Nekromanti Ender´s Game snart film

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Läser att sci-fi-romanen "Ender´s Game" av Orson Scott Card ska bli film, med Harrison Ford.

Fråga: Bör man läsa den boken?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,685
Location
Rissne
Ja.

//krank, som gillar Cards böcker men inte Cards politiska åsikter om homosexuella etc.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Necross said:
Läser att sci-fi-romanen "Ender´s Game" av Orson Scott Card ska bli film, med Harrison Ford.

Fråga: Bör man läsa den boken?
Ja, fast egentligen är den inte så lysande. Fortsättningsböckerna om Ender är dock lysande. Däremot kan man skippa spinoff-serien ("shadow"-böckerna").
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nej.
Nu minns jag inte så mycket av vad som hände i boken mer än att den var rätt så barnslig. Jag har för mig att huvudpersonen hade en tuff uppväxt eller skolgång eller nåt, men ändå lyckas med allt och visar sig förstås vara någon sorts elitmänniska. En rätt trött plot alltså.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,789
Ond bråd död said:
Nej.
Nu minns jag inte så mycket av vad som hände i boken mer än att den var rätt så barnslig.
Det är ju en ungdomsbok :gremsmile:

Ond bråd död said:
Jag har för mig att huvudpersonen hade en tuff uppväxt eller skolgång eller nåt, men ändå lyckas med allt och visar sig förstås vara någon sorts elitmänniska. En rätt trött plot alltså.
Han är framavlad för att vara bäst, så ingen surprise där. Tuffa uppväxten är ju "arrangerad" också (ingen spoiler egentligen).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,667
Du borde ha läst den boken när du var 14, det är då den är bäst :gremlaugh: Det gäller Sagan om ringen och Atlas Shrugged också.

Men om du inte gjort det så läs den. Den är riktigt bra även om många nyare böcker har stulit bitar från den som du kommer känna igen.

Jag tvivlar dock på att filmen kommer bli bra :gremtongue:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,955
Location
The Culture
Necross said:
Läser att sci-fi-romanen "Ender´s Game" av Orson Scott Card ska bli film, med Harrison Ford.

Fråga: Bör man läsa den boken?
Ja, det bör man. Det är antagligen den näst bästa science fiction-romanen som handlar om spel.

/tobias
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Ond bråd död said:
Nej.
Nu minns jag inte så mycket av vad som hände i boken mer än att den var rätt så barnslig. Jag har för mig att huvudpersonen hade en tuff uppväxt eller skolgång eller nåt, men ändå lyckas med allt och visar sig förstås vara någon sorts elitmänniska. En rätt trött plot alltså.
Jo, men efterföljarna är riktigt bra, framför allt 'Speaker for the Dead' och 'Xenocide', men 'Children of the Mind' är iofs bra' De är så bra att det är värt att plöja genom 'Ender's Game' för att få bakgrunden. De tre böckerna är så bra att de har potential att komma att räknas som klassiker inom SF.

'Shadow'-böckerna är dock sämre, aningen bättre än 'Ender's Game', men inte i närheten av de andra.

När vi ändå är inne på Orson Scott Card, bry er inte om att läsa Homecoming Saga. Den är en medioker gröt av religiösa drönanden, Big Brother (TV-serien) och saknar en genomtänkt plotlinje och fokus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,667
När vi är i gång och tipsar om sci-fi baserade runt spel vill jag tipsa om The Deadliest Game av Diane Duane. Alla andra böcker i serien är ganska dåliga, det är en av de där serierna med roterande författare och roterande karaktärer. Men The Deadliest Game handlar om någon som flipapt ut och dödar sina "fiender" i ett mmo i verkligheten. Boken skiftar mellan "in-game" bitarna som är fantasy och verklighets bitarna som är sci-fi och de som går in i spelet för att utreda vad som händer är knytpunkten mellan de båda perspektiven.
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
krank said:
Ja.

//krank, som gillar Cards böcker men inte Cards politiska åsikter om homosexuella etc.
Medhåll på båda fronterna. Karl'n är ju mormon!

Vad jag hört honom själv säga om filmatiseringen så har det varit många vändor fram och tillbaka med en sådan under åren, där han gång på gång fått dra tillbaka rättigheterna då regissörer och producenter velat göra ändringar i berättelsen för att göra den mer "publikanpassad". Men även att Card själv varit osäker på fenomenet barnskådespelare, särskilt när så många behövs som i denna film. Nuvarande kader hos filmbolaget har dock hans förtroende, så jag håller tummarna.
 
Top