En tråd om att rita bilder

Jag snor ibland min sambos android-platta som ur alla tekniska synvinklar är en väldigt kompetent ritplatta med penna i paritet med iPad + apple pencil (en Samsung Galaxy pad 7+ med Samsung S-pen). Hoppar lite mellan olika mjukvaror, Procreate finns ej på android, och har väl mest använt Infinite Painter (som verkar vara den populäraste ritappen på Android) och Clip Studio Paint (dess "simple mode" gör att det faktiskt går att använda på platta). Men, det är någonting som skaver oehört djupt med att teckna digitalt som jag, trots att jag suttit med det massor av timmar och trots att jag gjort ett helt gäng bilder som jag är väldigt nöjd med, inte kommer över.

Det är en väldigt svårdefinierad känsla av obehag, nästan äckel, som tar bort väldigt mycket av det som gör tecknandet kul och stimulerande. Det är någon sorts kombination av det hårda hala glaset, att oavsett vilken pensel (digitalt samlas ju alla olika media i begreppet "pensel") man använder så känns de och fungerar extremt annorlunda från dess fysiska medium, och den (för mig) totalt överväldigande mängd funktioner, inställningar, knep, variabler etc som finns i till och med de enklaste tecknarapparna som mördar skaparlustan.

Jag blir lugn, avslappnad och kreativt stimulerad av att teckna analogt, jag blir stressad, obekväm och känner mig kass av att teckna digitalt. Det är oerhört frustrerande för fördelarna med det digitala är så enorma och så uppenbara.



Den har jag med, och har gjort ett gäng övningar ifrån den.
Den är jättebra... om det man vill teckna är representativ och realistisk avbildning av objekt från verkligheten.

För mig, som egentligen enbart är intresserad av att teckning från fantasin och tycker att avbildande teckning är fruktansvärt tråkigt så var den tyvärr mindre användbar. Eller såhär, den är användbar för det också, men för min intressestyrda koncentrationssvårighets-hjärna spelar det ingen roll hur "bra" övningarna är, boken är fruktansvärt torr och för mig blev den på grund av det genuint svår att använda.
Jo, den är lite torr : ) Och den satsar helt på realistiska bilder. Många illustratörer menar att alla teckningar utgår från verkligheten, oavsett om det är sci-fi eller fantasy. Kan man teckna en snygg nutida väska, så kan man sen rita en cool fantasyväska.

Det är därför många samlar ihop referensfoton. Det är lättare att utgå från verkligheten och anpassa den till sin idé, än att rita saker som man tror att de ser ut.

Här är ett kul exempel, när folk ska rita en cykel ur minnet:

https://twistedsifter.com/2016/04/a...draw-bicycle-from-memory-and-renders-results/
 
Jag har tecknat en del SLP-porträtt till min rollspelskampanj (och tidigare illustrerat en del till lajvkampanjen jag arrangerat men haft lite paus från de senaste åren). Det är kul och har varit uppskattat men tyvärr har jag haft svårartad ritkramp ett tag nu och haft väldigt svårt att få inspiration och ro att teckna.

Den här "gruppbilden" på de spelade rollpersonerna fick jag i alla fall ihop till slut rätt nyligen (bildtext på engelska pga postades på min engelskspråkiga kampanjblogg). Det som var lite lustigt med den att det inte var tänkt som en gruppbild egentligen utan tre separata porträttbilder i stridsposer, men när jag till slut hittat bra poser för alla tre insåg jag att de passade rätt bra ihop i kombination...

pcs_s4.jpg


Här finns en del ytterligare: https://www.deviantart.com/theo75/gallery/66474108/the-enemy-within

Edit: jag gör linearten för hand och scannar och färglägger sedan i Photoshop.
 
Jag har tecknat en del SLP-porträtt till min rollspelskampanj (och tidigare illustrerat en del till lajvkampanjen jag arrangerat men haft lite paus från de senaste åren). Det är kul och har varit uppskattat men tyvärr har jag haft svårartad ritkramp ett tag nu och haft väldigt svårt att få inspiration och ro att teckna.

Den här "gruppbilden" på de spelade rollpersonerna fick jag i alla fall ihop till slut rätt nyligen (bildtext på engelska pga postades på min engelskspråkiga kampanjblogg). Det som var lite lustigt med den att det inte var tänkt som en gruppbild egentligen utan tre separata porträttbilder i stridsposer, men när jag till slut hittat bra poser för alla tre insåg jag att de passade rätt bra ihop i kombination...

pcs_s4.jpg


Här finns en del ytterligare: https://www.deviantart.com/theo75/gallery/66474108/the-enemy-within

Edit: jag gör linearten för hand och scannar och färglägger sedan i Photoshop.
Cool actionkänsla!
 
Jag ritar en massa bilder till mina HEX24-grejer. Vissa ritar jag på frihand i krita med min wacom, som denna;
1724067131944.jpeg

För andra gör jag toksnabba 3d-förlagor i Blender och målar på. Det är ett bra sätt tycker jag att hitta ett motiv och få en tydlig känsla av hur ljuset faller samt vilka färger som finns i scenen.

