Nekromanti Encyklopedia som wiki!

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Hösten 2003 praktiserade jag på Neogames och skrev tillsammans med Petter Nallo och Carl Johan Ström Encyklopedia Mundana, ett uppslagsverk om Mundana i bokform.

Sen tänkte jag under 2011 att det vore fint om Encyklopedian gjordes om till en wiki, det är så den skulle göra sig bäst. Jag fick tillstånd av Neogames ägare Kim Vässmar att wikifiera Encyklopedian och mer än 5000 artikelkonverteringar senare så är nu Encyklopedian konverterad. Alla har läsrättigheter, men på grund av spamrisk så har inte alla skrivrättigheter, det får man bara om man har konto. Skicka ett mail till anton snabel-a wahnstrom.se med förslag på användarnamn och lösen så ordnar jag det.

En liten påskpresent. Varsågoda!

eonwiki.se
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Tanken är alltså att sidan ska innehålla mycket mer än det som finns i Encyklopedia, så det är bara att fylla ut med all möjlig information om Eon eller Mundana. Att Encyklopedian är upplagd tänkte jag skulle vara en bra bas att bygga ifrån.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Riktigt coolt!
Hoppas att man orkar ta sig tid, och att andra också gör det och fyller ut detta. Det måste varit ett jädra projekt att wikifiera så mycket som EM innehåller ändå.




/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det är onekligen ett helt fantastiskt initiativ, men problemet är att det, om det är menat att byggas vidare på som du säger, ytterligare splittrar wiki-alternativen till Eon, och det tror jag, som diskuterats utförligt i en annan tråd, är dåligt, eftersom en bra wiki är en innehållsrik wiki. Det var därför min spelgrupp lade ned den offentliga versionen av Mundanapedia, och jag istället på sistone lagt upp allt jag vill publicera för allmänt bruk på Wikipedia Mundana. Jag har vidare jobbat med att föra över material från den stendöda Neowikin till Wikipedia Mundana.

In short, jag hade tyckt det vore ännu mer fantastiskt om Neogames kunde göra någon deal med folket som hostar Wikipedia Mundana, så att informationen från encyklopedin och materialet på Wikipedia Mundana fanns på ett och samma ställe. One wiki to rule them all.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Jag tror att Wikipedia Mundana varit ett dåligt alternativ för en officiell Eon-wiki. Wikipedia Mundana är oöverskådlig, enorm och full av halvredigerade texter från olika författare, huller om buller.

En wiki som publiceringsplatform för exempelvis encyclopdisk kanon tror jag är en skitbra idé, men jag tror att den hållas under relativt stram kontroll, så det är uppenbart vilket material som är officiellt etc.

- L
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Själv tycker jag, som Lycan säger, att en officiell wiki för kanon-material kan vara en sjukt bra sak.

När moduler släpps så kan extra material för dessa läggas upp på den officiella wikin, istället för huller om buller på den gamla hemsidan.

Att sen försöka hålla fan-material-wikis till ett fåtal med mycket innehålla är nog en bra sak också.

Avatarex: Asbra jobbat! Mycket imponerande arbete!
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Wikipedia Mundana är oöverskådlig, enorm och full av halvredigerade texter från olika författare, huller om buller.
Okej, jag besvarar dessa påståenden i taget.

oöverskådlig
I den mån alla wiki-sidor är oöverskådliga. Vi saknar portalsidor vilket exempelvis Wikipedia har, men till skillnad från alternativen är navigationen mellan artiklar mycket rikt utbyggd. Nästan alla artiklar är väl wikilänkade och tillhör korrakta kategorier. Exempelvis kan du kolla på kategorisidorna över Länder, Raser, Varelser eller Preparat.

Jag skall verkligen ta till mig den här kritiken. Att vår wiki är enorm är givetvis ett stort problem som många stora kunskapsbanker tampas med.

full av halvredigerade texter från olika författare
Till skillnad från en utgiven bok är en wikisida alltid under produktion. Att många olika författare är med och producerar innehåll ser jag snarare som någonting positivt än någonting att kritisera. Att innehållet är halvfärdigt stämmer dock inte helt även om sådana artiklar förekommer. Om du stöter på en artikel som känns avklippt eller oavslutad rekommenderar jag att du färdigställer den då detta skulle gynna alla.

huller om buller
Jag tror inte riktigt jag följer dig här, men om du har förslag på hur innehållet kan organiseras ännu bättre lyssnar jag gärna.


Som svar till Ymir, jag håller med dig om att det vore bättre om allting låg på samma sida. Vi kan dock inte publicera alla våra artiklar på wahnstrom.se då vi inte äger rättigheterna till alla. Om NeoGames skulle tillåta skulle jag dock kunna klona wahnstrom mot vår egna databas så att alla deras artiklar finns tillgängliga även på Wikipedia Mundana.

