Nekromanti En värld invaderar en annan

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Jag har funderat lite kring banorna om att låta en fantasyvärld, ett fantasyuniversum, invadera ett annat. Är det fler som har funderat på det? Har bara tänkte på det någon gång när jag läste Trudvang-boken: tänk om något land i Mundana (Eon) skulle bygga massa skepp, ta sig igenom stormarna ute på havet och invardera Trudvang. Låter väldigt roligt i mitt huvud, speciellt om man är väldigt insatt i världen man spelar och helt plötsligt kommer andra varelser och ingen fattar varför.

Eller om 1600-talets England i Clockwork & Chivalry skulle sända ut koloniseringsfartyg och hamna i The Old World (WFRP).

Någon som har gjort det?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,901
Location
Port Kad, The Rim
Jag skrev för många år sedan en artikel av det slaget åt Sverox: vikingar som seglar långt västerut och då kommer till världens kant (bokstavligen), en bergskedja som var inspirerad av antika grekiska sagor och legenderna om St Brendan.

Sådana idéer kräver en del planering och bygge av SL för att bli bra.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,820
Ifall du kör en spelgrupp som har kört i båda världar så kan det bli extremt intressant, jag anser dock att du ska ta god tid på det och köra det över många speltillfällen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Det här är vad Spelljammer och Planescape settingsen till D&D är till för. De är båda till för att koppla ihop olika fantasy världar till ettt universum och invasioner mellan olika av dem har förekommit. Spelljammer är båtar som flyger i rymden drivna av enorma hamsterhjul och är rätt tramsigt och Planescape är parallela dimensioner och lite seriösare.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Anchorman said:
Ifall du kör en spelgrupp som har kört i båda världar så kan det bli extremt intressant, jag anser dock att du ska ta god tid på det och köra det över många speltillfällen.
Blir det inte bättre om spelarna har ingen koll på den spelvärd som dom invaderar alt blir invaderade av?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hellmer said:
Jag har funderat lite kring banorna om att låta en fantasyvärld, ett fantasyuniversum, invadera ett annat. Är det fler som har funderat på det?
TORG var ett gammalt tidigt nittitals/sent åttitalsrollspel från West End Games som hade det som koncept: ett antal andra universum invaderade Jorden. Det var Aysle (fantasy), Marketplace (japansk nära framtid), Orrorsh (skräck), Living Lands (dinosaurier och pulp-vildar), Nile Empire (30-talspulp-egyptier), Cyber Papacy (cybernetisk kristendom, även om ur-universat var medeltid), och Tharkold (cyberskräck) som ramlade ner på nutids-Jorden för att sno dess "possibilities", nån slags meta-naturkraft som gjorde Jorden coolare än de andra. På slutet la de till och med till någon rymdgud-verklighet också.

Det fanns en klase regler för hur de olika världarnas axiom fungerade ihop, så det var fullt möjligt för de olika världarna att samverka med bibehållen spelbalans, trots hejvilt skilda tekniska, sociala och magiska nivåer.

Jag tyckte det var asfräckt! (men jag vet ett antal personer som inte gillade det alls.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,618
Location
Rissne
Krille said:
Jag tyckte det var asfräckt!
Ahaaaaa! Det är DET som är storyn alltså. Jag fick ju ett par Torgäventyr med på köpet när jag köpte Neotechprylar på GC, men har bara tittat på bilderna och tyckt allt verkade aphäftigt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det är faktiskt ett ganska vanligt fenomen.
Paladiums RIFTs kan sägas vara en sån värld.
GURPS' Infinite Worlds är en annan.
Som redan nämnts är både Planescape och Spelljammer exempel på det i DnD.
I DnD Forgotten Realms kan man även nämna att "planeten" heter Toril och det Faerun man normalt spelar i är någon form av proto-europa.
Förutom Faerun finns det flera andra kontinenter som betraktas som egna spel:
- Zahkara/Al Qadim, som är mellanöstern (Tusen och en natt)
- Kara-Tur, som är asien (ninjas och samurajer)
- Maztica, som är sydamerika (azteker med blodiga människooffer och trapstegspyramider)
- Underdark, jorden är som en stor schweizerost som befolkas av bl.a. dvärgar och mörkalver.
Här kan man tänka sig att folk från en kontinent invaderar en annan kontinent - och med mäktig magi blir det snart världskrig.

Förutom rollspel finns det MASSOR med fantasylitteratur som bygger på detta kocept.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Jag kanske är nördig på lite "fel" sätt nu, men detta ä cäl vad hela Magic the Gathering, wotc's kortspel, handlar om. En planeswalker tar mded sig enarme från sin hemdimension och börjar jävlas med folk från en annan, fullständigt anorlunda dimension. Boros legionen från Ravnicas stadsplanetinvarderar den dystopiska skräck-fantasy världen Innistrad och slåssmot deras vampyrer och varulvar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Argh! said:
I DnD Forgotten Realms kan man även nämna att "planeten" heter Toril och det Faerun man normalt spelar i är någon form av proto-europa.
Förutom Faerun finns det flera andra kontinenter som betraktas som egna spel:
Glöm inte att i 4e Realms så har Torils "systerplanet" Abeir kommit på oväntat besök och ställt till en del oreda...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,557
Bolongo said:
Argh! said:
I DnD Forgotten Realms kan man även nämna att "planeten" heter Toril och det Faerun man normalt spelar i är någon form av proto-europa.
Förutom Faerun finns det flera andra kontinenter som betraktas som egna spel:
Glöm inte att i 4e Realms så har Torils "systerplanet" Abeir kommit på oväntat besök och ställt till en del oreda...
Alltså det är inget fel på Dragonborn. Jag har Dragonborn vänner! Jqg vill bara inte att de flyttar in i mitt kvarter... Tänk på fastighetsvärdena! :gremwink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
God45 said:
Bolongo said:
Glöm inte att i 4e Realms så har Torils "systerplanet" Abeir kommit på oväntat besök och ställt till en del oreda...
Alltså det är inget fel på Dragonborn. Jag har Dragonborn vänner! Jqg vill bara inte att de flyttar in i mitt kvarter... Tänk på fastighetsvärdena! :gremwink:
Ah, du tänker så ... jag täkte på Gevalias reklam: "När du får oväntat besök"
 

Hellmer

Veteran
Joined
20 Jan 2013
Messages
55
Jag tror det räcker om spelarna har koll på en värld, men då ska de som du säger ha bra koll på den också för annars kanske man mest tror att det där nya hör till världen också.

Jag gillar tanken på att man lägger ihop det till kontinenter i samma värld. :gremtongue:
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Jag spelar en kampanj där Imperiet från 40k invaderar Warhammer Fantasy-världen. Vi är kaosvikingar från Norsca och mördar rymdmuränor fram och tillbaka.
 
Top