Nekromanti En vattenlevande humanoids kroppsbyggnad?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Rymdhamster;n217759 said:
Jag finner mig tänka mer och mer på ödlor i sammanhanget...
Mjo, ödlor och grodor/paddor ligger nära till hands från fiskar. Steget från padda till slamkrypare (se bilden nedan) känns t.ex. inte alls stort. Tydligen kan slamkrypare till och med göra långa hopp med hjälp av sina kraftiga stjärtar.

 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
luddwig;n217758 said:
Varelsen behöver inte fungera lika bra på land som i vatten men för att vara intressanta som rollfigurer måste den åtminstone fungera hyfsat på land. Och du har helt rätt med strömlinjeformen. Jag reflekterade inte så mycket över det när jag kastade ihop de grundläggande dragen för arten (se ovan) så nu får jag vara efterklok. Sedan, som en möjlig anledning till varför de skulle lämna vattnet, har vi Ydrams förslag om fortplantning. Det är inte alls dumt.

Utter och säl har nämnts också. Utter går bort eftersom det finns en annan art i spelet som är likartad, om än landbaserad, och jag vill ha distinkt olika arter. Säl, och även valross, har jag haft i åtanke som möjliga influenser men just nu ligger slamkryparen högre på listan.
En annan synvinkel som ju inte är ovanlig i scifi är fuck logic, gör nåt som känns coolt. Kanske är det en bättre lösning.. ge den genomskinligt skinn, osannolik andning via osmos, låt den se ut som en korsning av en groda/salamander och en nyfödd primat fast klart ljusblå. Bam! Klart.

Eller nåt sånt ;)

 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
zonk;n217856 said:
...fuck logic...
I och med att det är rymdopera så är det absolut en möjlighet, och jag vill ha med riktigt udda arter, men då som något som dyker upp under spelets gång och inte som rollfigurer.

I och med att spelet är retro skulle alla aliens också kunna se ut som människor med konstig sminkning. Amfibien kan vara en asiat med back-slick och plastig simhud mellan fingrarna. Men nej, konstigare än så är bättre.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
luddwig;n217859 said:
I och med att det är rymdopera så är det absolut en möjlighet, och jag vill ha med riktigt udda arter, men då som något som dyker upp under spelets gång och inte som rollfigurer.

I och med att spelet är retro skulle alla aliens också kunna se ut som människor med konstig sminkning. Amfibien kan vara en asiat med back-slick och mycket plastig simhud mellan fingrarna. Men nej, konstigare än så är bättre.
Tanken är ju ofta att få det att låta pseudovetenskapligt men ta det ganska lättsamt med den faktiska vetenskapen. Andningen och huden är ju annars två knäckfrågor, där genomskinlig hud lämplig för osmos låter hyfsat opraktiskt för atmosfäriskt liv. Men slänger man in nåt liten mini-nugget av overklig fakta - slemmet på huden innehåller speciella långa kolväte-kolhydratkedjor som gör att det inte förlorar vätska - så kan det funka helt ok ändå. Att hålla sig för mkt till troligheter och fakta kan lätt ta död på för mkt av det underhållande exotiska.

Salamandrar är ju tacksamma att knycka av för att de kan ha ett rätt distinkt utseende under parningstid, med bjärta färger, stora kammar på ryggen och dramatiska fläckar. Naturen är ju full av överdådiga saker som man kanske inte rent spontant hade förknippat med ändamålsenlig evolution osv.

Angående varför de gett sig ur vattnet hade jag sagt i jakt på mumsiga invertebrater, gärna jättebamsingar som de måste jaga i grupp. Sedär har man både grunden till gruppsamverkan och landliv i ett (lätt osannolikt) grepp.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Förklara lite mer vilken evolutionär bakgrund den rasen har, det avgör en hellvettes massa..
De ska ju funka utanför vattnet, då behöver de gärna syre utanför vattnet, så det skär ju ner en hel del (sällsynt hos fiskar (därav slamkryparen)), men vad var deras anfader?
Typ defensiv blåsfisk, aggressiv solitär köttätare, school-fisk & kött/botten/mellan -ätande fisk?
(Tillägg: School-fiskar kunde jag tänka mig ha väääääääldigt bra synkroniserade rymdstrids-manövrer... Emedan solitära fiskar skulle ha lite mer lurkande haj över beteendet...)
Ålar? (Kan tänka mig att en ras av sentienta muränor vore... Griniga.)
Bardfisk?
Vad är gravitationen, till att börja med? Tung & jävlig så fiskarna sannolikt är energisnåla, eller lätt så varianter av flygfiskar blir vanligare?
(Syre antar jag behövs(jäsning eller dylikt blir det en jävelslö ras av..))
Vad äter de?

