Nekromanti En tvist i en ovanlig setting

Sjunde inseglet

Swordsman
Joined
4 Mar 2006
Messages
424
Location
Göteborg
För inspiration:

Alverna - filmen Pans Labyrint
Älvvarelserna i den här filmen är riktigt vidriga och helt rätt om man vill ha osmakliga alver.

Dvärgarna - Dvärgen av Per Lagerkvist
I Dvärgen får man följa en elak dvärg vid det italienska hovet under renässansen. Ger bra inspiration till hur de föraktade dvärgarna beter sig mot andra människor.

Orcherna - Parfymen av Patrick Suskind
Bra känsla för hur andra människor kan reagera när en människa saknar något. I den här boken saknar huvudpersonen lukt och betraktas som ett vidunder. Vill inte tänka på hur människor betraktar en orch som fått sin skönhet stulen av alverna.

Jag vill också göra ett slag för tyska 1700-talssagor. Dödligheten och jävligheten där ger bra inspiration till en fantasyvärld som skiljer sig från dussinfantasyn.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Sjunde inseglet said:
Jag skulle hellre se en mer sagoinspirerad fantasy med en mer gritty värld. En värld där övernaturliga varelser är fruktade och människan försöker få dominans genom vetenskap och förkastande av de gamla lärorna.

Alverna är onda och mäktiga varelser som tar skönhet från andra folkslag för att själva vara vackra. Egentligen gör deras uråldrighet och mörka hjärtan dem extremt förvridna och fula men genom sin trolldom kan de förbli vackra. Låt alverna vara fruktade och jagade väsen som används för att skrämma olydiga barn med. Jag skulle tänka mindre Tolkien och mer varelserna i Pans labyrint för att hitta känslan kring dem.

Orcherna är människor som har blivit tillfångatagna som barn och fått sin skönhet stulen av alverna. Efter att de har fått all sin skönhet stulen släpps de fria igen men är dömda att leva som fruktansvärt fula och förvridna tiggare och tjuvar.

Dvärgarna är människor som blivit vanskapta av arbetet i bergen. Kanske finns det något i bergen som förvrider människorna? En metall, sten eller bara ett mörker? Deras släkte är korta, krumryggade och missbildade och har ofta en taskig attityd på grund av hur de bemöts i de vanliga människornas samhällen.

:gremsmile:
Sjukt, brutalt cool idé. Gillart som fan!
 

SaknarStämband

Veteran
Joined
26 May 2011
Messages
39
Sjunde inseglet said:
För inspiration:

Alverna - filmen Pans Labyrint
Älvvarelserna i den här filmen är riktigt vidriga och helt rätt om man vill ha osmakliga alver.

Dvärgarna - Dvärgen av Per Lagerkvist
I Dvärgen får man följa en elak dvärg vid det italienska hovet under renässansen. Ger bra inspiration till hur de föraktade dvärgarna beter sig mot andra människor.

Orcherna - Parfymen av Patrick Suskind
Bra känsla för hur andra människor kan reagera när en människa saknar något. I den här boken saknar huvudpersonen lukt och betraktas som ett vidunder. Vill inte tänka på hur människor betraktar en orch som fått sin skönhet stulen av alverna.

Jag vill också göra ett slag för tyska 1700-talssagor. Dödligheten och jävligheten där ger bra inspiration till en fantasyvärld som skiljer sig från dussinfantasyn.
Otroligt inspirerande, jag kommer absolut att använda detta. Skall också titta lite närmare på texterna du rekommanderat för lite närmare inblick. Tack så mycket.

Tack för övrigt till alla bidrag, härlig inspirationstråd. Känner ny kraft inför att skriva mer. -Bockar och bugar-
 
Top