Nekromanti En vintersaga

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Tänkte bara upplysa folk om att jag under mellandagarna skrev rent ett gammalt utkast, med arbetsnamnet "Julnovell" och att den renskrivna versionen nu finns upplagd på Rustningskammaren. "En vintersaga" handlar om den lille pojken Mosse och hans första äventyr i den frostklädda skogen Silfer. Novellen utgör första delen i den ramberättelse som jag skriver för modulen "Vråkarna - Sorgens Söner" och dess primära syfte var att testa Silfer och landet Söderskog i Trudvang. Även modulen kommer så småningom att finnas tillgänglig på Rustningskammaren.

Jag skulle bli glad om någon ville komma med lite respons på "En vintersaga". Är det för mycket saga över den? Vad kan jag göra bättre nästa gång?

http://hem.legend.se/kammaren/

Eller direkt till novellen
http://hem.legend.se/kammaren/noveller/vinsaga.htm
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Jag tyckte om den. Stämningen kändes helt ok. För mycket saga? Kan det bli för mycket? Det enda jag har att anmärka på var att jag blev lite förvirrad i hoppen mellan styckena, men det är ju bara jag.
 

Aerid

Veteran
Joined
23 Dec 2000
Messages
107
Location
Henån, Sverige
Mycket stämningsfullt berättat med precis den känsla som Trudvang är för mig. Namn, lite mystiska händelser och annat... helt perfekt.

Likt Vitulv tyckte jag också att jag blev lite förvirrad ibland, det kändes lite svårt att följa med liksom. Ingenting allvarligt dock. Layoutmässigt tyckte jag att raderna var för breda vilket gjorde det lite svårt att läsa, gör dem gärna lite mindre.

Det är väldigt roligt att läsa noveller från Trudvang och jag ser med glädje fram emot fortsättningen. :gremlaugh:
 

globbe

Veteran
Joined
24 Jan 2002
Messages
54
Location
Norrköping
Jag tycker den var mycket bra skriven. Attans stämningsfull och verkligen Trudvangsk i sin känsla.

Kanske kunde historian innehålla några fler öppna trådar, som kunde låta fantasin resa vidare några varv, och dessutom öppna upp för fler kopplingar till nästa del.. Som det är nu ligger själva "mystiken" kring gestalten som lyfts ur vattnet och mosses resa hem, det är kanske samma gestalt i båda incidenterna, men det ska vi kanske inte utgå från..

I övrigt tycker jag det var en fin saga! Ser fram emot modulen!
 

Jorkii

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
141
Location
Stenköping
Tack allihop!

Har funderat på hur man kan ändra den för att få den mer gripbar, kanske behövs någon förklaring så att man förstår att det är Mosse som fadern letar efter. Hmm...

Layouten är [color:\\"blue\\"]Archers[/color] verk och således inget jag hade att göra med.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag ska ta och se vad jag kan göra med texten. Men eftersom den ska vara skalbar så att även den med låg upplösning på skärmen och små fönster ska kunna läsa, är det nästan omöjligt.
 
Top