En värld utan ryggsäckar/Bandolier Adventurers

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Får inte gå för OT i tråden om ryggsäckar spinner jag vidare här på en tanke jag fick om hur väl klassiska slot-baserade utrustningssystem a la Ensamma Vargen eller Knave funkar med en setting där ryggsäckar, kåntar och andra större bärordningar inte är en grej. Om man tänker att varje ägodel hänger separat i ett bälte, hänge, väska el dyl så får man en väldigt distinkt visualisering av RP.

Bältes- och axelväskor och knyten är då för små för att innehålla flera Ägodelar, utan innehåller alltid "portioner" - ammunition, ransoner mat, mynt. Så istället för att föra bok över vilken ägodel som ligger i vilken "väska" så är varje uppsättning småsaker och portioner en separat Ägodel och en egen behållare. Har du fem ransoner proviant? Grattis, då hänger de i en ränsel över axeln eller i ett knyte från spjutet eller vad du nu föredrar.
 

anth

troll troll troll
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,790
Location
Fjollträsk
Jag ser inte hur ryggsäckar skulle ställa till det i enhetsbaserade system.
Ryggsäcken gör bara att man kan bära några fler enheter.

Jämför med brädspelet Talisman.
Där kan varje spelare bära 4 saker.
Men man kan även få en mulåsna som följeslagare, då kan man bära ytterligare 4 saker.
Blir man av med mulåsnan måste man genast slänga saker så man bara har 4 kvar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,571
Location
Ludvika
Bältes- och axelväskor och knyten är då för små för att innehålla flera Ägodelar, utan innehåller alltid "portioner" - ammunition, ransoner mat, mynt.
Beroende på hur uppdelningen av vad som är en ägodel är ser ut så låter detta vettigt. En bältesväska borde ju exempelvis utan problem kunna rymma bestick, en mugg, flinta, stål, fnöske och lite bra att ha grejer. Men det finns å andra sidan ingen anledning att räkna varje sån grej som separata föremål, utan de skulle kunna klumpas ihop till typ "fältkök m. tillbehör" och utgör en ägodel.

TÄnker att det är lämpligt att jobba mer med "kit" i det läget.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Tänker att det är lämpligt att jobba mer med "kit" i det läget.
Yes, bra tänkt. Äventyrarkit med elddon, kniv och fnöske, Sjöfararkitt med nål och tråd, kniv och passare etc


Jag ser inte hur ryggsäckar skulle ställa till det i enhetsbaserade system.
Ryggsäcken gör bara att man kan bära några fler enheter.
Fel tråd ;)

Mer allvarligt, det finns massa snygga sätt att fixa ryggsäck. Det du föreslår är föredömligt enkelt, men har nackdelen att man får slumpa vad som låg där i efterhand om RP råkar tappa ryggsäcken i en fors
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,571
Location
Ludvika
Mer allvarligt, det finns massa snygga sätt att fixa ryggsäck. Det du föreslår är föredömligt enkelt, men har nackdelen att man får slumpa vad som låg där i efterhand om RP råkar tappa ryggsäcken i en fors
Nej det är bara att markera vilka slots som hänger ihop med ryggsäcken på något sätt. Eller ha flera listor sida vid sida för olika behållare.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Nej det är bara att markera vilka slots som hänger ihop med ryggsäcken på något sätt. Eller ha flera listor sida vid sida för olika behållare.
Ja, fast då blir det ju separata slots för ryggsäcken ändå. Kanske lite pilligt
 

anth

troll troll troll
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,790
Location
Fjollträsk
Som @Rymdhamster säger.
Ryggsäcken finns redan på karaktärsbladet.
Sedan måste man bocka för att man har ryggsäck - och då får man skriva saker på raderna under ryggsäcken.
Det blir lite mer komplext än vad @Leon är ute efter, men inte mycket.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Som @Rymdhamster säger.
Ryggsäcken finns redan på karaktärsbladet.
Sedan måste man bocka för att man har ryggsäck - och då får man skriva saker på raderna under ryggsäcken.
Det blir lite mer komplext än vad @Leon är ute efter, men inte mycket.
Framförallt innebär det Ryggsäck, och därmed OT ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
10,571
Location
Ludvika
Ja, fast då blir det ju separata slots för ryggsäcken ändå. Kanske lite pilligt
Trådvänlig tolkning:
Utrustning.JPG

Du behöver så klart ha flera "slots" tillgängliga i listan där man skriver upp utrustning. Men det räcker egentligen med en lista och kreativa markeringar.

Här har vi alltså en bältesväska (*) med plats för två saker (eller så räknas inte en "fin sten" som att den tar någon plats), och ett knyte som innehåller dagsransoner.

Om man har en bältesväskan som rymmer mer än en sak så kan man antingen lämna så många blanka rader fria under den, och markera att de hör ihop med bältesväskan via kluriga symboler (så som "*" och "***"), eller så struntar man i att hålla det samlat och håller bara koll på att man aldrig har mer än tillåtet antal föremål i utrustningslistan markerat med asterisker. Det senare är visuellt mer rörigt, men gör det enkelt att flytta runt grejor.

Om man helt utesluter behållare med plats för mer än ett föremål så tänker jag att man ändå vill ha plats för att märka ut var man har de föremålen.

Utrustning 2.JPG
VIlket så klart också har en klar charm! Men tar lite mer plats och man är tillbaka på en massa suddande om man vill flytta runt grejor. Frågan är här om man kräver att behållarna köps separat, eller om de är rent kosmetiska och kan sägas ingå i priset för prylen man köper.

Det är klart... med sånna här kit-baserade lösningar vill man ju kanske gärna ha någon plats där man kan skriva upp vad som faktiskt ingår i kittet. "Äventyrarkit" bara som exemepel är ju rätt generiskt. Ingår det rep? En kofot? Eller är det som i Dungeon World där ett kit innebär att man har X antal praktiska prylar. Och varje gång man behöver en pryl stryker man en användning av kitet och nu har man den exakta prylen som en del av det kitet...

Det kan ju vara en kul lösning i sammanhanget. Säg att du har ett äventyrarkit som består av tre saker i en bältesväska. Du är då fri att under äventyr välja upp till 3 saker närhelst du behöver dem, men de måste passa kitets tema (äventyrararutrustning) och de måste rimligen få plats i en bältesväska (så antagligen inte en kofot).

När du valt tre saker har du de tre sakerna, och de tre sakerna får plats i din bältesväska.

Det är klart... vad händer då när en av de sakerna går sönder och man slänger den? Får man stoppa ner något annat då?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,178
Massa bra idéer. Jag tänker nog något ännu enklare. Säg att en Rp har ett dussin slots, lite olika beroende på Styrka eller Uthållighet. En utrustning kan då vara:
- Ett svärd
- En ränsel med proviant
- En börs med silvermynt
- En bältesväska med äventyrarpaket
- En sköld
- En filt

Var och en av dessa köps som en enhet i utrustingslistan - tex "En ränsel med 7 dagars proviant, 2s" eller "Ett koger med 20 pilar, 4s".

Ev har man kryssrutor i varje rad om utrustningen är ammo eller proviant. Ev har man även en spalt för att ange var på kroppen den bärs
 
Last edited:
Top