Nekromanti En till jävligt cool rollspelsidé..

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Dom som har spelat Elite-serien till datorn (Elite, Elite II:Frontier, Frontier First Encounters) håller nog med om att det skulle utgöra utmärkta rollspelsmiljöer!

First Encounters är för övrigt ca 5 år gammalt, men fortfarande mitt favorit-datorspel! Ladda ner shareware-versionen, som nyligen släppts, på <A HREF="http://www.eliteclub.co.uk/" target="_new">http://www.eliteclub.co.uk/</A> eller på den officiella hemsidan <A HREF="http://www.frontier.co.uk" target="_new">http://www.frontier.co.uk</A>


/Arvidos som nu lagt in en fin liten bild på sig själv i profilen.. Så nu kan alla Arvidos-fans springa och titta! /images/icons/wink.gif
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
..vad är elite?

jag har aldrig spelat det spelet.. och det verkar rätt skummt.. vad går det ut på?

*^ladda ner spelet^*

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: ..vad är elite?

"jag har aldrig spelat det spelet.. och det verkar rätt skummt.. vad går det ut på?"

Handla. Bli rik. Skaffa bättre prylar. Bygg mer i skeppet. Handla mer. Bli rikare. Spendera mer pengar på skeppet. Handla ännu mer. Bli ännu rikare. Spendera ännu mer pengar på skeppet. Utför hemliga uppdrag. Handla hur mycket som helst. Samt skjut lite fiender då och då. /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: ..vad är elite?

Eller rättare sagt: Skjut pirater JÄMNT, dom är ju som knott, fan! Och att ta uppdrag är ju mycket roligare, militära uppdrag, frakta folk, döda folk..

Jag pratar om First Encounters nu alltså. Friheten är spelens styrka, och det gör dom väldigt läckra.. Iallafall, det var ju rollspel det gällde.. Det skulle nog utgöra en rätt läcker grund för rollspelande, det är ju bara att läsa dom berättelser utvecklingsgänget har skickat med spelet..



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Snygg bild [OT]

Din bild är rätt snygg, en rektangel med ett kryss i övre
högra hörnet - Klassiskt och stilfullt, påminner om ett fel /images/icons/wink.gif

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Arrrg!

There is a great disturbance in the force..
Så man måste lägga upp bilderna på nätet först? Håhåjaja..

Föresten så vore det kul om någon kommenterade spelidén också.. /images/icons/frown.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Arrrg!

<I>"Föresten så vore det kul om någon kommenterade spelidén
också.."</I>

Hur är miljön då ? Det var så väldigt länge sedan jag
spelade den serien faktiskt - Berätta lite mer ingående så
kanske jag kan kommentera den /images/icons/wink.gif

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Världen (Galaxen)

Jag tänkte nu beskriva världen, för dom som inte har spelat något av Elite-spelen, och dom som inte minns. Den baseras sig på Elite III, jag är inte lika insatt i dom andra två..


Året är 3125, och människan har spridit sig ut i rymden. En stor mängd solsystem är koloniserade och terraformade. Solsystem upp till hundra ljusår bort är utforskade. Rymdskepp går att köpa för alla som vill ha, och ofta räcker det med en enda besättningsman. Hyperrymdhopp är upptäckta. Många provar lyckan i rymden genom att frakta varor mellan solsystemen, eller döda dom som gör det och stjäla deras last, eller som taxichaufförer, eller som prisjägare eller som..

Det finns tre stora maktfaktorer i galaxen. Federal, de "demokratiska", utbrytargruppen Imperial, som är mer högervinklade, och Alliance som tar avstånd från bägge. Världen är både cynisk ("Mord nu igen.. Jaja, betala böterna så skjuter vi dig inte..") och livlig (Framtids "musiker", rymdräjs..) Den övergripande tonen är något cynisk dock. Stora företag har makten, folk dödas och återupplivas för underhållning..

Liv har upptäckts på andra planeter, men inget intelligent. Den enda intelligenta livsformen människan har mött är Thargoiderna, insektsliknande 2-3 meter långa varelser med fruktansvärd rymdskeppsteknologi.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Världen (Galaxen)

Hur är atmosfären då ? Ge mig några känslor. De enda
känslorna jag kommer ihåg att jag fick från Elite III är
frustration (Va? Blev mitt fina nya skepp nerskjutet efter
4 timmars samlande ?). Jag tänkte aldrig på hur
omgivningarna såg ut, var nog för liten för att uppskatta
sånt.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Atmosfären!

Tja det finns syrebaserad, ammoniakbaserad, svavelbaserad, högtryck, lågtryck osv.. Nä jag fattar vad du menar! /images/icons/wink.gif Men på tal om atmosfärer: Om man bombarderar en het planet som helt består av antändliga gaser, med syre, brinner den upp då?

Atmosfären i spelet då.. Tyckte jag beskrev den rätt bra, men okej då..
Världen känns lite lagom mysigt cynisk så där.. /images/icons/wink.gif Den går nog rätt bra att jämföra med 5te Elementet t. ex.. Den världen är ju rätt cynisk, men ändå helt okej att leva i. Lägg till en stor dos utforskande och "rymdskepps-rattar-kultur"

Några citat, ungefärligt återberättade:


Man i tidig tredje ålder (70 års-åldern) söker någon för sällskap på en farm på [avlägsen planet]. Inga androider.

..kommer att rapportera till oss från Wiccan Ware Race, och det skulle vara väldigt tråkigt om hon skulle skjutas ner av någon tönt som vill testa sin nya laser..