Vi kom ju steget före våra genetiska kusiner genom att lära oss kommunicera och laga mat för att betala för den dyrjävla hjärnan.. Det är sannolikt en evolutionärt gemensam punkt för många sentienta raser... Så vad äter de? Vad är exklusivt & vad är nyttigt?

Sannolikt med fisk-bakgrund så började deras art skilja sig från primitiva fiskar efter de steg upp ur vattnet, svårt att bearbeta metall annars samt en massa andra negativa följder..
Så en halvfiskjävel blev väldigt framgångsrik.. Sannolikt så saknar deras hemvärld alltså rovdjur på land.. Så varför finns inte såna?
Sloshar vågorna iväg allt vettigt landlevande liv lite då & då?
Eller rör det sig om en titan-liknande värld? Täckt av is, men massor av flytande vatten där under?

Men det viktigaste... .I deras västern-tid... Använde de pistol shrimps?! :eek:
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Evolutionär bakgrund? Ptja... Kan inte påstå att jag är särskilt påläst när det kommer till evolution men jag kan väl spåna lite.

Vi tänker oss en planet som till stora delar täcks av vatten, där finns syre och gravitationen är inte extrem åt något håll (eller kanske åt det tunga hållet eftersom energisnåla spontant kändes som något som skulle kunna passa in). Hett klimat och kraftiga vindar gör de landområden som finns till ogästvänliga ödemarker av sand och lera. I haven är det mysigare. Våra huvudpersoners föregångare var ett par hundra kilo tunga, växtätande fiskar. I haven fanns dock också större rovfiskar och för att undkomma dessa behövde växtätarna gömma sig i skogar av sjögräs, i skrevor på botten, på grunt vatten och - allt eftersom de utvecklade bättre och bättre förmåga att andas och förflytta sig ovanför vattenytan - på land. Sedan tänker vi oss att det fortsätter på det spåret. Avkomman börjar få växa upp i grunda vikar eller dammar. Medan några vuxna vaktar avkomman hämtar andra mat ur haven. Hm...
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ett alternativ här är att basera varelsen på vattenapahypotesen (aquatic ape hypothesis), som försöker förklara en del egenheter som människan inte delar med andra däggdjur (inklusive nära släktingar som apor) med att hen under en tid började anpassa sig till ett liv i vatten; en process som dock avbröts innan vi blev fullfjädrade sälar. Vi skull alltså vara en slags skvader, en fjärdedel fisk och tre fjärdedelar trädapa.

Denna hypotes har upptäckts två gånger, och har mycket låg anseende idag, men det behöver inte hindra en från att sno den till ett rollspel.

Med andra ord, gör en humanoid som en gång var landlevande, och men som senare har anpassat sig till vatten utan att den har gått hela vägen till fisk. Då kan du få en varelse som kan leva både på land och vatten, ha händer och språk, men ändå ha ett visst mått av evolutionär realism.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Kul med fortsatt diskussion - tänkte kommentera* lite av de förslag som getts apropå evolution mm.

- Gravitation kommer inte att inverka på "fiskvarelsernas" ämnesomsättning eller rörelseförmåga. Det är inte en oviktig faktor i sig, men varelser som lever i vatten påverkas inte så mycket, eftersom det där handlar om flytkraft eller ej. Även bottenlevande varelser som inte är (lika) "viktbalanserade", är ju alltid helt omgivna av vatten.

Dessutom är en planets gravitation något som, evolutionärt sett, följer "the anthropic principle", dvs. livet är anpassat efter den gravitation som är - om den är högre eller lägre spelar ingen roll. Att överdimensionera muskelkapaciteten (dvs ung som en människa på månen) är slöseri med energi och de individer som gör det kommer sannolikt att konkurreras ut i längden (om inte överskottet ger några saftiga fördelar som motiverar det) och omvänt, inga individer som inte klarar omgivningens förmåga överlever - alltså sker samma "arms race", som leder till ökad muskelvolym osv. (Det som händer är att andra saker blir mer "groteska" i proportioner - bentjocklek för muskelfästen, syreupptagning osv.)

