Nekromanti En till - Materialism Lost

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag hittade visst lite mera idéer som kan ha lite underhållningsvärde.
Detta fanns i en gammal "unikt rpg material" jag fann i datorn, daterad november 93 :gremwink:. Jag kan för mitt liv inte komma ihåg att jag skulle ha skrivit det, måste vara någon av mina kompisar. Hur som helst. Håll till godo:

---

Materialism Lost

Den person som läser den idé till spelmanus som jag presenterar inser snart att intrigen lämpar sig mer för kampanjspel i mer traditionellt rollspel än för ett datoriserat soloäventyr. Det är därför inte min avsikt att datorisera idén, utan endast att visa på min förmåga att snabbt hitta på intressanta intriger, miljöer och bakgrunder.
Handlingen är förlagd till ockult cyberpunkmiljö på jorden med omnejd.

Året är 2054 och rollpersonen befinner sig i den japanska urskogen i bergen utanför Tokyo. Efter vissa suspekta experiment med biokemi på 30-talet lyckades japanska forskare mutera den genetiska koden för flertalet växter i hela Östasien på ett sätt som fick allt att växa med en otrolig fart. Skogen växer nu snabbare än man kan avverka den och träd som förr hade en stamdiameter på 1 decimeter blir nu snarare en halvmeter i diameter. German Intelli Corp har olagligen förlagt en forskningsanstalt i denna miljö och tillbringar sin tid i den japanska djungeln med att spionera på japans största militära rymdfartsbas på Tanegashima, en ö utanför Tokyo. Dessutom har man återupptagit japanernas genforskning och applicerat den på hunddjur vilket gjort dem stora som björnar. Rollpersonen, som har ett förflutet inom det japanska brottssyndikatet, Inagawa-Kai, får i uppdrag att undersöka platsen då man misstänker att det kan röra sig om en operationsbas för Röda Drakens Triad, den kinesiska maffian. Röda Drakens Triad, som skjuter först och frågar sedan, har i alla tider irriterat Inagawa-Kai, vilka föredrar en mer osynlig företagsstruktur på sin verksamhet, med följd att Röda Drakar skjuts på fläcken om de syns i Japan. Rollpersonen ger sig alltså iväg och bör på ett eller annat sätt dö precis när han/hon listat ut vad som sysslas med på German Intelli Corp. Rollpersonens kropp återupplivas av German Intelli Corp's kemister i samarbete med franska dödsmagiker. En av magikerna är dock avfälling och assisterar i stället sin svarte kollega och woodoo-specialist i London i att återkalla rollpersonens själ till en ny (och tråkig) engelsk kropp. Givetvis listar German Intelli Corp snart ut att en magiker har avfallit och att rollpersonen snart kan lista ut vad man har gjort på GIC. Alltså bygger man på den gamla kroppen ordentligt och skickar den på torpeduppdrag i syfte att göra mos av rollpersonen för gott.

Magi:
Magin är en form av kraft och existensplan; ännu oupptäckt av konventionella forskare men flitigt nyttjad av andra intressegrupper (nekronomer (dödsmagiker) och techno-wizards). Denna kraft består av fritt flytande byggstenar i atomernas arkitektur. Koncentrationen är störst i plasmor varför denna magiska energi är störst i stjärnor. Det är dessas bakgrundsstrålning som ger världen dess magiska energi, men eftersom universum hela tiden expanderar tunnas den tillgängliga energin hela tiden ut allt mer. Alltså försvinner magin gradvis från jorden. Vad gäller magipartiklarnas form gäller att de utsätts för påverkan av elektroniska fält på ett mycket påtagligt sätt. De elektroniska fält som omger människans hjärna kräver dock stora mängder viljestyrka för att ackumuleras såpass att de kan styra magin. Därför är magin både svår att upptäcka och styra utan lämpliga hjälpmedel. Därför är det vanligt att man tar sina medmänniskors magiska styrpulpeter (själar) till förfogande, eller konstruerar nanoteknologiska eller biometiska maskiner och apparater att styra de magiska energierna med. Därmed är magikerna uppdelade i två, av tradition och ideal, åtskilda läger: Nekronomer (dödsmagiker) och techno-wizards. Båda lägren är naturligtvis ute efter att kontrollera universum och alla dess stjärnor. En person med sådana tillgångar skulle vara totalt allsmäktig; en gud.