(Wikipedia Mundana kommer förresten snart att byta hem till mundana.org där den kommer att fortsätta växa.)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som svar till Ymir, jag håller med dig om att det vore bättre om allting låg på samma sida. Vi kan dock inte publicera alla våra artiklar på wahnstrom.se då vi inte äger rättigheterna till alla. Om NeoGames skulle tillåta skulle jag dock kunna klona wahnstrom mot vår egna databas så att alla deras artiklar finns tillgängliga även på Wikipedia Mundana.
Ja, fast jag erkänner också att Lycan har poänger, en distinktion mellan officiellt material och fanmaterial är inte dumt, den stora haken är mest alla gränsfall som förekommer (tex mycket av det undertecknad producerar). Men om man gör typ en väldigt strikt definition, att endast information som uttryckligen framkommit i utgivna moduler, pdf:er på Neogames hemsida, officiella konventsäventyr, Eonbloggen samt Codex- och Fenixartiklar, får finnas med på Encyklopedi-wikin, kunde man kanske sedan ha nån form av länk till Wikipedia Mundana eller nåt dit man kan ta sig om man hittar en artikel på Encyklopedi-wikin som man blir sugen på att utbrodera i form av fanmaterial.

Det vore kanske en fungerande lösning.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Visst. Sedan finns det även två konventioner på Wikipedia Mundana för husreglat material. Dels finns {{husregel}}-taggen som man sätter efter ett enkelt påstående i stil med:

Misslor har en affination för biotropi{{Husregel}}.

Om en hel artikel består av husreglat material finns det en tagg man kan använda i början av artikeln. Då skapas en banner som visar att artikeln inte är officiell. Ett exempel på detta är artikeln om Tiraukah.

Ja, fast jag erkänner också att Lycan har poänger, en distinktion mellan officiellt material och fanmaterial är inte dumt, den stora haken är mest alla gränsfall som förekommer (tex mycket av det undertecknad producerar). Men om man gör typ en väldigt strikt definition, att endast information som uttryckligen framkommit i utgivna moduler, pdf:er på Neogames hemsida, officiella konventsäventyr, Eonbloggen samt Codex- och Fenixartiklar, får finnas med på Encyklopedi-wikin, kunde man kanske sedan ha nån form av länk till Wikipedia Mundana eller nåt dit man kan ta sig om man hittar en artikel på Encyklopedi-wikin som man blir sugen på att utbrodera i form av fanmaterial.
Wikin är inte tänkt att användas för att lagra officiella texter. Snarare skall den erbjuda alternativt material som dock innehåller korrekta fakta så väl som husreglade sådana. Exempelvis innehåller artikeln Chadarians Hopp korrekt fakta om staden fast inte skriven av NeoGames.
 

Tiraken

Veteran
Joined
4 May 2010
Messages
17
Location
Skövde
Personligen tycker jag att en kategori för officiellt material hade räckt för att hålla isär det från övrigt material.
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Bottom line var inte "därmed är Wikipedia Mundana dålig", sakerna jag tog upp var inte exempel på negativa aspekter av sidan. Min poäng var bara att den sortens massiva fanskapade databaser med material i högst varierande kvalitet lämpar sig dåligt som utgivningsplatform för officiellt material som är menat att komplettera papperspublikationer.

- L
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Själv tycker jag, som Lycan säger, att en officiell wiki för kanon-material kan vara en sjukt bra sak.
Håller med helt. Till att börja med så kan eonwiki.se enbart innehålla officiellt material. Det gör administrerandet från min sida lättare.

När moduler släpps så kan extra material för dessa läggas upp på den officiella wikin, istället för huller om buller på den gamla hemsidan.
Modulinfo borde jag fixa också, och en massa modulhänvisningar i existerande artiklar. Det är wikins fördel och nackdel på samma gång, det finns alltid nåt att göra och det blir aldrig klart...

Att sen försöka hålla fan-material-wikis till ett fåtal med mycket innehålla är nog en bra sak också.
Ja, förhoppningsvis kan eonwiki.se och Encyklopedia Mundana existera sida vid sida och komplettera varandra.

Avatarex: Asbra jobbat! Mycket imponerande arbete!
Lite sjukt är det också, men nåt vettigt får jag väl göra av mina manier när andan faller på. Syftet var ju att det skulle bli uppskattat och det verkar som att det finns några som gillar det jag gjort.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Riktigt coolt!
Hoppas att man orkar ta sig tid, och att andra också gör det och fyller ut detta. Det måste varit ett jädra projekt att wikifiera så mycket som EM innehåller ändå.
Ja, kom igen nu och hjälp till lite!
 
Top