Nekromanti Enemy Within

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Det kommer ju en ny version av Enemy Within och jag är ruskigt sugen på att försöka köra den med typ Chtulhu Dark, eller liknande system. Någon som hört något om kampanjen, släppdatum och liknande? Verkar ju bli två böcker, bara, med någon form av ”companions”. Ruskigt många saker man måste köpa, om man också ska ha grundboken. De vet hur de klämmer ens plånbok...
 

Munkholt

Veteran
Joined
9 Jan 2005
Messages
30
Location
København
Kapitel 1: Enemy in Shadows er udsendt som pdf til preorders, og den har jeg læst. Den tilhørende Companion skulle også komme "snart". Den fysiske bog kommer dog først i 2020. Companion-bogen er ikke nødvendig for at spille scenariet (og det skulle gælde alle fem Companions – de er mere world guides med fokus på netop den del af verden hvor de enkelte scenarier foregår).

Der er kun få ændringer her i del 1, og jeg forventer det samme for del 2 og 3. Til gengæld får vi helt nye kapitel 4 og 5. Kampagnen anses jo for en klassiker, særligt baseret på de første afsnit, men den løb af sporet undervejs. Jeg håber de får rettet ind og skabt en mere tilferdsstillende anden halvdel.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Munkholt;n334916 said:
Kapitel 1: Enemy in Shadows er udsendt som pdf til preorders, og den har jeg læst. Den tilhørende Companion skulle også komme "snart". Den fysiske bog kommer dog først i 2020. Companion-bogen er ikke nødvendig for at spille scenariet (og det skulle gælde alle fem Companions – de er mere world guides med fokus på netop den del af verden hvor de enkelte scenarier foregår).

Der er kun få ændringer her i del 1, og jeg forventer det samme for del 2 og 3. Til gengæld får vi helt nye kapitel 4 og 5. Kampagnen anses jo for en klassiker, særligt baseret på de første afsnit, men den løb af sporet undervejs. Jeg håber de får rettet ind og skabt en mere tilferdsstillende anden halvdel.
Tack!
Då ska jag nog satsa på att köpa Companion istället för regelboken, om jag kör ett annat system. Då får jag ju världen beskriven.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,239
Ja, regelboken innehåller bara ett kortare settingkapitel. Välskrivet men inte särskilt djuplodande (som väntat). Så den går bra att hoppa över. Kanske skaffa kartan bara? (Den liknar tidigare så klart men det kan alltid vara bra att ha den senaste geografin klar för sig.)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
För att förtydliga läget:

TEW Director's Cut består av fem äventyrsböcker och fem companions. Givet Cubicle 7:s fäbless för sena utgivningar kommer det att ta två år innan allt är ute.

/Magnus
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Magnus Seter;n334919 said:
För att förtydliga läget:

TEW Director's Cut består av fem äventyrsböcker och fem companions. Givet Cubicle 7:s fäbless för sena utgivningar kommer det att ta två år innan allt är ute.

/Magnus
Aj, fan...
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
968
Alternativt kan du ju göra som generationer av spelledare före dig och skriva din egen avslutning på kampanjen. Det är vad jag lutar åt att jag får göra då böckerna inte lär hinna komma ut i tid för mig att få användning för dem (halvvägs - 2/3 genom Death on the Reik nu)...

Lite mer konstruktivt: en ovärderlig resurs om man ska spelleda TEW-kampanjen är signaturen Gideons The Enemy Within: A Companion. Den är förstås skriven till den ursprungliga versionen av kampanjen men jag vågar påstå att den ändå är relevant, åtminstone för de första tre delarna som är samma i grunden. Den är definitivt fortfarande användbar för den första nya delen som kommit ut (även om inga sidhänvisningar förstås stämmer).
 
Top