Magiker:
En person som lär sig hantera de magiska energierna kan snart börja menipulera med sin omgivning. Han/hon får färdigheten att betrakta det astrala planet (ett sätt att genom meditation betrakta omgivningens atomer så att endast de magiska partiklarna syns för tittaren) och att med viljan tvinga de magiska partiklarna att bygga om atomernas inbördes struktur, dvs omforma verkligheten på ett mer eller mindre permanenet sätt. Det enklaste är att omforma sin egen kropp eftersom hjärnans elektroniska fält via nerver står i dirrekt anslutning till kroppens atomer. Nyblivna magiker roar sig därför (efter att ha låtit sig inpireras av en gamal rulle från förra århundradet vid namn T2) med att leka att de är robotar av flytande metall.

Här följer ett avsnitt då rollpersonen får bekanta sig med de nya axiom han/hon ställs inför och på vilka sätt han/hon kan använda magin till att omforma sig och annat, betrakta astralplanet (där de dödas själar finns kvar; osynliga för vanliga människor och sovande om inte en magiker kommer och rycker dem i ärmen) och sätta sig in i sin nya kropps umgängeskretsar för att inte göra bort sig totalt. I den här delen av äventyret konfronteras rollpersonen även med magikernas astralspace: En mer påtaglig version av 'verklighetens' cyberspace vilket är mer ett operativsystem än en plats där man kan slå ihjäl varann. Att lämlästa och vara stygg går dock alldeles utmärkt i magikernas version vilket en oförsiktig rollperson kan få erfara med stort obehag.

Astralspace:
Astralspace är ett nätverk av maskiner byggda för att kunna sända och ta emot information i form av magiska partiklar. Maskinerna byggs först och främst av technowizards som då använder nanoteknik, men även nekronomer kan bygga sina delar av nätverket och föredrar då biometiska maskiner. En person behöver ett neuralt uttag i sitt centrala nervsystem och en biometisk eller nanoteknologisk kabel att koppla sig med mot en maskin i nätverket. Väl inne kan han/hon låta sitt nervsystems elektroniska kraftfält röra sig genom astralspace och påverka astralplanet i närheten av en annan maskin i nätverket eller påverka en annan person på nätverket. Eftersom nekronomer drar kraft ur sina medmänniskor har de stor nytta av vanliga religiösa och agerar därför präster. De bygger sina maskiner i tempel ock katedraler medan technowizards bygger hemma eller på suspekta företag med stora forskningslab.

Innan rollpersonen helt hunnit bekanta sig med sin nya omgivning sätter dock German Intelli Corp efter honom/henne och rollpersonens nya och gamla vänner och kontakter dör till höger och vänster för rollpersonens gamla kropp. Detta intresserar naturligt nog media och rollpersonen ser snart sin gamla kropp trotsa stridsvagnar i TV. Rollpersonen kan nu välja att försöka bli så säker på magin och installera så mycket cybernetik att han/hon kan rå på German Intelli Corp's agenter, dödsmagiker och till sist sin gamla kropp med ren styrka, eller att på ett mer subtilt sätt skaffa komprometterande information om GIC och nekronomer via sina nya kontakter (om de överlever), andra magiker och astralspace. Slutligen konfronteras rollpersonen med nekronomernas ledare, en galen katolik med ganska oklar bild av skillnaden mellan religiös kraft och magi, och sin gamla kropp. Detta sker i nekronomens egen katedral i omloppsbana runt jorden. Enklaste vägen dit för rollpersonen bör vara genom rymdforskningsbasen på japanska Tanegashima. Efter att ha besegrat nekronomen och sin gamla kropp får rollpersonen möjlighet att antingen återskapa sin gamla kropp och ta avstånd ifrån magin, eller behålla sin nya kropp, nekronomens katedral, magin och möjligheten att ta ett steg mot kontrollen av universum...

German Intelli Corp och franska dödsmagiker:
I 2050-talets Frankrike pågår förberedelserna för en ny revolution. Denna planerar GIC att dra ekonomiska fördelar ur, varför man assisterar upprorsmakarna. På denna väg har man kommit i kontakt med franska dödsmagiker och utvecklat ett samarbete rörande biometik.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
coolt [nt]

.

--
Yassilus, the Savior
--
"And when this land is wasted, where will we go?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Får jag sno lite till min cyberpunkvärld..

/[color:green]Han</font color=green> som bara kommit på små detaljer till sin värld
 
Top