- Genomskinlig hud existerar bara där det saknas ljus, eftersom det är en verkligt dålig egenskap. Solljus innehåller en massa värmeenergi (både i UV-våglängder och synligt ljus) som lätt fuckar med proteiner, ämneomsättning mm - eftersom dessa processer är rätt beroende av rätt värmenivå innan kemin går åt skogen, så är det förmodligen så att genomskinlig hud i praktiken är omöjligt att kombinera med solljus.

- Osmos blir en dålig andningsform framför allt för att ett djurs yta har så många andra uppgifter - och flera av dem går stick i stäv med osmosens funktion. Dvs en del av hudens roll är ju att skydda oss, inte minst för att behålla de förhållandevis exakta "blandningar" vi behöver bestå av. Ta sniglar som löses upp om de täcks med salt - deras hud klarar inte att hantera skillnaden i saltkoncentration.

Dessutom är ytan för liten, även om vi skulle tänka bort det andra. Våra lungor är ca 50-75 kvm i yta - huden är 1,5-2 kvm...

Däremot fungerar faktiskt gälar som andningsorgan betraktat väldigt bra på land. De är faktiskt, kvadratcentimeter för kvadratcentimeter, betydligt effektivare än lungor - ung tre ggr så effektiva - så fiskar som hamnar på land, dör av andra skäl är att "drunkna". Vissa fiskarter som anpassat sig klarar det ganska bra - en del kan tom gräva ned sig och, iofs i dvala, överleva om en sjö torkar ut tex mellan regnperioder. Ålar mfl kan förflytta sig över land från vattendrag till vattendrag.

Det som dödar fiskar som inte är anpassade, är en mix av stress, uttorkning och "syreöverdoser" - dvs. eftersom det finns betydligt mer syre i atmosfären än i vatten, så får de för mycket syre och det fuckar upp systemet... (Människor som hyperventilerar svimmar efter några minuter, av samma skäl.)

(Och ytterst är så klart vad vi talar om som "lungor" och "gälar" bara namn vi satt på aningsorganen beroende på vissa egenskaper - det finns så klart en massa andra möjliga lösningar.)



*) Alltså, mina kommentarer kommer så klart utifrån det jag lärt mig om evolutionsbiologi, fysiologi mm - men som flera ändå påpekat, i slutänden är det ju ett spel där det som känns rätt är rätt. För min del är jag sån att jag hellre köper en förklaring som "don't know, it's magic!" än ett som försöker låta vetenskapligt men till syvende og sidst inte har en chans att funka... YMMV. Kanske lite som det Zonk är inne på, att inte ta död på det "underhållande exotiska".
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Wyldstorm;n217861 said:
Vi kom ju steget före våra genetiska kusiner genom att lära oss kommunicera och laga mat för att betala för den dyrjävla hjärnan.. Det är sannolikt en evolutionärt gemensam punkt för många sentienta raser... Så vad äter de? Vad är exklusivt & vad är nyttigt?

Sannolikt med fisk-bakgrund så började deras art skilja sig från primitiva fiskar efter de steg upp ur vattnet, svårt att bearbeta metall annars samt en massa andra negativa följder..
Där har vi en intressant knäckfråga...

Om jag skulle skapa en vattenlevande art, kapabel att grunda en (så småningom) rymdfarande civlisation, skulle jag utgå från något som liknar bläckfiskformen "cuttlefish". (Vi har inget separat ord för denna ordning, men den är en undergrupp inom tioarmade bläckfiskar...)

De har armar som kan manipulera saker, men de har också en något mer "fiskformad" kropp, vilket gör det lättare att tänka sig att de kan forma ben av fenor mm. (Bläckfiskar kan iofs röra sig väl så bra även på land, men de är långt ifrån humanoida... Detta gör det lite enklare att tänka sig en "bodyplan" någorlunda humanoid.)

Därefter skulle jag postulera att deras värld genomgick en liknande katastrof som massdöendet mellan eonerna Perm och Trias, "the great dyring", då gasbalansen i atmosfären och haven ändrades så drastiskt att massutplåning av arter skedde över hela brädet.

Detta gjorde att de arter som skulle överleva, tvingades till extrem anpassningsbarhet. Bland annat började dessa cuttlefish-varelser att lära sig "farma koraller". Den vägen lärde de sig också samarbete och formade sociala grupper, som arbetade med att gödsla koraller, hålla borta andra rovdjur, bygga på revet osv.

De lärde sig med tiden avla koraller med önskvärda egenskaper. När katastrofen började avklinga och antalet arter i haven ökade igen, och bla nya rovdjur uppträdde, avlade de fram "väktarkoraller" med giftblåsor, som höll rovdjuren på avstånd medan de själva var immuna.

