Nekromanti En vision [Mina spelare - Spoiler]

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Du böjer dig stilla ner över pergamentet på skrivbordet. Bläcket på den gula ytan vägrar att ge ifrån sig sina hemligheter, trots alla dina försök. Med orden ringande i huvudet reser du dig, och suckar djupt, drar in doften av trä genom näsan. Det är varmt och behagligt. Men ute är det svalt och skönt, en stilla bris smeker din åldriga kropp, sången stillar ditt vibrerande hjärta. Allt detta lidande. Så glimmar stjärnorna i skuggan bredvid dig, det kalla bränner halsen och en våldsam smekning kväver rösten. Så omfamnar du slutligen den våta marken, befriad från smärtan, och framför dig dansar det röda bläcket.

<blockquote>När röde åter bränner sol och måne
Skall dimmans kämpe höra dess kall och vakna
Den renas märkte, av vågor märkt, märkas skall.
Ett enande i skuggor vägen följa
Men vägar mötes, och vägar skiljes;
Från spegeln växer fäder, tvillingar
Om dessa mötes skall tvilling skälva,
Från mörkret skall tvilling åter födas.</blockquote>

<blockquote>Om den ene tappar den andre,
<blockquote><blockquote><blockquote><blockquote>skall tredje följa strax. </blockquote></blockquote></blockquote></blockquote></blockquote>


Detta är en vision som en av mina rollpersoner kommer att ha under en dröm. Meningen är att den ska vara kryptisk, men att en (eller flera) uppmärksam(ma) rollperson(er) skall kunna få fram en del information från den, om än inget direkt talande. Vad jag tänkte var helt enkelt att fråga er vad ni kan få ut ur den, då detta borde fungera bättre som test än att säga vad som menas. Var inte rädd för att använda er av "SL-information" då en del av denna kommer att vara tillgänglig för rollpersonerna. Mottar även gärna konstruktiv kritik i fråga om form och utformande av texten och innehållet (för lätthetens skull så kan jag säga att "röde" är kampanjrelaterad och att rollpersonerna troligen relativt lätt kan koppla denna referens till demonologi utförd för tolv sekel sedan, som plötsligt blivit aktuell igen; referensen om sol och måne kan anses vara oaktuell och referera till en redan utspelad händelse rörande lagman Ninna Sol och Måne, men kom gärna med andra förslag :gremwink: ).

Uhum, ja - flumm, men respons är välkommen! :gremtongue:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Den första meningen fick mig att tänka på Sylfens vrede (har dock bara spelat Diamantäpplet och inte läst något av dem), eftersom jag har för mig att det var någon röd stjärna där, och det sista om tvillingar fick mig att tänka på profetian i L&H, men det kanske bara är stämningen som jag relaterar...

Fast det verkar ju som jag har helt åt skogen fel, undrar om jag bara är ouppmärksam? :gremwink:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Ja den röde är som sagt kampanjrelaterad :gremwink:) . Angående tvillingar så är du inne på rätt spår, det är fullt tillräckligt med lösa kopplingar sprungna från det undermedvetna!

Betänk att hela visionen kan "tolkas" inte bara texten i den...

Men om det hela är för svårt (i er uppfattning) får ni gärna skriva det, med tillhörande motivering om ni orkar, då jag tidigare blivit kritiserad för att göra det just för svårt!

Jag känner hur som helst att jag kan behöva er hjälp då jag vill att den ska kännas "levande" och ge en del "aha!"-upplevelser för spelarna, vilket den inte lär göra om de inte förstår något av den. Efter ett tag (exakt hur länge beror på vilka svar jag får, och hur många) så kommer jag troligen att lägga upp tanken med allt i den, och se om jag på så sätt kan få hjälp att göra det bättre. Först vill jag dock se om någon klarar av att klura ut något, annars är det garanterat något som är fel!
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ok, då gör jag ett försök till, och analyserar allt den här gången ^^

Det är varmt och behagligt. Men ute är det svalt och skönt, en stilla bris smeker din åldriga kropp, sången stillar ditt vibrerande hjärta.
Udda textstycke, speciellt eftersom den tycks sätta orden "behagligt" och "skönt" i ett motförhållande ("inne är det behagligt men ute är det skönt"), fast det kanske bara är en miss? ^^ "Sången" är en konstig referens eftersom den inte nämns tidigare, och om karaktären inte är åldrig antyder det att han upplever något som har skett eller kommer att ske.

Delen efter, om "stjärnorna i skuggan" är också underlig; jag tänker direkt "stellar", och drar senare möjligheten till irrlicth (eller vad de nu heter, från V&N), speciellt som det senare antyds att personen knivmördas och att munnen hålls för, och varken stellarer eller naturliga irrlicht kan vad jag minns lyfta saker; belialer däremot...

