Nekromanti En svensk Sagan om Ringen?!

Tindalos

Veteran
Joined
29 Jul 2001
Messages
11
Location
Malmö
Jag och min flickvän satt och klurade lite på hur rollistan skulle se ut om ett SVENSKT produktionsbolag skulle gjort filmen, och då med enbart svenska skådisar... Det här är de vi kunde komma på:

Frodo - "Åke" i Bertfilmerna/serien, Oliver nånting
Bilbo - Hasse Alfredson eller Gösta Ekman
Gandalf - Per Oscarsson
Aragorn - Peter Stormare, Dolph Lundgren eller Björn Kjellman
Legolas - Johan Widerberg
Gimli - Peter Harryson
Elrond - Rikard Wolff
Boromir - Mikael Persbrandt (tänk att se honom vråla att han vill ha ringen av Frodo)
Saruman - Max von Sydow
Gollum - Eventuellt Robert Gustafsson (dock tveksamt om han hade passat)
Ormstunga - Torsten Flinck
Theoden - Sven Wollter
Reine Brynolfsson var också intressant, men vi har inte ännu kommit på en roll åt honom...

De kvinnliga rollerna var mycket svåra att överhuvud taget komma på nån och min flickvän hatar Helena Bergström, så henne fick jag inte föreslå /images/icons/crazy.gif.

Vad tycks om idén? Visst hade det varit en underbar kalkonrulle?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
men...men... Det finns ju massor me skådisar som ni utelämnar... ju... tänk stellan skarsgård eller ...ö..han är dö...å han också... hm... några till ska det väl gå å klura fram här... Det finns Lena Ohlin på den kvinnliga sidan, åsså hon va hon nu heter i "livvakterna" och så Petra Nielsen och... tja... fler finns det väl säkert...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>Reine Brynolfsson var också intressant, men vi har inte ännu kommit på en roll åt honom...

Är inte rollen som Ormstunga som klippt och skuren för Reine?

/Anders
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Jo...

Filmen hade väll inte blivit särskilt bra, men jag måste säga att det nog är den bästa skådespelarensamblen som hade varit med i den filmen om den hade gjorts! Du och din flickvän verkar ha finkänsla för sånt där.

Dock så kan ni stryka Stormare och Lundgren från rollen som Aragorn. Dom är alldeles för "action"... Björn Kjellman skulle man nog kunna snoffsa till på ett bra sätt till den rollen.

Om Gollum vore datoranimerad även i en svensk version så skulle han som gör rösten åt "Sir Väs" i den svenskdubbade versionen av Disney´s Robin Hood få göra rösten tycker jag... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Vem av kvinnorna...

...skulle spela Galadriel då? Och Arwen? Jag kommer inte på någon som passar riktigt bra i de rollerna...

Med rätt frisyr och smink så kanske Lena Ohlin kan spela Arwen. Men hon är ju så gammal...

->>Magnus<<-
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Vem av kvinnorna...

"Med rätt frisyr och smink så kanske Lena Ohlin kan spela Arwen. Men hon är ju så gammal..."

Tja om det endast är åldern det hänger på så borde väl Viktoria Silvstedt passa./images/icons/crazy.gif
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Nej då...

Hon ( /images/icons/king.gif )skulle ju passa ganska bra ändå. Hon har väll lite för "runt" ansikte mot alvernas smala ansikten dock...

->>Magnus<<-
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
Re: Vem av kvinnorna...

>...skulle spela Galadriel då? Och Arwen? Jag kommer inte på någon som passar riktigt bra i de rollerna...

Tuva Novotny?

/Anders
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
För min del har nog far och son Harryson blivit stämplade som far och son Gamgi efter Radioteaterns dramatisering av Sagan om Ringen.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
Låtom oss be... [OT]

...att ingen NÅGONSIN, ÖVERHUVUDTAGET gör ännu en Ringen-trilogi efter denna. Då blir det bara uttjatat tillslut. Precis som den perioden när det kom så många filmer om romarriket.

->>Magnus<<-
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hoppas i så fall...

...att de kan hålla på sig och säga Nej till ett sådant projekt. Det förstör ju allt. Jag fattar inte hur någon kan göra serie av en film (som stargate). Det är ju slut när det är slut./images/icons/tonguea.gif

Din länk funkade inte så bra men jag antar att du menar den tecknade versionen. Finns det fler än den? Jag har hört talas om att några har försökt att göra film av Ringen förut men misslyckats.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Hoppas i så fall...

Din länk funkade inte så bra

Hm. Funkar på min burk... Det var iaf en artikel som argumenterar för att Ralph Bakshis film nog ändå var rätt sevärd trots allt.

men jag antar att du menar den tecknade versionen. Finns det fler än den?

Det har också gjorts två tecknade TV-filmer, 'The Hobbit' och 'Return of the King', som är rätt mycket av reguljära barnfilmer; orcherna i den sistnämnda ser ut så här:



Ljusår från de förvridna kreaturen i Bakshis rulle.
(Alla tre har fö släppts på video och DVD nu när Jacksons film är på väg.)

--
Åke
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Komplett samling

Då kanske man borde köpa dem med. Ska man ha en samling så ska den ju vara komplett...

Dessutom så får man ju något att mjukstarta med för barnen. Godnattsaga, tecknat, diverse spel och ledksaker, och när tiden är mogen, de riktiga filmerna./images/icons/wink.gif
 
Top