Med hjälp av ekolod och sinnen som är känsliga för elektriska strömmar, kunde de känna av bla förekomst av metaller. Deras första sätt att använde metallerna, var att de noterade att vissa koraller kunde bygga tåligare skal med en viss mängd järn i.

Detta ledde - över årmiljonerna - fram till en sofistikerad bioteknologi baserad på koraller, där bläckfiskfolket har avlat mycket specialiserade korall-arter för en mängd olika ändamål. Bland annat finns koraller som tillverkar föda, mediciner mm. Men också de som "strippar" malmblock och separerar sten från metallinnehåll. Korallerna äter helt enkelt upp metallen, för att sen skördas och ge en primitiv metallklump.

Denna gick, utan eld, att bulta till primitiva redskap som bläckfiskfolket kunde använda sig av. På så sätt tog de sina första teknologiska språng och blev en dominerande art med förmåga att manipulera sin omgivning och bemästra hot från rovdjur, omgivning mm med hjälp av redskap.

Det ger kanske inte direkt en rymdfarande civilisation - men det ger dem tillgång till bla metall innan de "tagit klivet upp på land", vilket jag bedömer som tillräckligt långt gången teknologi för att det ska vara plausibelt att jämföra det med människor på stenåldern. Resten av den teknologiska utvecklingen kan de "hinna med" när de väl är på land, på så pass kort tid att det inte känns helt omöjligt att de fortfarande ska vara en vattenlevande art.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Sapient;n217927 said:
"cuttlefish". (Vi har inget separat ord för denna ordning, men den är en undergrupp inom tioarmade bläckfiskar...)
Mycket intressant idé Sapient. Cuttlefish (bildexempel nedan) ser helt klart ut som något som skulle kunna anpassas till a) spelbara aliens och b) ett liv delvis på land. Det finns ändå en del utseendemässiga likheter med slamkryparen. Jag gillar också upplägget med korallerna och tänket kring bioteknik. Det är något som lätt går att bygga mycket roligt fluff på.

 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Sapient;n217926 said:
- Genomskinlig hud .. är en verkligt dålig egenskap.

- Osmos blir en dålig andningsform..
Jo, de kom inte under rubriken "fuck logic" utan anledning :wink:

Cuttlefish? Kanske behöver de ett litet skal att gömma sig i?



En avlägsen kusin, med fler armar och utan sugkoppar. Fast kanske lite tungt på land, om den inte fyller skalet med typ flogiston eller något annat med negativ vikt.. :wink:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Sapient;n217926 said:
Kul med fortsatt diskussion - tänkte kommentera* lite av de förslag som getts apropå evolution mm.

- Gravitation kommer inte att inverka på "fiskvarelsernas" ämnesomsättning eller rörelseförmåga. Det är inte en oviktig faktor i sig, men varelser som lever i vatten påverkas inte så mycket, eftersom det där handlar om flytkraft eller ej. Även bottenlevande varelser som inte är (lika) "viktbalanserade", är ju alltid helt omgivna av vatten.
Det synar jag lite...
Gravitation styr även vattenlevande varelser utformning & energihantering.. Lite mindre kanske, men t.ex. 2G är ju en rätt stor skillnad.
Enkelt uttryckt, det finns skäl att djuphavsfiskar ser helt annars ut. Och dessa skillnader blir troligtvis större & större om man skulle föreställa sig högre gravitation. (ja, det gäller även ljusbristen, då ökad mängd vatten/volym ger större ljusabsorbering av vattnet)
I ett fisk-fall så innebär det att det är för mycket jobb att flytta mer kompakt vatten, så man skaffar t.ex. en storjävla käft för att suga in bytet istället för att jaga runt efter det.
Typ jabba the hutt's kroppsform kan funka i hög gravitation under vatten om man lägger dit lite småfenor och antar att de suger..

En annan optimering som sker på halvdjupt vatten är en extremt strömlinjeformad kropp...
Tyngre vatten => Mer vikt att rubba i alla initiala rörelser (typ allt som innefattar jakt). Också innebär det att man måste ha energi för sånt, och det påverkar formen en hel del.
(bi-poäng, jag hade helt klart velat skapa en ljuphavsfisk som med gas/plasma -nos kan röra sig extremt snabbt en stund...)

