Nekromanti Endemiska Eon-problem: Sungs lära

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag är i processen att finslipa och bygga ut min gamla text om Sungs lära, till Västlandenmodulen. Sedan upptäckte jag något jag glömt bort: enligt officiellt material är Sungs lära över 9000 år gammal. Den var dessutom statsreligion i fornimperiet Akpilos.

Jag har nu bott i Kina en tid, och kommit att se hur -groteskt- komplex buddhismen är; utöver alla stora skolbildningar finns det massor av mindre, fullständiga horder av bisarra bodhisattvor och himmelska buddhor och konstiga tibetanska gudar med mer eller mindre lösa kopplingar till religionens kosmologi, hundratals om inte tusentals relevanta heliga skrifter + hela bibliotek fulla av ytterligare material, fler konceptord än någon levande människa rimligen kan känna till, etc, etc, etc.

Och buddhismen är 'bara' 2500 år eller så.

Därför frågar jag er nu om ni har några idéer på hur man skulle kunna hantera de enorma tidsperspektiven i Sungs lära. Den enkla lösningen är givetvis att det är en groteskt statisk filosofi/religion, men det är ju också den tråkiga och fattiga lösningen, så jag tilltalas inte så mycket av den. Kan ni tänka er några spännande och dramatiska omvälvningar som Sungs lära skulle kunna ha genomgått under sin långa historia? Några långsamma, gradvisa utvecklingsprocesser?

Och kan jag skriva en religion så att det känns som att man bara skrapar på ytan av en sjukt komplex lära, eller måste jag som modulförfattare ge någon slags heltäckande bild, även om det egentligen borde vara omöjligt? Kan jag namedroppa koncept, tänkare och skolbildningar utan att närmare förklara dem, bara för att ge en känsla av att det här är en sjukt komplex lära?

Hur skulle ni göra?

Jag bifogar några lösryckta stycken av min text bara för att illustrera hur jag hittils gjort:

Filosofins centrala funderingar varken utesluter eller bekräftar därför gudar, vilket starkt har bidragit till dess spridning - Eumos folk har kunnat följa Sungs lära utan att tvunget ge upp sina gamla schamanistiska föreställningar, och tillochmed mûhadiner kan intressera sig för filosofin utan att bli anklagade för blasfemi. Sungs läras inflytande har varit starkt på västerländskt tänkande genom årtusendena, men det är först på senare tid som någon alls utöver Sungmunkarna själva faktiskt ansett sig tillhöra religionen "Sungs lära", och detta är fortfarande mycket ovanligt - nästan varenda människa i Eumo offrar till andeväsena oavsett, för ingen vågar stöta sig med världens krafter. Sungmunkarna själva tenderar att se gudar som ofrivilligt destruktiva krafter i världen, som genom sin intriganta natur utgör en fundamental källa till komplexitet, och därför lidande.
Det är därför nödvändigt att eftersträva enkelhet i alla ting, något man bäst gör genom att vara en ärlig, upplyst, enkel och alltigenom bra människa. Exakt hur man bör vara är Sungs läras centrala frågeställning, och denna frågas hur och varför är något de vise i Sung bokstavligen ägnat millennier åt att begrunda. Det finns inget enkelt svar, åtminstone inget de än så länge kommit fram till, men alla är överens om att det är essentiellt att alltid kunna motivera alla sina handlingar. Detta innebär inte att allt man gör måste vara överlagt, tvärtom, planering är något som tillför komplexitet till världen, men även de mest spontana handlingar måste göras med hjärtat, med rent samvete och ärligt uppsåt. Förutbestämda hierarkier är något dåligt, ett otyg i samhället, orättfärdigt och överflödigt - Sungs lära menar att vishet och personliga framsteg är långt viktigare för en individs värde än arvet i hans blod. (Huruvida denna lära bidragit till den relativa anarkin i Eumo låter vi vara osagt).
Sungs läras symbolik är i viss mån helt unik, men innehåller också element nedärvda från tidigare västerländska civilisationer. Det finns särskilda tempel för meditation, avkoppling och konversation utspridda här och var längst Eumos handelsleder, ofta på platser där edronitiska eldstempel tidigare tronat. Det är inga imponerande strukturer, hopslabbade av lera, lertegel och träbitar, men de har nästan undantagslöst en spetsig pyramidform som anses särskilt behaglig i sin enkelhet, och svalkande bassänger i sina skuggiga innanmäten. En vägg nära ingången uppbär alltid en målning av ett monstruöst väsen, ofta en av Sovarna, som i sina käftar och klor håller en avbildning av världen i koncentriska cirklar. Denna avbildning representerar Sungmunkarnas världsbild, med Avgrunden i mitten och gudarnas himmelska sfärer i utkanten nära stjärnornas fästen, och syftar till att illustrera för lekmän hur världen i grunden är enkel, men görs komplex av de motstridiga krafter som verkar inom och utanför dess cirklar.
Denna mycket gamla skrift tycks ha författats i Ogo i ett tidigt stadium av Sungs lära, men anses fortfarande innehålla mäktiga visdomar. Det är ett av få verk som berör tillvarons mer mystiska delar, döden och återfödelsen, och dessas roll i Sungs läras kosmologi. Dödsboken är viktig i Himmelsmunkarnas doktrin, då den beskriver väsen som Världsväktarna och Dödsväktarna, ett slags paradoxalt nödvändigt ont som är förkroppsliganden av komplexa, destruktiva fenomen som vrede och makt, samtidigt som de verkar för att upprätthålla enkelheten i världen. Andra Sungmunkar tenderar att intressera sig mer för Dödsbokens kryptiska passager angående själens natur, och tolkningsproblem här är centrala i lärans hetsiga interna debatt om individers medvetande återföds, eller bara deras konceptuella princip.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Jag skulle hålla det enkelt.

