Nekromanti En till i gemenskapen

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Hmm... sounds intresting indeed...

Faen, att man ska bo så långt bort... Det vore väldigt kul måste jag erkänna... får se vad penningreserven räcker till... Jag är högst intresserad i vilket fall. :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,443
Välkommen till Klubben!

Min första fråga är säkert dum men jag ställer den ändå. Måste man ha både Players Handbook och Dungeon Masters Guide för att kunna spela D&D eller räcker det med den första?

Som många redan svarat är DMG väldigt bra för spelledaren även om den är sprängfylld med skräp som man inte har någon som helst nytta av i en DonJon. Monster Manual är också ganska användbar om man inte håller sig till färdigskrivna äventyr där alla värden står uppskrivna.

För övrigt så har jag börjat kika efter en kampanjvärld också.

Frågar du mig; sluta med det omedelbart! Kampanjvärldar är mysiga och informativa, men för mig känns kampanjvärldar bara som en ursäkt för att man ska ha en anledning att grotthacka. Att bara spela på och improvisera funkar minst lika bra. Vill du nödvändigtvis ha en vettig värld att spela i, skriv ihop ett par sidor själv och hitta på och skriv medans ni spelar. DnD är ett av de få spelen där det funkar riktigt bra. Jag menar så länge det finns en by med en taverna där det finns mystiska män så kan man föra handlingen framåt utan några som helst problem. :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Vaddå, en Glad Metronom? (NT)

Ursäkta det sura skämtet... eller nä, hur ursäktas inget!

M.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Mina fem kopparmynt

Ja, skaffa DMG:n och MM. Och allt annat också... och allt tilll d20! Och alla andra rollspel du kan få tag på! Mer, mer, mer!!!!

Host, host... hmmm...

Okej, som någon så klokt sade, det är bra om någon i gruppen har DMG:n och det är bra om man har MM.

Kampanjvärldar jag rekommenderar:

Scarrred Lands - oortodox brutal fantasy där gudarnas påverkan på landet är högst märkbar. Och hemsk. En blandning av Forgotten Realms och Old World (ja, till WFRP alltså). Har råttisar som monster (snott skavens alltså), och är coolt.

Midnight - hur skulle det bli om ondskan vann? Det har den gjort i Midnight!

Ravenloft - gotisk operettskräck! Fast det ryktas om att det ska komma en uppdatering till 3.5, så du kanske ska vänta lite.

Nyambe - afrikansk fantasy!

Testament - biblisk fantasy! (har inte läst men det verkar coolt!)

Rokugan - ja, samma värld som Oriental Adventures använder. Rokugan är en utbyggnadsbok som är väldigt bra.

Swashbuckling Adventures - pirater och rennässansäventyre i bästa musketörstil! Arrr, matey!

Skulls&Bones - visserligen försenat men det är ju pirater i karibiska havet, så det kan ju inte vara dåligt!

Eller så skiter du i en värld och kör enbart moduler från Necromancer Games, som är grottröjarnas favoritförlag. Köp de tre Rappan Athuk-böckerna, och kanske några av deras andra prisbelönta moduler. Grottröj är del av deras motto (ja, nästan i alla fall).

Är det nått mer du undrar över?

M.
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Nu är det ju såhär va: det är värt att köpa FG bara för Red Wizards och en helt unik gnomregion.

Det åsido, så skulle jag nog satsa på Oriental Adventures, om du verkligen gillar Orientalisk fantasy... även om OA inte bjuder på riktigt samma kvantitet eller kvalitet när det gäller dungeonhack :gremlaugh:

Forgotten Realms är dock en väldigt omfattande värld. Om fantasin tryter så behöver du inte precis hitta på något själv. Det finns alla de uråldriga hjältarna, drakarna, relikerna, och skabbiga monstrena. Och under varannan stad finns det en gigantisk dungeon (Waterdeep tex.)

Dungeonmastersguide är inget måste. Är det problem är det bara att hiva upp en tråd här så hjälper vi dig :gremsmile:
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Klart jobbigt...

om alla 4885 forum användare(om det nu verkligen e så många...) bestämmer sig för att dyka upp... Å det lär inte vara svårt att hitta boningsplatsen ifråga eftersom Dm´n karaktärsrollseplar DeepSpawn får massor av magiskt och farligt genom kroppen över hela Åkersberga... huh.. :gremlaugh:
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jao....

...låter kul.

Finns det en stol ledig(som inte herr nils har suttit sönder) så kan jag väl titta förbi. Frågan är bara vilken helg... 9-10 är jag å lyssnar på Camina Burana i dalarna :gremtongue:, så om det var den helgen det rörde sej om så måste jag tyvärr tacka näj.

Annars kan ni nog räkna med mej!

/Mask - som inte spelat en spelrunda D&D, tyvärr...
 
Top