Anthropic principle starka varianten.. *host* Nej. Bara nej...
Svaga varianten : Mja, nästan irrellevant... Bara för att livet måste anpassas, betyder inte att naturlagarna går att undkomma.
Energin man kan utvinna med bioreaktorer är skalbar till en viss gräns men inte obegränsad.
Slutsats: Vissa saker som t.ex. gravitation, syremängd, strålning o.s.v. ger rätt förutsägbara följder. I detta fall hur de ser ut och hur de hushåller/utvinner energi.

Ang. solljus.. Mja, oftast. Men ta med symbios, den mest AWESOME variabeln i xenobiologiska suspektheter...
Som ras, ja, kanske det. Men symbios växt <> annat critter innebär skydd mot ljus & stabilare energiomsättning. (också att metabolismen blir lite seg)
(Bikommentar, jag & ett par andra diskuterade för en månad sen varför eller (i mitt fall) varför det inte skulle gå att anpassa en halvsymbiotisk form av alger (som är riiiiktigt bra på att utvinna syre) till våra lungor och på så sätt fixa mer effektiv andning.

Lungyta.. Jao.. Men betänk andningstakten lite. En ful-lösning i en extremt värmestabil planet vore ju t.ex. en skorstenseffekt.. (Hum, vore awesome för extremt hög metabolism..)
Gälar, well, ja & nej.. Det är lite där begränsningen för en slamkrypare kommer in, de har inte direkt slemhinnor kapabla att hålla gälarna fria från skit & blöta i det långa loppet. Stor veckad yta => Stor yta att underhålla/skydda.
Syre är en ond atom, reaktivt sett, håller helt med.

Jag är helt klart road av sånt här med, Sapient får nån slags "stamp of approval". :)

Imho så är det just som sagt naturlagarna & dess följder som är det viktigaste.
I världs/rasskapandet är det viktigt att veta vars man ska sträcka sin vetenskapliga kompetens & vars man ska åberopa "magiskt"...
(Typexemplet är ju raser med "neutronium skin"(!!!) där idioter i surgamla rpg't inte ens nästan fattat följderna.. *host*)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
zonk;n217946 said:
Cuttlefish? Kanske behöver de ett litet skal att gömma sig i?
Lite fusk då det inte är en fisk, men det är en rätt bra lösning med..
Skydd mot torrt & jävligt klimat/strålning då man knatar upp på land? Check.
Anledning att motivera skalets kostnad? Skitbra ställe man kan vara säker och surhålla på energi på land.

Följd: Skitseg metabolism, troligtvis kortsiktig spurt om man skulle bli anfallen av nån minihaj eller surödla. (upp på land & säg "suckers!" åt allt annat som inte tycker om landklimatet.)
Möjlig (och kul) följd av spurt? Skal som kan rulla ivag & spara skitmycket energi när man *sproing!*-at upp på land.
Följd av rullande? Ytor i skalet som är tomma, så de kan styra rullandet med lite viktomfördelning.
Följd av mellantomt skal? Matförråd i en början, sen kanske lite småverktyg, sen lite tech?

Möjlig slutsats? => Technoskal! Biotech! Vakuumöverlevande (ja, ett bra tag alltså) critters!
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Sapient;n217927 said:
De har armar som kan manipulera saker, men de har också en något mer "fiskformad" kropp, vilket gör det lättare att tänka sig att de kan forma ben av fenor mm. (Bläckfiskar kan iofs röra sig väl så bra även på land, men de är långt ifrån humanoida... Detta gör det lite enklare att tänka sig en "bodyplan" någorlunda humanoid.)
Först.. 4D printing to the rescue!
En del av det tänkandet ger en lösning på den efterfråga kroppsformen... Lite muskler runt blåsor med trög vätska (typ liknande en cuttlefish's "ben" fast plusmeny) och man får ett pseudoskellett till ryggrad.
Typ kläm lite där, så blir det benet hårt, kläm lite där så blir det andra styvt.. Plötsligt så har man ryggrad & ben.
Lite svårt att se hur det skulle uppstå evolutionärt, men har inte tänkt än.

Gillar korallfarmaren, men nackdelen är ju seg tech-utveckling vilket innebär massiva mängder mer extelligens, vilket innebär lång livslängd, vilket (oftast) innebär vettigare regenerering.. Kul.
Jag kommer helt klart an inflika med småavlade pistol shrimps som slavras-väktare bara för att jag älskar de krittren, och att det vore en extremt bra kombo.
De kan gräva i berg och jävlart allt om de riktades lite rätt..
De erbjuds stabil maförsörjning mot väldigt bra skydd..
Och om de avlas rätt så kan man ju kaaanske få en mellannaturlig hettande av metall..