Jag vill kunna läsa igenom delen om sungmunkarna och sen känna att jag har kläm på precis vad det handlar om. Namedroppningar utan vidare förklaring tycker jag är helt meninglöst och kommer bara förvirra läsaren.

Annars tycker jag textutdragen såg bra ut, komplicera dem helst inte mer. Det är ett rollspel och kan därför aldrig göras lika komplext som verkligheten.

Jag har en annan frågan om västerlandet men jag postar det i en ny tråd.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Några förslag: Sungs lära

Man skulle kunna göra en koppling mellan Sungism (ett ord jag just kom på) och vissa former av Asawism. Uppenbarligen har sungmunkarnas syn på enkelhet påverkat vissa mystiska grenar av asawismen, som ser hierarkin och de utstuderade riterna i mainstream-religionen som ett otyg som leder en bort från den storslagna, personliga enkelheten som enighet med himmelen är. Utvecklingen kan naturligtvis även ha gått åt andra hållet, där några heretiska munkar börjat tillbe himmelen och Mhim som den ultimata källan till enkelhet och frid och skapat en märklig synkretism av de två lärorna.

Sedan har Sungmunkarna trots allt en ledare (vars titel jag inte minns) vilket måste ha lett till att det vid ett par tillfällen utbrutit tronföljdsstrider inom läran (se Sunni/Shia) eller gräl om vem den legitima auktoriteten egentligen är (se Ortodox/Katolsk kristendom). Det kanske finns någon folkgrupp i djupet av den västra kontinentens vildmarker som leds av arvtagaren till en munk som ansåg sig själv vara religionens ledare och därför fördrevs från Sung. Denne kan senare ha fått massor av egna påhitt, t.ex. ha infört koncept om heliga krig mot grannfolk eller att troende skall bevisa sin helighet genom att frammana och döda demoner.

Eller så finns det en gren av tron som menar att Saolin-Sungs ättlingar är en särskild utvald blodslinje och att det i själva verket borde vara de som tog över ledarskapet av religionen och som nu i hemlighet lever bland andra människor i Västerlandet och systematiskt och nitiskt ser till att vad de tror är blodslinjen överlever. De möts i hemlighet och inväntar "Återtåget", då Saolins ättling skall rida in i Sung, rensa bort de falska lärorna och skapa ett gyllene rike som skall vara till tidens slut.

Eller en apokalyptisk gren, som följer en munk som de flesta såg som en galning som sade till alla att världen snart skulle gå under och att man skulle bygga undangömda kloster på otillgängliga platser och träna i väntan på den sista striden. Denna gren inväntar sin grundares återkomst, då han skall hjälpa dem överleva jordens undergång och sedan leda dem, de enda överlevarna, till "Det Nya Sung" och en ny, bättre värld.

Och om man vill ha lite fler varianter, vad sägs om en grupp assassin-munkar som anser att klostret inte kan sitta och passivt titta på när onda män gör världen mer komplex och olycklig, utan att man aktivt måste eliminera de som hotar balansen i världen? (Det kanske redan fanns en sådan grupp i Religioner: Gudarnas kamp, men jag tror att även ett så uttjatat koncept kan bli bra om det görs rätt).

Sedan sägs det i någon modul, jag tror Geografika, att missionärer från Forion under missionen mötte Sungmunkarna och att man "tog del av deras magiteori". Vad det betyder beskrivs inte närmare, men kanske finns det grupper i Forion som utöver en synkretisk sungistisk/imayansk (ännu ett ord jag just kom på) magiteori och religion? Kanske är det så att magiker-eliten i Forion är starkt påverkad av Sungs idéer.

