Nekromanti En till stackare

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
Eftersom jag verkar vara i gott sällskap kan jag svälja stoltheten och be om råd till min äventyrs-intrig.

Tanken är att det ska bli en leta-efter-prylen (kampanj) för ovanlighetens skull, så jag måste anstränga mig för att få det intressant.

Så här långt har jag kommit:
Efter att ha räddat livet på en ritualglad magiker får RP i uppdrag av denne att hitta andra halvan av en itubruten brosch han har.
Som huvudfiende hade jag tänkt mig en riktigt gammal skröplig ärkemagiker som en gång var störst och grymmast av dom alla, men som nu bara är skuggan av sitt forna jag p.g.a. taskig Quadosh.
Kort sagt han tynar bort, så broschen skulle kunna, när den är hel, skapa ett kraftigt biotropiskt fält som håller magikern kvar i den här världen även om han misslyckas med dissipering och dylikt.
Detta förklarar huvudfiendens motiv men inte uppdragsgivarens eller varför det är så viktigt för RP att hitta andra halvan.
Och så är det för lite intrig, kanske man kan blanda in sanari-alverna för lite mer intrig?
Eller så skippar jag hela kitet och börjar om från början eller vad tycker ni?

P.S. Jo, jag är nyburgare =)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, först vill jag ju bara påpeka att magiska broscher och ärkemagiker inte växer på träd.
Men idén lät som en relativt bra och vanlig äventyrsstory. Men ett antal frågor kan hjälpa dig vidare:
Var kom broschen ifrån?
Vem är ärkemagikerns värsta fiende?
Är det vanlig politik med i spelet?
Vem skulle sätta ihop broschen?

Sanari kan mycket väl komma med, men då bör det vara någon riktigt maffig intrig, för att de skall intressera sig.

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tja, varför inte blanda in dem. Det blir ju roligare om dte är flera som är på jakt efter den. Så det blir ju mer spänning i det.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
<I>Tja, först vill jag ju bara påpeka att magiska broscher och ärkemagiker inte växer på träd.</I>

Ja, jag har funderat på att låta broschen vara något annat, ett kulturellt föremål kanske? Men att det är en itubruten brosch sitter jag fast med för det har redan hänt =)

Och att äventyret blir lite standard gör nog inte så mycket för spelarna är helt färska och har inte ens hunnit att tröttna på "ni sitter på värdshuset när plötsligt...." =) =)


Är det regelmässigt (vem bryr sig men ändå) troligt med den effekten förresten (starkt biotropiskt fält som håller borttynandet borta)?

Det som är roligt med detta är att skurken (ärkemagikern) är tämligen ofarlig till en början men blir mäktigare ju längre kampanjen lider, och jag kan rentav få rollpersonerna att känna sig skyldiga till detta.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Effekten är ju mäktig...
Det hade krävts mycket för att lägga in effekten. Ett alternativ är ju att fältet måste 'underhållas' hela tiden, med bitotropiska filament eller liknande, eller öka i styrkan. Men, jag är inte expert inom magisystemet...t.o.m. rätt okunnig :)

/RipperDoc
<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Att bara ha med en kamp mellan 2 magiker tenderar att bli lite tjatigt i längden så jag tycker att du bör blanda in tex olika magiker sällskap (se mystik och magi) detta kan leda till mer intriger. Det är roligare för både dig och spelarna om spelarna inte kan förutse vad som händer hela tiden. En rolig sak du kan göra är att låta magikern som spelarna räddade vara den riktiga ondingen. Dock bör spelarna givetvis inte veta om detta. Gör sedan det möjligt för spelarna att på något vis luska ut vem som igentligen är boven i sammanhanget och låt dem spela efter det.

mvh Mr spelledare
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
<I>"En rolig sak du kan göra är att låta magikern som spelarna räddade vara den riktiga ondingen. "</I>

Aha, men min tanke var just den att den goda magikern på något sätt skickade rollpersonerna till den onde, då han ska ha mer info om andra brosch-halvan. Alltså tror rp (och den gode magikern) att han ska hjälpa.
RP kommer in i den skröplige halvdöda ärkemagikerns dunkla salong och tänker "stackars gamle man", men dom skulle bara veta.
 

Exarch

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
86
Location
Skara
Det finns inte ngn magisk effekt som skapar ett biotropiskt fält, men man kan ju alltid skapa en. En i sammanhanget mycket intressant detalj är att alver omges av ett biotropiskt fält(Förbannelsen) och broschen skulle därför absolut intressera Sanari som letar efter saker som liknar Förbannelsen i hopp om att finna ngt som kan ta bort den...
En liten fråga bara: Vad gör egentligen det biotropiska fältet? Om det fungerar helt som det som omger alverna påverkar det åldring, blödningstakt och ger upphov till "det alviska ögat", och skulle alltså inte påverka Qadosh och borttoning på ngt sätt.
Om du känner för att utveckla broschen som en riktig artefakt måste det nog vara ett demoniskt aggregat med i bilden för att hålla igång fältet hela tiden...

//Exarch
 
Top