Gillar & stödjer el-sinnen, som sagt tidigare.. Ger awesome tech-möjligheter.
Men om det gäller o-fiskar t.ex. squid's och cuttlefish, så ger det väldigt, VÄLDIGT kul evolutionsmöjligheter.
Ponera att jag har möjligheten att "känna" små elektriska impulser. Ponera även att min kroppsdesign (p.g.a. tjockjävla axoner(bläckfiskar har såna för att kunna reagera snabbare)) inte läcker så mycket (el-impulsmässigt) och ponera att de mest elekriskt läckande & nervcellstätaste delarna är toppen på tentakeln? (hint, det är dom...)
Vad har vi då?
En tentakeltopp mot din slemdel & min mot din... En synaps...
Först seriell överföring, men med lite evolutionärt tryck p.g.a. extelligens.. Fingertoppar (mja, tentakeldelar)..
Innebär: Paralell höghastighetskommunikation och orsak att "fingrar" uppstår (bra vid verktygshantetering, bättre än tentakler.)
Och... Skumt snabb extelligensdelande. Samt bi-hjärnor sannolikt vid varje tentakel som "buffers".. Vilket innebär att dessa buffers nog kan fungera som dinosaurernas slavhjärnor... Vilket innebär att crittret kan låta tentaklerna göra mer komplicerade tasks utan att huvudhjärnan behöver koncentrera sig..
Vilket innebär extreeeemt bra multitasking.
Kul!
Prepare for the hivemind.......
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Yikes.. Här orsakar jag wall of text's... Ska vara tyst ett tag...

Fan, kunde inte hålla mig...
Ponera att dessa av mig ponerade tentakel-dataöverförande varelserna får "first contact" med människor..
Detta kan ju vara en naturlig följd:

-Ahadu, den här varelsen svarar inte alls på mina elektriska impulser i vattnet.. Konstigt.. Aja, provar med att ansluta en tentakel för att (telepatiskt-ish) kommunicera snabbare.
-Vanu? Här blir den ytterst omotiverat upprörd & börjar slåss?!

(Detta då tentakel-"monstret" har stoppat in en tentakel i valfri öppning för att kommunicera)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Fortsätter ni såhär har jag snart en alien sourcebook som jag kan tjäna stora pengar på utan att ha lyft ett finger. :wink:
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Måste medge att jag blidde lite smånyfiken på vissa suspekta xenoinlevelse-experiment..
Har en gammal förstärkt ringbrynja, vore roande att lägga på halva min kroppsvikt & knata lite, typ fejktesta med relativt bra viktfördelning hur 1.5G känns.. Jag sa tidigare till en spelare som ville "Gå snabbt" i 4G : Naeh, glöm det. Du har svårt att ens andas & du kan känna hur ditt hjärta inte pallar detta..."
Sen a'la mythbusters simma i nåt segt material (typ simulerad grav)..
Sen känna hur en levande squiddeh känns vid beröring & se om man kan se lite kugghjul rulla bakom ögonen när man interagerar med den..
Samt lite test med låg & hög syrehalt, vore mellankul.. Vi kan kalla det "test inför bestigning av berg" men ni kan gissa att jag gör det av xenofiliska skäl..
Sen utsätta sig för en äkta öken litegrann..
Djupt & salt vatten & kanske närhet till en lavaflod..

Crap, jag har inte tid/cash att göra dumheter för att utveckla spelledandet.. :(
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Vid närmare eftertanke borde det vara värt att hitta nån slags simulations/generations -jox för alienraser..
Tänk typ "Spore", där man kan lägga till för/nackdelar och få lite stats/följder genererade och sen få en lite kul bild av hur den kan se ut.
Ska kolla efter open source-saker när jag får tid, det vore kul för spelare att jiddra med om de vill skapa egna starwars-raser t.ex..
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
En rymdvarelsegenerator i analog eller digital form känns som något som redan borde finnas till minst ett par rollspel. En sådan med någon form av realistisk/empirisk uppbackning är kanske mer tveksamt men ändå fullt möjligt. Klart roligt låter det också och mycket användbart till exempelvis Star Wars. Till Solfläckar finns inte direkt samma behov, åtminstone inte när det gäller varelser som ska kunna fundera som rollfigurer, eftersom jag inte vill ha 714 hårt nischade arter. Istället är jag fullt nöjd med de sex arter som finns. Nu gäller det bara att få dem rimliga och balanserade på en nivå som passar ett regellätt rymdoperarollspel i retrostil.
 
Top