"Röde" och "sol och måne" har du ju redan gått igenom

"Dimmans kämpe" känns också kampanjrelaterat; kan inte komma på något officiellt där...

"Den rena" ska typ märka sen utvalde, som har "märkts av vågor"; något om Navare i någon av hans inkarnationer och en okänd men viktig figur?

Det om vägar syftar uppenbarligen vagt på kommande händelser, men är inget som jag kan förutspå.

Också den sista biten som det känns som om jag känner igen saker från men ändå inte kan blir klok på.

Ok, det kom ju inte direkt ut så mycket nytt där... men jag är nog inte heller den bäste på såna här grejjer, så det ska vara intressant att se om någon annan lyckas bättre ^^
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Jag vill inte säga för mycket då jag inte vill styra de svar som jag hoppas kommer senare :gremtongue:

Kan dock säga att motförhållandet mellan behagligt och skönt, samt den plötsliga musiken inte är ett misstag. Vet inte hur väl det funkar men det är ett försök att plantera en viss sorts känsla i läsaren.

Edit: helt korrekt att rollpersonen inte är åldrig förresten.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kan dock säga att motförhållandet mellan behagligt och skönt, samt den plötsliga musiken inte är ett misstag. Vet inte hur väl det funkar men det är ett försök att plantera en viss sorts känsla i läsaren.
Musiken förstod jag, men det andra var jag mer osäker på. Ska bli intressant att se dels vad de andra säger och dels vad du egentligen har tänkt när du väl har väntat färdigt ^^

Sedan kan du ju alltid i första inlägget påminna folk om att inte läsa andra inlägg i tråden innan de skriver sina egna analyser :gremwink:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Sedan kan du ju alltid i första inlägget påminna folk om att inte läsa andra inlägg i tråden innan de skriver sina egna analyser
Försent nu! :gremfrown: Skulle tänkt på det tidigare :gremtongue:
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Min tolkning då.
När röde åter bränner sol och måne
Förde för mig tankarna till en drake av någon anledning.
Skall dimmans kämpe höra dess kall och vakna
Tänker mig antingen en kämpe från en plats med mycket dimma eller också är det kämpen som är dimma, alltså någon sorts spöke.
Den renas märkte, av vågor märkt, märkas skall.
Får mig att tänka på Daak, typ att de Daak troende ska välla fram i vågor med sina 'kors' istället för fanor.
Ett enande i skuggor vägen följa
Vägen som RP följer leder in i skugg landet.
Men vägar mötes, och vägar skiljes;
Det kommer tillkomma slps till sällskapet och andra kommer lämna det.
Från spegeln växer fäder, tvillingar
Låter som att 2 skapare har tillverkat saker som är varandras tvillingar till utseende men också varandras motsatser.
Om dessa mötes skall tvilling skälva,
Om skaparna möts kommer en av sakerna att gå förlorde
Från mörkret skall tvilling åter födas.
Från spillrorna kommer föremålet att återuppstå igen
Om den ene tappar den andre,skall tredje följa strax.
Om något av de båda första föremålen skulle gå förlorade innan mötet så kommer inte heller det sista objektet att skapas av spillrorna.

Ja det här är min tolkning, hoppas jag prickar nån poäng :gremsmile:
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
Tackar tackar för försöket! Mycket uppskattat! Slutgiltiga resultaten kommer att offentliggöras vid senare tillfälle, då vinnaren koras :gremtongue: . Som ni alla vet är priset den mycket hett eftertraktade.... badbollen!
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,082
Location
Göteborg
Nej, får man inte skriva längre?
Jag kom just att tänka på något nämligen:
Tvillingarna kan vara Mundana och Antichton. Att den ene tappar den andre skulle vara att de kommer ifrån varandra på något sätt, flyger ur sina banor. Vilken den tredje skulle vara då vet jag inte, så det här är nog bara svammel. Men ändå.
 

ClawHawk

Veteran
Joined
10 Dec 2004
Messages
169
Location
Umeå
:gremblush: Det klart du får skriva! Skriv på!!! :gremsmile:

"If writings be the food of thought, write on!" - Mailwim Speareshake
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Ett enande i skuggor vägen följa
Men vägar mötes, och vägar skiljes;
Från spegeln växer fäder, tvillingar
Om dessa mötes skall tvilling skälva,
Från mörkret skall tvilling åter födas.
Får en känsla av att det kan ha någe med den tvehövdade tjuren "Arotaur" att göra. Men det är bara en känsla.

Skall dimmans kämpe höra dess kall och vakna
Detta har jag läst om men kommer nu inte på vilken modul det var och vad det handlade om! Just dimmans kämpe...
 
Top