Nekromanti En tanke som just slog mig

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
En del personer (mig själv inräknat) brukar beskriva Alien som ett spökhus i rymden, och Aliens som Alien fast krigsfilm. Fast nu kom jag på vad det egentligen handlar om.

Alien är en teenslasher-film i rymden. Plain and simple. Komplett med samma klichéaktiga dumheter: gå aldrig ner i källaren ensam. Det är tjejen (i alla fall en av dem) som överlever. Hjältar som hoppar in för att göra hjältedåd dör en slaskig död. Och så vidare.

Och Aliens är en hederlig gammal zombie-rulle i rymden. En alien uppstår i liket (nåja) av en människa. De pressar på som idioter mot barrikader. Skjuter man en så står det tusenden åter. Och de hittar alltid en väg in som man inte tänkte på.

George Romero borde vara stolt över Camerons rymdrulle.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Hoppas det inte gjorde ont

För i själva verket så handlar Alien om en ung kvinnas mentala resa till att förgöra patriarkatets förtryck och försök till att göra henne till en baby-ynglande hemmafru med förfallet yttre (symboliseras av slutmonstret) som till slut börjar att hata sina krävande och kroppsförstörande barn som hindrat hennes självförverkling. (symboliserade av ödledjuren som hon gör upp med till höger och vänster i värsta splatter realism). Hon tvingas in i den tunga insikten endast för att tjäna den onde, makt- och profithungrige mannen (symboliseras av det onda företaget).

Finns det nån plats på DN:s kultursida för mig?
 
Top