3D:
1724067264046.png
Färdig bild:
1724067293804.png

Jag ville göra bilder som var väldigt olika från mina svartvita och mörka grejer till Askhem, så nu blir det mycket färger istället.
 
Blender använder jag ibland, men är ganska dålig. Krita har jag aldrig testat. Är det som Photoshop, men bara för att rita och färglägga?
 
Blender använder jag ibland, men är ganska dålig. Krita har jag aldrig testat. Är det som Photoshop, men bara för att rita och färglägga?
Krita är framförallt ett ritprogram och har inte alls lika mycket filter och retouch-grejer som photoshop. Men många jättebra "brushes" och sånt. Det är gratis och open source, verkligen 5/5 bra!

Edit:
Lägger till länkar, båda programmen är gratis:
Krita
Blender
 
Tokrolig tråd! Själv tecknar jag ingenting, förutom på jobbet och då handlar det mest om hästar, hundar, sköldpaddor med regnbågsvingar. Jag är riktigt usel på att teckna. Då är jag bättre på att skriva. Just nu skriver jag på en prylbok som skulle behöva illustreras..hint hint...
Bara små enkla illustrationer, en sten, en stekpanna, kanske en kniv, ett par dojjor osv.
 
Jag tänkte att det skulle vara kul att dokumentera olika steg medan en teckning skapas. Kanske lär jag mig något av det.

Så jag började med en skiss av vad jag tänkt mig. Tecknad med en slumpmässig blyertspenna på ett slumpmässigt papper, eftersom det viktiga bara är att få en känsla av om det ser bra ut eller inte.
K7ewbda.jpg

När det sedan var dags för den riktiga teckningen hade jag skaffat ett ark med pastel-papper, som är designat för att ta emot mycket färg från pastel-kritor, färgpennor och liknande. Det visade sig senare att ett papper har två sidor, vilket somliga av er säkert redan kände till. I det här fallet spelar det roll, eftersom den ena sidan är slät, och den andra är lite mönstrad. Jag borde ha tecknat på den släta sidan, men det gjorde jag inte, men det får blir som det blir. Här skissade jag med den hårdaste blyertspennan jag kunde hitta så att linjerna ska bli så svaga som möjligt, och enklare att sudda. Nu hade jag även listat ut något hon kunde göra med vänsterhanden.
z1KB7N6.jpg

Sedan tuschade jag, men bara tunna linjer med en tunn penna.
f6X1Rlu.jpg

Nu är det dags för ett grundlager med färg. Det målar jag med promarkers som är alkoholbaserade och absorberas av pappret.
tLRRkm7.jpg

Och över det målar jag detaljer och skuggning med färgpennor. Eftersom pappret hade det där irriterande mönstret med ränder var jag tvungen att vässa pennorna så skarpa att de kunde användas som mordvapen för att få färgen någorlunda jämn. Det fungerar bra att måla med färgpennor över markers eftersom markers inte påverkar de ojämnheter i pappret där färgpennornas färg fastnar. (Det som folk som kan det här bättre kallar för "tooth".)
gI8g0ni.jpg
 
Jag tänkte att det skulle vara kul att dokumentera olika steg medan en teckning skapas. Kanske lär jag mig något av det.

Så jag började med en skiss av vad jag tänkt mig. Tecknad med en slumpmässig blyertspenna på ett slumpmässigt papper, eftersom det viktiga bara är att få en känsla av om det ser bra ut eller inte.
K7ewbda.jpg

När det sedan var dags för den riktiga teckningen hade jag skaffat ett ark med pastel-papper, som är designat för att ta emot mycket färg från pastel-kritor, färgpennor och liknande. Det visade sig senare att ett papper har två sidor, vilket somliga av er säkert redan kände till. I det här fallet spelar det roll, eftersom den ena sidan är slät, och den andra är lite mönstrad. Jag borde ha tecknat på den släta sidan, men det gjorde jag inte, men det får blir som det blir. Här skissade jag med den hårdaste blyertspennan jag kunde hitta så att linjerna ska bli så svaga som möjligt, och enklare att sudda. Nu hade jag även listat ut något hon kunde göra med vänsterhanden.
z1KB7N6.jpg

Sedan tuschade jag, men bara tunna linjer med en tunn penna.
f6X1Rlu.jpg

Nu är det dags för ett grundlager med färg. Det målar jag med promarkers som är alkoholbaserade och absorberas av pappret.
tLRRkm7.jpg

Och över det målar jag detaljer och skuggning med färgpennor. Eftersom pappret hade det där irriterande mönstret med ränder var jag tvungen att vässa pennorna så skarpa att de kunde användas som mordvapen för att få färgen någorlunda jämn. Det fungerar bra att måla med färgpennor över markers eftersom markers inte påverkar de ojämnheter i pappret där färgpennornas färg fastnar. (Det som folk som kan det här bättre kallar för "tooth".)
gI8g0ni.jpg
Fantastiskt fin bild och förklarat! 🙌

Det jag oftast har provlem med är att förstå hur msn ska gå från steg 2 till steg 3. Där fastnar jag lätt. Har du några tips?
 
