Nekromanti [En värld av is] AW-hackande...

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Som alla måste man ju ha ett aw-hack på gång. Mitt heter för stunden En värld av is. Det är kort och gott Sword & Sorcery i den form man möter hos Robert E. Howard, Fritz Leiber, Jessica Amanda Salmonsson och Tanith Lee. Det är efterkatastrofen i form av en istid som möter en icke specificerad värld inspirerad av ovanstående författares verk. Mina skisser är ännu oerhört lösa, några playbooks håller på att formas, men...

...jag har en fråga. Ni som spanat runt en massa bland hacks. Finns det något vettigt hack att ta avstamp från? Jag vill åt pakter med demoner, andra dimensioner, osv. Jag tror förvisso allt går att föra samman med några moves, hot och sådant. Men jag vill ändå se vad som gjorts och jag har inte tid att gräva ner mig i alla hacks som är på g. Så, finns det något vettigt hack jag borde kolla in där ute?
 

Doomhamster

Swordsman
Joined
4 Feb 2011
Messages
480
Location
Linköping
John Harper (vem annars?) har gjort Eye of Chaos som är ett WFRP-hack, där finns hans regler för besvärjelser, familiari och liknande.

World of Algol är ett fantasyhack som innehåller en del spells och liknande, inget sådär störande innovativt, men kanske intressant att titta på.

För fantasy generellt skulle jag rekommendera en titt på Dungeon World, de gör en del med monster som är rätt intressant.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
De har jag redan läst. Eye of Chaos har, fel fokus. World of Algol är väl kanske i närheten, men jag är inte ute efter besvärjelser i den meningen att jag vill ha spell lists. Dungeon World är långt bort från vad jag är ute efter.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Jag är inte helt överens med det hacket, men det har endel grejer jag kommer inspireras av/sno...
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Jag blir nyfiken. Kan du inte skriva lite mer om ditt eget hack? Själv är jag ganska ny vad gäller AW och har dålig koll på Sword & Sorcery genren.
..nyfiken nyfiken... /Android
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Det kan jag, vet inte hur mycket. Jag försöker att inte tala så mycket om vad jag mekar med för spel av flera anledningar, eller, inte bara spel. Allt. Kreativa processer i mitt fall mår bäst av att skötas om inte privat, så i vart fall icke publikt.

Men, vad vill du veta? Vad jag gör med AW? Vad jag menar med Sword & Sorcery? Mer om inspirationskällorna?
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Tyvärr var det länge sen jag tittade runt bland hacken som finns, så jag har inget svar på just det. Däremot ett annat tips: fundera över hur du vill att ditt hack ska förhålla sig till de olika nivåerna/kretsarna i AWs regelbygge. Det kanske är old news, men för mig så började mitt hackande plötsligt funka när jag kollade på det där och drog gränser runt vad jag ville bygga om och vad jag ville behålla.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Newplaybook: The Man-ape

Looks: man-ape, ape-man

Tänker mig att den har en hel del moves från The Faceless och att den på något sätt drivs att antingen förstöra eller imitera civilisation och teknologi.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
Jag hade faktiskt inte läst vidare i diskussionen kring det hela, bara Vincents post. Helt klart grejer att ha i huvudet när man hackar, jag arbetar så smått med det här på bussen till och från jobbet. För stunden spånar jag playbooks och velar mellan om jag ska göra allt på svenska eller engelska.

Återkommer.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,004
Location
Umeå
En av anledningarna jsg tycker svenska är svårt är att det är lite svårt med titlar. Battlebabe på svenska liksom? Hmm. Jag tycker det är år problematiskt. :gremsmile:
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Poppe said:
En av anledningarna jsg tycker svenska är svårt är att det är lite svårt med titlar. Battlebabe på svenska liksom? Hmm. Jag tycker det är år problematiskt. :gremsmile:
Äh bara dålig fantasi :gremsmile:

Dödsängel skulle jag säga med min fantastiska fantasi :gremsmile:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Vad blir det då? Stridsbrud? Stridstjej? Krigsbrud? Brud är ju bra för det har dubbelbetydningen tjej-gift med/svuren till... Men låter det lika häftigt som battlebabe?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Zappelina said:
Brud är ju bra för det har dubbelbetydningen tjej-gift med/svuren till...
Till skillnad från babe så används inte brud könsneutralt däremot.
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
nej det är klart en nackdel... stridsgalning bättre? låter inte ballt. för det måste det väl göra? Dödsängel? Stridsängel? Dom är könsneutrala, men iallafall stridsängel låter mer heligt än battlebabe..

Kom igen Hans, kom med ett bra namn för battlebabe!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Zappelina said:
nej det är klart en nackdel... stridsgalning bättre? låter inte ballt. för det måste det väl göra? Dödsängel? Stridsängel? Dom är könsneutrala, men iallafall stridsängel låter mer heligt än battlebabe..

Kom igen Hans, kom med ett bra namn för battlebabe!
Dödsängel.
 
Top