Nekromanti Enformig fantasy

PVC

Veteran
Joined
5 Jun 2005
Messages
176
Location
Luleå
JAg liksom troligen de flesta besökarna av detta forum har plöjt igenom mängder av fantasy-böcker. Av vilken anledning vi läser dem kan spela kvitta men det jag tycker borde diskuteras är huruvida innehållet i dessa böcker är vad precis vi som läsare vill ha.

Personligen har jag tröttnat på genren där man alltid vet att hjälten/ huvudpersonen alltid klarar sig(genomgående för all litteratur). Anledningen att jag postar det här inlägget över huvud taget är att jag undrar om någon känner till författare eller böcker som liknar rollspel. Det vill säga som en avskrift av vad som sägs under spelets gång som en form av protokoll. Det känns mycket bättre för mig att läsa sådant än där man alltid vet vad som ska hända. :gremmad: Känner någon till liknande böcker eller författare som ägnar sig åt att skriva den typen av litteratur som jag beskrivit så skulle jag uppskatta om ni berättade om dem för mig.
 

Marcus J

Hero
Joined
8 Oct 2003
Messages
950
Location
Göteborg
Jag skulle vilja rekomendera Steven Eriksons böcker.

Trots att de är riktig långa så finns det alltid en historia som engaerar (?). Du får nog dok läsa dem på orginalspråk eftrsom an är en a de fantasyförfattare som har klarat sig från översättingar till svenska som medför att böckerna delas upp.

Hans huvudpersoner har en viss dödskvot allt eftersom historien behöver det.

Man kan läsa hans böcker som fristående delar eller sammanhängade.

Något som jag tycker han gör bra är att han inte har de annars så obligatorska 'så-här-funkar-världen-kapitlen' utan man får utforska den spännande världen på egen hand gnom berättelserna.

/Marcus rekommenderar
 

Jarfi

Veteran
Joined
1 Jul 2005
Messages
155
Location
Linköping
Kanske inte riktigt vad du är ute efter (eller du har redan läst dem)...men...

Pseudonymen Robin Hobb skriver en trilogi, som börjar med "Mördarens lärling ", sedan "Vargbroder" och "Mördarens jakt".

Lite annorlunda, bra skrivna...jag upplevde dem som spännande och inte helt givna.
 

ÄlveKatt

Veteran
Joined
28 May 2005
Messages
162
Location
Linköping och Jönköping
Det finns ju en uppsjö med fantasyböcker baserade på rollspel. De mest kända är nog de med benämningarna Dragonlance och Forgotten realms. Jag har ingen aning om de följer den struktur du vill ha dock.

Jag skulle dock råda dig att istället söka lite djupare litteratur där berättelsens grundvalar inte står och faller med huruvida huvudpersonen överlever.

Jag kan rekommendera Maktens vägar av Bertil Mårtensson och Övärldsböckerna av Ursula K LeGuin.

Viriconium av M .John Harrison kan möjligen ha det du söker, och mer därtill. Jag har inte läst ut den ännu.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Björn Holm: De Blå Regnens Tid

Nämnda bok, som jag tjatat en del om tidigare, är mer eller mindre en avskrift av en D&D-kampanj som författaren körde med sina kompisar. Och en duktigt skruvad kampanj därtill...

Om boken uppfyller dina krav avseende brist på "hjältekontrakt" vill jag inte avslöja, men den är i vilket fall som helst läsvärd. En kultklassiker av rang.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,013
Location
Umeå
Jag kan vara helt och hållet ute och cykla, men är inte Katherine Kerr's böcker (Deverry) baserade på hennes rollspelande? Det kan vara en skröna, och jag kan inte rekommendera böckerna, de föll inte på min läpp.

- Zire
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Vad jag vet så bygger The Dragonlance Chronicles delvis på händelser ur författarnas egna rollspelssessioner. Kanske de andra Dragonlance-böckerna också gör det, men jag har inte läst dom så jag vet inte. Jag skulle dock säga att de böcker jag läst är så mycket klassisk fantasy så att det skriker om det. Händelseförloppet är ofattbart förutsägbart. Det finns annars ett antal berättelser som ligger ute på nätet som baseras på rollspel, men de är på sin höjd lite längre noveller och jag gissar att du vill ha lite mer långvarig litteratur.

Jag rekommenderar ändå Roger Zelaznys böcker om Amber. De bygger inte på något sätt på rollspel, men vad jag förstod var det inte helt det du ville ha, utan snarare en mindre förutsägbar uppbyggnad. Det har i alla fall Amberböckerna, de bygger så att säga inte på standardmall 1A som den mesta fantasylitteratur brukar göra. Huvudpersonen är inte den utvalda som är föutbestämd att påta en resa ut i världen för att rädda den eller liknande klyschor. Istället är böckerna ganska djupa, filosofiska och emellanåt något flummiga med resor mellan parallella världar, politiska intriger och något som kan liknas vid rena deckargåtor. Underlig blandning, visst, men det är det som gör att jag älskar dom.

Jag tror jag får sluta här. Det finns risk att detta urartar till en renodlad recension och/eller djupgående kärleksförklaring … :gremgrin: Hoppas att jag var till någon hjälp.

- Lorindor
 
Joined
6 Jun 2001
Messages
163
Location
Björkhagen
Erik Granströms Svavelvinter är klart läsvärd och har ett avlägset ursprung i hans rollspelande från tidigt 80-tal.

Svavelvinter är en mycket bra bok - både som fantasy och som litterär upplevelse. En befriande sak med berättelsen är avsaknaden av svart mot vitt, det rena goda mot det smutsiga onda. Istället har du en gråskala av personligheter och deras drivkrafter vilket är klart intressantare.
 

Cohen

Swordsman
Joined
4 Nov 2002
Messages
420
Location
Gävle
Jag rekommenderar George RR Martin's serie "A Song of Ice and Fire".
Man sitter hela tiden och tänker: "Men...dog de? Jag som trodde att det skulle ordna sig."
Man vet inte ens vem man ska heja på. Skurken i en bok kan vara hjälte i nästa och helt plötsligt kan en tidigare okänd tredje part dyka upp och stöka till allt.
 
Top