Och om man vill ha något riktigt läskigt, vad sägs om en grupp som anser att liv i sig (eller kanske "fri vilja") gör tillvaron allt mer komplex och att det enda som kan ge total frid och enkelhet vore om man tog bort allt liv i världen...
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Varför har det först på senare tid blivit populärt?

Det enklaste sättet är att lösa problemen 1) liten lära, 2) lång historia med stark kontinuitet är att anta att det rör sig om en religion med en serie starka heliga skrifter, som inte får ändras, och en traditionell ordensstruktur med esoteriska dimensioner på stora delar av lärorna. Skrifterna är organiserade i ett öppet kompendium, samt en nivå text per initiationsnivå; de högsta nivåerna ryms dock fortfarande i sin helhet i en bok om, säg, 700p. illuminerad text.

Det innebär att du kan ha en grotesk mängd kommentarer, avvikande rikningar, med mera, och en väldigt liken mängd troende, av vilka ännu färre faktiskt kan något om religionen.

Så vitt jag kan se är ovanstående dessutom kompatibelt med Ermines koncept, samt med dina egna texter.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag hade egentligen kunnat skriva det här på wikin, men vafan, det spelar väl ingen större roll.

Mitt förslag är att du, i den mån det finns sidutrymme i modulen, åskådliggör religiösa övertygelser genom enskilda individer. Ett vanligt problem med conreligion är att de beskrivna religionskomponenterna ger en bra bild av religionen kultur- och idéhistoriskt, men en dålig bild av den praktiska katekesen.

Exempel:

"Buhn Luba är en pujari, eller tempelöverhuvud, för ssungtemplet i Kyunlu. Hon var i många år en vandrande legalist men fick dra sig tillbaka efter en allvarlig knäskada i samband med ett hetsigt tvistemål. Buhn är inte lika teologiskt eller filosofiskt bevandrad som många andra pujari, men har avsevärda mängder praktisk erfarenhet. Sin trosövertygelse har hon primärt hämtat från Shagamans tusen ord, en slags praktika för unga sungmunkar, som var populär för något sekel sedan. Shagaman hävdade att människor är för små för att ses och därmed inte existerar, men att samhällen är stora nog för att observeras och därmed existerar. Den enskilda individens handlingar är därmed meningslösa om de inte bidrar till att skapa ett större system. Buhn har tagit det här till hjärtat och arbetar oförtrutet med att skapa ett effektivt rättssystem i Kyunlu. I sin judikala princip använder hon ett tankesätt som kallas för "gamen och grisen", som i kort går ut på att man genom en slags tankeexperiment byter ut parter och rekvisit mot fördefinierade standardsaker för vilka det finns fördefinierade straff. Buhn är känd som en hård och passionerad lärare, en knivskarp men något oflexibel domare och åtnjuter generellt hög respekt från sina jämbördiga, även om vissa driver med henne bakom hennes rygg för hennes relativt låga bildning och stelnackade sätt."

Sedan kan man skriva en text om en vandrande munk, en text om en högt uppsatt religiös centralgestalt och en kortare text om olika trosuppfattningar och idéer som finns inom ramarna för Sungs lära, så kommer förhoppningsvist spelarna själva att kunna skapa intressanta användningar för sung i sina kampanjer.

- L
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Lycan said:
Buhn Luba är en pujari, eller tempelöverhuvud, för ssungtemplet i Kyunlu. Hon var i många år en vandrande legalist men fick dra sig tillbaka efter en allvarlig knäskada i samband med ett hetsigt tvistemål.
Hon brukade vara en vandrande legalist som du, men...
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag tror att se mönstret av hur olika kulturer haft utbyte med religionen så kan man nog få ett starkare intryck, för buddismen ser man ju Greko Buddism och vilken inverkan den haft på alla efterföljande påverkade grenar (i stort sett alla utom tibetansk buddism) och sedan säga att det hänt på mindre skala med olika delar av religion under ett antal tillfällen.

/Zorbeltuss som älskar grekobuddism
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Några förslag: Sungs lära

Och om man vill ha något riktigt läskigt, vad sägs om en grupp som anser att liv i sig (eller kanske "fri vilja") gör tillvaron allt mer komplex och att det enda som kan ge total frid och enkelhet vore om man tog bort allt liv i världen...



Det är inte så konstigt, faktiskt...det finns en liten, liiiten grupp åldrade jainister som begår självmord för att ta bort sig själva från samsāra, så att de upphör att genom förbrännelseprocesserna i kroppen och annat ofrivilligt dödande tillföra dukkha till världen.
 
Top