WRNU Engelsk radbrytning på forumet

Genesis

Ni dés ni maître
Så jag tror egentligen inte att det här går att göra något åt. Jag behöver bara skriva av mig om det då det irriterat mig i åratal och jag behöver ventilera. Men när jag skriver på forumet så skriver jag ju generellt på svenska, och när jag använder citattecken så blir de antingen "felaktiga citattecken" (egentligen tumtecken, men vad jag får när jag skriver på datorn om jag inte anstränger mig), eller ”riktiga citattecken” (som jag får om jag kommer ihåg att trycka option-shift-2 istället för bara shift-2, eller om jag skriver på telefonen med svenskt tangentbord).

Svenskan skiljer sig, som alla typografinördar på forumet är väl medvetna om, från engelskan när det gäller citattecken. Anglofoner kör på “66-99”-varianten, medan svenskan kör på ”99-99”. Problemet som uppstår på forumet är att algoritmen som gör radbrytning inte vekar bekymra sig om vilket språk forumet är på, utan utgår från engelska radbrytningsregler. Detta innebär att den alltid tolkar ett 99-citattecken som slutet av ett citat, och därför gärna radbryter efter det, vilket gör att man får fall där ett ensamt citattecken avslutar en rad, varav den citerade texten kommer på nästa. Det gör ont i själen!

Som sagt, jag tror inte egentligen att det går att göra något åt detta, men om det finns någon radbrytningsspråksinställning någonstans så vore det ju toppen. I annat fall får jag se till att vara bättre på att jobba med olika nödlösningar:
  • Använda "tumtecken" hela tiden, även när jag skriver på mobil (men forumet har ju tillräckligt med typografer för att detta riskerar att skapa stort lidande).
  • Använda en ”word joiner” (tar tacksamt emot tips på om någon vet en snabbknapp för detta i OSX).
  • Använda de tjusiga gåsögonen, antingen » traditionellt » eller » nymodigt «. Detta då i kombination med icke radbrytande mellanrum (option-mellanslag i OSX) för att inte få samma problem här.
Jag inser som sagt att det inte är världens största problem, men jag behövde till slut skriva av mig om detta, och nu har ni andra chansen att säga ”⁠Ja! Det är skitjobbigt!”. (Jag provade att använda den här sidan för att kopiera och sedan klistra in en ”⁠word joiner” här. Får se om det funkar!)

Genesis

Ni dés ni maître
(Jag provade att använda den här sidan för att kopiera och sedan klistra in en ”⁠word joiner” här. Får se om det funkar!)
Det verkar ha funkat, men jag ser med sorg att mina gåsögon får fel radbrytning, trots att jag använde option-mellanrum. Oklart om det är för att det inte gav ett icke radbrytande mellanrum eller för att forummjukvaran inte respekterar ett sådant när det finns.

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Även om jag sällan orkar anstränga mig, är nog lite för uppgiven det, så är detta något som stör mig också.

Det finns många åsikter om AI. Min personliga åsikt är att detta är vad AI kan användas till. Hjälpa till att tolka vilket språk som text är skriver på och föreslå korrekta skrivregler och rätt typografi.