Jättesnyggt! Gillar den rena känslan med tunna tuschade linjer och all skuggning/rendering med hjälp av färgerna.
Är skissen i samma storlek som den slutgiltiga teckningen, eller mer en thumbnail?
När du rentecknar med blyerts, använder du en ljusbox med skissen under, eller tecknar om fritt på det nya pappret?
Är färgpennorna tillräckligt kraftiga/täckande (i färgen) för ge detaljer? Har du testat med tuschpennor eller bläck?
Samma med vita detaljer, fungerar det med färgpenna? Eller använder du vitt tusch eller gouache?

Jag använder typ samma steg när jag tecknar digitalt, men på olika lager.
 
Jag tänkte att det skulle vara kul att dokumentera olika steg medan en teckning skapas. Kanske lär jag mig något av det.

Så jag började med en skiss av vad jag tänkt mig. Tecknad med en slumpmässig blyertspenna på ett slumpmässigt papper, eftersom det viktiga bara är att få en känsla av om det ser bra ut eller inte.
K7ewbda.jpg

När det sedan var dags för den riktiga teckningen hade jag skaffat ett ark med pastel-papper, som är designat för att ta emot mycket färg från pastel-kritor, färgpennor och liknande. Det visade sig senare att ett papper har två sidor, vilket somliga av er säkert redan kände till. I det här fallet spelar det roll, eftersom den ena sidan är slät, och den andra är lite mönstrad. Jag borde ha tecknat på den släta sidan, men det gjorde jag inte, men det får blir som det blir. Här skissade jag med den hårdaste blyertspennan jag kunde hitta så att linjerna ska bli så svaga som möjligt, och enklare att sudda. Nu hade jag även listat ut något hon kunde göra med vänsterhanden.
z1KB7N6.jpg

Sedan tuschade jag, men bara tunna linjer med en tunn penna.
f6X1Rlu.jpg

Nu är det dags för ett grundlager med färg. Det målar jag med promarkers som är alkoholbaserade och absorberas av pappret.
tLRRkm7.jpg

Och över det målar jag detaljer och skuggning med färgpennor. Eftersom pappret hade det där irriterande mönstret med ränder var jag tvungen att vässa pennorna så skarpa att de kunde användas som mordvapen för att få färgen någorlunda jämn. Det fungerar bra att måla med färgpennor över markers eftersom markers inte påverkar de ojämnheter i pappret där färgpennornas färg fastnar. (Det som folk som kan det här bättre kallar för "tooth".)
gI8g0ni.jpg
Mycket snyggt! Bra teknik att blanda färgpennor och tusch, ser ut som akvarell nästan.
 
Fantastiskt fin bild och förklarat! 🙌

Det jag oftast har provlem med är att förstå hur msn ska gå från steg 2 till steg 3. Där fastnar jag lätt. Har du några tips?
Oj, det önskar jag att jag hade, men det är nog tyvärr så tråkigt att det bara handlar om att öva. Jag vet att om jag haft samma skiss framför mig när jag var 15 och försökt rita samma tuschlinjer så hade det sett mycket sämre ut, och om en professionell tecknare hade tuschat min skiss hade det sett bättre ut, och jag kan inte ens förklara varför en linje ser så mycket bättre ut än en annan.
 
Jättesnyggt! Gillar den rena känslan med tunna tuschade linjer och all skuggning/rendering med hjälp av färgerna.
Är skissen i samma storlek som den slutgiltiga teckningen, eller mer en thumbnail?
När du rentecknar med blyerts, använder du en ljusbox med skissen under, eller tecknar om fritt på det nya pappret?
Är färgpennorna tillräckligt kraftiga/täckande (i färgen) för ge detaljer? Har du testat med tuschpennor eller bläck?
Samma med vita detaljer, fungerar det med färgpenna? Eller använder du vitt tusch eller gouache?

Jag använder typ samma steg när jag tecknar digitalt, men på olika lager.
Teckningen är ungefär 18 cm hög. Skissen är lite mindre, men inte mycket mindre.
Jag använder inte någon ljusbox, utan ritar om det fritt. Mina skisser tenderar att vara mer koncept än något jag kan utgå från när jag ska göra det på riktigt.
Det finns tekniker för att få färgpennor heltäckande, men det verkar otroligt tidsödande. Därför kändes det bra med det här mellantinget där markers står för den täckande färgen och färgpennorna kan ge lite djup och detaljer. Om det kändes rätt skulle jag använda färgade tuschpennor för detaljer.
En vit färgpenna fungerar för att göra ett område lite ljusare. Om jag vill göra det ännu ljusare ska jag testa en pastel-penna istället, eller en penna med vitt tusch. Om jag försöker använda gouache (eller en pensel generellt) är det bara ungefär 42 % chans att färgen hamnar där jag vill.
 
Last edited:
Mycket snyggt! Bra teknik att blanda färgpennor och tusch, ser ut som akvarell nästan.
Jag har lekt lite med akvarellpennor någon gång. Alltså färgpennor som är vattenlösliga. Man kan bearbeta pennornas streck och färg med vatten och pensel efteråt/samtidigt. Man kan få riktigt fina övergångar och mjuka toner. Samt mer jämn täckning.
 
Back
Top