Nekromanti En superhjälte rollspel med bra innehåll

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Ok, återigen har jag arbeta på nytt rollspel projekt medan jag har inte gjord någon färdig en av min rollspel... Men den här gången har jag tänkt att skapa en superhjälte rollspel och jag har redan några ide' om den.

Men innan jag ska verklig arbeta med den, undra jag vad skall en bra superhjälte rollspel bör innehållas och så vidare.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tjaa, vad kan det inehålla... Föregende skribent har ju nämt en del bra skaer ju... Sebn så bör man nog tänka lite på volka bi-karaktärer som är viktiga... Ta den superodan chefskurken & hanns mer eller mindre klantiga medarbetare.. Sedan så ska man väll åxå ha med hjälens mer eller mindre klantiga medhjälpare..

/ Johan K, trött & sliten som F*N !!
 

sockerpappan

Veteran
Joined
24 Apr 2003
Messages
187
Location
Umeå
Watchmen stämning

Just det. stämningen som Alan Moore har i seriealbumet Watchmen är helt fenomenal och ett spel som skulle intressera mig är ett spel som lyckas fånga den stämningen, vilket antagligen inte är det lättaste.
 
Joined
27 Mar 2004
Messages
77
Location
Enköping
Ett bra superhjälterollspel bör innehålla det som de bra superhjälteserierna och universumen innehåller.

Först har vi lite olika typer av hjältar att ta upp, typ olika inställningar till hjältandet och så.

Sen olika sätt att få superhjältekrafter, genom teknologi, magi, gudar, radioaktiva olyckor, mutationer och liknande.

Sen som påpekats en mängd olika superhjältekrafter.

Sen behöver man ett smidigt system som pallar att man har vanliga svaga människor, och folk som kan lyfta hus, planeter och sånt.

Sen bra tips för hur man balanserar hjältarnas offentliga liv med deras vardagsliv, superhjälteserier brukar ju vara riktiga såpor.

Sen har vi världen, fylld med magi, övernaturligheter, utomjordingar, superavancerad teknologi och hela köret.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Watchmen stämning

stämningen som Alan Moore har i seriealbumet Watchmen är helt fenomenal och ett spel som skulle intressera mig är ett spel som lyckas fånga den stämningen, vilket antagligen inte är det lättaste.
Urgamla DC Heroes RPG hade en Watchmenmodul. Jag vill minnas att jag läste någon ljummen recension av den för hiskeligt länge sedan.
 

Master Pelle

Warrior
Joined
3 Jul 2001
Messages
216
Location
Skogås
Re: Watchmen stämning

Just det. stämningen som Alan Moore har i seriealbumet Watchmen är helt fenomenal och ett spel som skulle intressera mig är ett spel som lyckas fånga den stämningen, vilket antagligen inte är det lättaste.
Jag har nog läst den när jag hade prao i Serietiket som var i Stockholm Söder men nu har den flytta till Stockholm som är närheten vid Kulturhuset. Jag måste säga att Watchmen var ju intressant med deras mörka stämning. Jag kan tänka mig att ligga in den stämning i min superhjälte värld men bara i vissa område eller i speciel stad.
 

WhitePaladin

Veteran
Joined
25 May 2003
Messages
103
Location
Malmö
Kolla spelet Marvel Super Heroes från SAGA, bra regler, lätthanterligt och flexibelt, trots sina brister (men dessa kan korrigeras). Jag vet inte om spelet självdött, har inte sett nya äventyr eller moduler till det i Sveirge sen förrförra året, men får du tag på grundböckerna kan du lätt hämta inspriation därifrån, plus satt det finns massor med fanfic-sajter
 
Top