Re: Vettigt alternativ till Spotify?
Petter42 said:
Fast en begagnad produkt har ju blivit betalad en gång.
<div>
</div> <div>Det har en pirakopia också. Eller tänker du dig att originalen, som crackas, alltid stjäls?
<div>
</div> <div>
Petter42 said:
</div> <div>Produkten är då inte företagets på något sätt. </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Det är den visst. Produkten tillhör företaget tills copyrighten går ut. Det man köperär inte en produkt, utan rätten att använda någon annans produkt inom vissa ramar. Typ som när du hyr en film; du betalar för att få se på filmen, men i kostnaden ingår inte att få sälja den visare eller ta sönder den och göra ett soffbord av den. Samma sak när man "köper" en film eller en skiva; man betalar för rätten att se på filmen eller spela upp musiken. </div> <div>
</div> <div>
Petter42 said:
</div> <div>Jag säger nu inte att piratkopiering är stöld. Jag säger bara att man inte kan säga att det inte är stöld alls eller att det är renrasig stöld. </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Enligt lagboken är piratkopiering inte stöld. Alls. Piratkopiering är intrång i upphovsrätten, dvs rätten för vem som har rätt att skapa nya kopior av ett verk. Helt annan del än den del som reglerar faktisk stöld. </div> <div>
</div> <div>Sedan kan man argumentera för att man ogillar intrång i upphovsrätten, och det får man gärna göra. Men "stöld" är det inte. Det enda skivbolagen blir av med är potentiell vinst, och att säga att det är stöld är rätt bisarrt. I vilka andra sammanhang kan man anklagas för att ha stulit något
potentiellt? </div> <div>
</div> <div>
Petter42 said:
</div> <div>Du förhindrar deras försäljning </div> <div>
</div> <div>
</div> <div>Nej, det gör jag inte. Det där är ett felaktigt antagande som utgår från den bisarra uppfattningen att varje piratkopia är en "lost sale" för företaget. I själva verket är det mycket otroligt att varje idag piratad kopia skulle ha varit en såld kopia om piratkopieringen inte fanns; särskilt om man betänker att piratkopiering har potentialen att låta okända artister upptäckas och avnjutas av folk som inte ens hört talats om dem annars. </div> </div> <div>
</div> <div>Undertecknad skulle antagligen helt enkelt köpt mer musik begagnad, och sedan ändå (illegalt) gjort mp3:or av mina skivor. Vilket inte ökat företagens intäkter ett jämrans dugg. </div>