-Jag betalar 1750 för ett snabbt skepp till Barnards Star
-Varför så mycket pengar?
-Federalen är efter mig, dom tror att jag är en spion.
-Kommer det bli några problem?
-Federalen kan komma att försöka stoppa dig. (=skjuta ner dig)

Imperial Navy missions! Play your part in the imperial glory! Contact us if you dare!



Hoppas det hjälpte.. (Jag tänker inte sätt igång med detta projektet jag har annat för mig.. Fast någon annan kanske är sugen, eller så skriver jag någon liten modul till ett annat rollspel i framtiden.. Gränsvärldar till exempel, det är ju GJORT för moduler.. /images/icons/wink.gif)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Jo, men då vet jag.

<I>
"Men på tal om atmosfärer: Om man bombarderar en het planet
som helt består av antändliga gaser, med syre, brinner den
upp då?"</I>

Jag tror inte den "brinner upp" i och med att den inte är
materiel men den kommer nog förbrukas upp av elden efter ett
tag och försvinna. Det slår nog de futtiga eldkloten i
Chronopia /images/icons/smile.gif

Okej, men då vet jag ungefär. Tack så mycket för
informationen. Det skulle vara halvhäftigt att bygga en
modul till Gränsvärldar för det. Kontakta gärna mig så
kanske det blir en kollaborering kring den saken.

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jo, men då vet jag.

"Jag tror inte den "brinner upp" i och med att den inte är
materiel men den kommer nog förbrukas upp av elden efter ett
tag och försvinna."


Nepp. Syret reagerar med planeten ifråga, vilket ger ett antal nya kemiska föreningar (typiskt nog koldioxid, vatten och en kasse restprodukter), vilket blir en del av atmosfären. Den kemiska energin skulle aldrig räcka till för att bryta gravitationens grepp och kasta bort atmosfären. Man bränner alltså inte upp planeten utan bygger om dess kemiska sammansättning.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Jo, men då vet jag.

när du bränner brännbara gaser snackar man oftast om alkaner som har aggregationsformen gas (iaf vad gäller planeter), och dessa bildar koldioxid samt vatten n'är de förbränns. de bildar inte restprodukter, ifall restprodukter bildas är det inte alkanernas fel utan ngn förbannad slaggprodukt i alkanerna. man bygger heller inte om planetens sammansättning utan snarare får man lite mer vatten (som iofs inte fanns tidigare) men koldioxiden blir lite mer a la växthuseffekten beroende på hur mycket som man eldar.

/Dr_Morbid
"jag ber tusen gånger om ursäkt för mitt stinkande hem och min fula fru"
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Nybörjar Naturvetare

<I>
"Den kemiska energin skulle aldrig räcka till för att bryta
gravitationens grepp och kasta bort atmosfären."</I>

Okej, du får förlåta mina ringa kunskaper om naturvetenskap.
Men, skulle en planet bara bestående av brännbara kemikalier
ha atmosfär ?

/Alexander Gyhlesten

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Nybörjarsvenska?

"Okej, du får förlåta mina ringa kunskaper om naturvetenskap. Men, skulle en planet bara bestående av brännbara kemikalier ha atmosfär ?"

Jupiter och Saturnus består i princip enbart av atmosfär (vad man vet - det kan finnas nån fast klump i mitten). Denna atmosfär består huvudsakligen av metan, ammoniak och väte. Metan och väte är i högsta grad brännbart, om det finns någon oxidator (exempelvis syre eller en syrerik förening) i närheten.

Visst, det är en atmosfär som inte människor kan andas, men det är i högsta grad en atmosfär. Det kanske borde kallas "suffosfär" (atmos betyder andas, och suffnånting betyder att kvävas), men vafan, det kanske finns nån utomjording som kan andas skiten... /images/icons/wink.gif

- Krille

PS: skriv ihop!

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Kul!

Okej, men då vet jag ungefär. Tack så mycket för
informationen. Det skulle vara halvhäftigt att bygga en
modul till Gränsvärldar för det. Kontakta gärna mig så
kanske det blir en kollaborering kring den saken.


Åh? Trevligt! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Sure thing

<I>
"Jupiter och Saturnus består i princip enbart av atmosfär
(vad man vet - det kan finnas nån fast klump i mitten).
Denna atmosfär består huvudsakligen av metan, ammoniak och
väte. Metan och väte är i högsta grad brännbart, om det
finns någon oxidator (exempelvis syre eller en syrerik
förening) i närheten."</I>

Tackar så mycket för lektionen. Men, lite besviken är jag
allt - Jag fick ju inte ens en läxa /images/icons/wink.gif
<I>
"PS: skriv ihop!"</I>

Tänkte inte klart. Slipper jag att få smäll på fingrarna
med linjalen ?

/Alexander Gyhlesten - Uppskattar Krilles inlägg !

"Det du inte vet har du ingen aning om"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Viktiga nyheter för alla smått intresserade!

På denna sida <A HREF="http://www.hooplah.com/encounters/utility.htm#tag7" target="_new">http://www.hooplah.com/encounters/utility.htm#tag7</A> kan man ladda ner en liten grej för att spela FFE (Frontier Firsten Encounters) i Windows! Inget krångel! Alls! Spela mp3! Och sånt! Fantastiskt.. (Ladda ner FFE från länken jag uppgett tidigare + denna versionen för att få ljud) Nu är det bara problemet att FFE har en BRANT inlärningskurva, men det finns säkert en tutorial på nätet. (Stort community.)

Och till världen i First Encounters: jag hittade Santiago på biblioteket idag (Hade varit utlånad förr) och jag har läst ca 2 och ett halvt kapitel.. Stämning där är rätt lik den i First Encounters, angående gränsvärldar, hologram, och prisjägare. (Tycker jag då.) Bra som jämförelse.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Top