En tråd om namnet på modulen Kaos väktare och andra saker som inte är Fria Ligans DoD

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Kaos väktare
Detta är kuriosa men jag är nyfiken. Kommer du ihåg om det var du eller någon annan som kom på titeln? För jag har alltid tyckt att titeln är lite märklig, borde det inte istället vara typ Kaosets väktare, Kaos och väktare eller kanske Kaosväktare? En suverän bok i övrigt, en av mina favoriter till DoD!!! 😊
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Detta är kuriosa men jag är nyfiken. Kommer du ihåg om det var du eller någon annan som kom på titeln? För jag har alltid tyckt att titeln är lite märklig, borde det inte istället vara typ Kaosets väktare, Kaos och väktare eller kanske Kaosväktare? En suverän bok i övrigt, en av mina favoriter till DoD!!! 😊
Det var jag och Michael Stenmark som kom på titeln. Den ska vara tvetydig, men också låta bra. Just att det skulle låta bra var viktigt! :D

Jag kan väl köra min gamla tjatiga anekdot ... den skulle hetat Demoner och vara en kompanjon till Drakar, men Target ville inte ha den typen av uppmärksamhet från religösa kritiker vid det tillfället, så då fick vi tänka om och då blev det Kaos väktare, och själva konceptet växte från det.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Var det inte genom specialförmågor i Kaos Väktare man i princip kunde bli odödlig? Minns den, av bland annat denna anledning, som en av mina favoritmoduler när det begav sig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Härligt att få lite ytterligare ÄS/Target Gameshistoria.

För att reagera på Franz fråga är Kaos väktare i min förståelse helt grammatiskt korrekt. Det är Kaos som oräkneligt substantiv, inte Ett kaos

P.s. Vilken episk serie moduler det hade kunnat bli:
- Drakar
- Demoner
- Alver
- Svartfolk
och....
- Ankor
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Varför inte bara Alf rakt av (som gamla tv-serien med Alf från Melmac 😆).

Edit: Ibland kan det vara bra att läsa hela tråden innan man svarar...
Cog.
...börjar fundera seriöst på att skriva in svartalfsnästet Myllmuck i Kopparhavet...
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det var jag och Michael Stenmark som kom på titeln. Den ska vara tvetydig, men också låta bra. Just att det skulle låta bra var viktigt! :D

Jag kan väl köra min gamla tjatiga anekdot ... den skulle hetat Demoner och vara en kompanjon till Drakar, men Target ville inte ha den typen av uppmärksamhet från religösa kritiker vid det tillfället, så då fick vi tänka om och då blev det Kaos väktare, och själva konceptet växte från det.
Ah, tack för infon! Att den ursprungliga titeln Demoner kasserades kände jag till, men intressant att höra resonemanget kring den nya titeln! 😊 Måste lite skamset erkänna att jag inte helt förstår hur titeln låter bra, men det ligger nog mer hos mig än hos själva titeln. Måste i alla fall ge den att den är sjukt mer minnesvärd än alla miljoner ”hummhumms hummhumm” som man alltid blandar ihop 🙂 Och än en gång, det var en riktigt bra modul, en av mina favoritrollpersoner all time tillkom tack vare den modulen 😊
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Och än en gång, det var en riktigt bra modul, en av mina favoritrollpersoner all time tillkom tack vare den modulen 😊
Tack. Jag hör det av och till från olika personer, så något träffade rätt.

Vete fan vad, dock. Måste läsa den igen och se vad nerven är. Rankar själv inte den som topp 5 av det jag skrivit.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Måste lite skamset erkänna att jag inte helt förstår hur titeln låter bra,
Via SAOB, jfr:
"Ur Chaos djupa famn och Elementrens krig, / Naturen reddes ut"
Tåget öfver Bält. Hjelte-dikt i tolf sånger; Gustaf Fredrik Gyllenborg; Stockholm 1785

Ser nu fram emot Elementrens väktare
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Måste lite skamset erkänna att jag inte helt förstår hur titeln låter bra, men det ligger nog mer hos mig än hos själva titeln.
Kaos väktare är egentligen en ”finare” titel för förskolelärare. Ungefär som ”lokalvårdare” eller ”Chief Financial Officer”.
Underbetalt, skitigt och själsfördärvande helt enkelt.

//EvilSpook
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Måste lite skamset erkänna att jag inte helt förstår hur titeln låter bra
Det som gör det för mig är "Kaos väktare" får Kaos att låta som ett faktiskt entitet, snarare än bara ett koncept, någonting med vilja och syfte. Som en naturkraftsgud.

Och det i sin tur får "väktare" att kännas mer tvetydigt för mig (eller till och med trippeltydigt); är det väktare som jobbar åt Kaos, eller några som helt enkelt gillar Kaos och o-ombedda gör vad de tror Kaos vill ha gjort, eller är det kanske rent av några som istället försöker skydda världen från och motarbetar Kaos?
 
Last edited:
Top