Nekromanti En tanke.

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Satt igårkväll och filosoferade över rollspel och världen. Då en tanke slog mig. Det finns ju en hel del rollspel som är kända i princip i hela världen men finns det mer lokala rollspel som "bara" är kända i ett eller få länder.
Är dte nån som har nån koll på det ? Jag har det iaf inte så bra....

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Det finns ju en hel del rollspel som är kända i princip i hela världen men finns det mer lokala rollspel som "bara" är kända i ett eller få länder.</I>

Jodå. De internationellt kända är alla engelskspråkiga, men det finns gott om rollspel från länder med andra språk också; jag har iaf hört talas om, och i några fall sett, tyska, franska, spanska och japanska spel.

--
Åke
 

Milrik

Veteran
Joined
6 Aug 2000
Messages
184
Location
Västerås, Sverige
Beror troligen på två saker.
Marknadsföring och språk.

Spel skrivna på småspråk av (internationellt sett små företag) har förstås svårt att nå ut på en större marknad. Precis som med alla andra varor.

Spel skrivna på tyska, franska, engelska, spanska o.s.v. har ju en enorm marknad framför sig nästan gratis. Medan spel skrivna på mindre språk, t.ex. svenska har ett stort handikapp redan där.

Sen finns det säkerligen spel som har en mycket lokal förankring i sig, spel som kanske av kulturella, historiska osv skäl har svårt att finna en marknad utanför det egna ladets gränser.

Milrik av Remos

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Koll och koll. Det är som de andra säger att språken begränsar publiken. Och så finns det ju en del jättelokala spel som folk sitter och gör hemma i stugorn och som kanske bara de själva känner till.

www.geocities.com/slokum.geo/links.html har jag lagt upp mina egna favoritrollspelslänkar. Däribland finns en sida som har en lista på alla rollspel de känner till (ca 1300) som förutom de språk som Rosen nämnde inkluderar italienska, norska, finska, med mera.

Så gå och utforska.

Daniel "Warduke" Schenström
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: En extra tanke.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>På www.geocities.com/slokum.geo/links.html har jag lagt upp mina egna favoritrollspelslänkar. Däribland finns en sida som har en lista på alla rollspel de känner till (ca 1300) som förutom de språk som Rosen nämnde inkluderar italienska, norska, finska, med mera.
Så gå och utforska.<p><hr></blockquote><p>Så lite tid så lite tid så många spel på så många språk...


<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok

Hmm, låter ju spännande ! Vet du om man kan hitta dem på internett ?

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Låter spännande !

Ska ta en titt på den här adressen, den låter ju helt klar spännande ! Se om man kanske hittar nån insperation och gör nått eget...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ok

<I>Vet du om man kan hitta dem på internett ?</I>

Man kan väl göra sökningar efter dem - om man vet (eller minns) vad de <I>heter</I>...
Det tyska 'Das Schwarze Auge', allmänt kallat DSA, är den första jag kommer ihåg så här på rak arm. Det är brakstort i Tyskland och har getts ut hur mycket grejor som helst till det under åren, så det borde inte vara särskilt svårt att hitta sajter om spelet.

--
Åke
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Låter spännande !

Om det är inspiration som gäller så föreslår jag en annan av siterna på min länklista som kortfattat men inte alltid akurat beskriver ett par hundra rollspel.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst !

Ok, det låter ju bra ! Ska ta en titt där med !!
Tackar för tippsen !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Ok

Hmm, visst !
Låter ju åxå kul !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Antar att svenska Kult, Chock och Neogames Viking inte är världsbekanta som exempel, så det lär ju finnas en hel del rollspel världen runt som inte lyckats göra sig kända långt utanför ursprungslandets gränser.

//Tegrevan
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Kult har lanserats utomlands, och Chock var ursprungligen en översättnign av det amerikanska (?) Chill. Däremot är väl Gondica och Eon knappast kända utomlands.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
MördarJens är ett mycket okänt rollspel... dryga tio personer känner till det. Det tillhör den mycket sparsamt använda genren postapokalyptisk ölandsfantasy, och innehåller sådana fasansfulla bestar som muterade terriers, köttätande ölandstokar och pygméer. Jag har dock inte hunnit utveckla spelsystemet så mycket än...

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det där låter ju brutalt faktsikt !!

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,688
Location
Värnhem, Malmö
Re: En tanke. (OT)

För att utveckla det hela...
Efter att den mystiske MördarJens har släppts lös från sitt fängelse under den lilla öländska byn Resmo har Öland stängts av från omvärlden genom en kraftig magisk storm. Flera varelser har spontant muterats, och teknologin har återgått till stenföremål, då de flesta större städer har utplånats eller tagits över av MördarJens trogna tjänare, pygméerna. Öland har delats mellan rikena Sydöland och Neptunia, och har sitt centrum i staden Mysinge med sin stora marknad, Mysingeprylen.
Man kan spela människa, muterad ekoxe och omvänd pygmé, och har flera olika yrken, bland annat hippie, monsterjägare och handelsresande. Spelet har lite av känslan i gamla Mutant, med en civilisation på återuppbyggnad. Dessutom finns det magi, kummelgastar och grymma monster på Alvaret.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ok !

Det där låter ju väldans spännande ! Speciellt att spela på öland...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Re: Ok

Sen har det franska Agone översatts till engelska rätt nyligen. Svenska Kult har översatts till engelska och ses med nostalgiska ögon av de flesta inbitna rollspelsveteraner i USA, och Gemini togs emot med varmt famntag när det släpptes på engelska häromåret.

För övrigt är In Nomine och Nephilim franska från början. : )

Mötte en fransman på SydCon häromåret som hade ett ex av originalspelet Nephilim...

Kult ska ges ut igen (kommer inte ihåg vilket företag) och någon ytlänning har skaffat rättigheterna till spelvärlden Chronopia om jag inte minns helt fel...

Fridens!

: )

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top