Nekromanti En stad

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
"Man "bygger" inte medvetet en stad. Den växer fram organiskt allt eftersom invånarna behöver bygga ut sin stad. Får de inte plats så bygger de mer hus. Till och med om man börjar med en stadsplanering så kommer den att modifieras hejvilt med tiden och behoven."

Jodå, Brasilia byggdes medvetet, noggrant planerat m.m.

Fast det var ju på 60-talet, och inte förr, så i de flesta fall, 99,999999999999% eller ännu noggrannare så stämmer det. :gremwink:

// Radagast
 

Radagast

Swordsman
Joined
21 Jan 2004
Messages
430
Location
Eskilstuna
Det vet man ju inte :gremconfused:

Däremot finns det en stad som byggdes noggrant planerad m.m. på 5 år (miljonstad), nämligen Brasilia, Barasiliens nuvarande huvudstad.

// Radagast
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Cirefalierna

"Man "bygger" inte medvetet en stad. Den växer fram organiskt allt eftersom invånarna behöver bygga ut sin stad. Får de inte plats så bygger de mer hus. Till och med om man börjar med en stadsplanering så kommer den att modifieras hejvilt med tiden och behoven."

Är väl det stora undantaget? Jag tycker iaf att jag har läst att alla cirefaliska städer har vinkelräta gator, och att dom är mycket välplanerade som t ex strategiskt placerade fontäner. Eller har jag fel?

Mvh Victor Palm
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Cirefalierna

"Är väl det stora undantaget? Jag tycker iaf att jag har läst att alla cirefaliska städer har vinkelräta gator, och att dom är mycket välplanerade som t ex strategiskt placerade fontäner. Eller har jag fel?"

Nä, du har rätt. Ett tag. Rom var också en välplanerad stad - en gång i tiden. Sen hände det som sabbar alla ordning i städer: folk började bo där.

Oavsett hur välplanerad en stad är så måste den förändras med invånarna. Om den inte gör det är staden bokstavligt talat död.
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Nej rom byggdes inte på en dag inte heller på en natt... fast att det kan se ut som det :gremlaugh:
Nä då. Men barsiliens huvud stad byggdes inte den på 8 år tyckte jag mig ha läst...
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Léaram ska det stavas. Léaramernas sammhälle är ju son sagt indelade i 68 olika hus/klaner, de har alla egna färger på sina ´breacam´. Husen/klanerna består sen av olika familjer.
Léaram har en stad och den övertogs från consaber efter något krig eller dylikt. De bor oftast i mindre byar.

Är det bara jag som har fått för mig att alver är lite som katter... undviker vatten så länge som det är möjligt?
 

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Är det bara jag som har fått för mig att alver är lite som katter... undviker vatten så länge som det är möjligt?

Det är ju dvärgar som gör. De undviker allt som inte ligger stabilt på marken, tex broar,vangar, hästar.


Silvervarg tror inte det finns badhus för dvärgar.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
Är det bara jag som har fått för mig att alver är lite som katter... undviker vatten så länge som det är möjligt?

har alltid haft för mig att alvernas element är vatten, även om kanske eon gör ett litet undantag..

Men spetsiga öron har de i a f, precis som katter
 

Raco

Veteran
Joined
12 Jan 2004
Messages
62
Location
Skogen
Jag ser sunari luft, sen ser jag thism och kirya som jord...
Sunari med sina filosofier och alvgräset. Och sen thism med ja... jord bara
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Cirefalierna

Men Göteborg var väl en planerad stad? I och för sig byggdes den till stora delar på 1600-talet har jag för mig, men ändå. Medeltida städer var nog mer organiska. Att en stad är död om den inte förändrar befintlig stadsplan kan inte riktigt stämma. Inte i modern tid i alla fall. Rom förändrades nog inte på en natt heller, utan var ganska välplanerad under lång tid med avenyer, coloseum, circus maximus, capitolium osv. Sen brukar städer alltid växa oorganiserat i utkanterna också, vilket de gör i många länder idag. Men det hindrar ju inte att någon kan ha stadsplaner och sedan försöka rensa "ghetton" osv. Det var väl det som hände i Stocholm, Paris och många andra städer under senare århundraden? Sen vet jag inte hur vanliga stadsplaner var på medeltiden. De kanske inte fanns alls. Men det borde någon veta.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Icke sade Nicke

Léaramalverna är skickliga båtbyggare, och alver i övrigt har heller inte något emot vatten. Dvärgarna däremot...

Mvh Victor Palm
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
tänkte mer på alver överhuvudtaget.. jämfört med andra raser..

tycker alver är ganska vattninga

människor - luft

dvärgar - jord

orcher - eld...
 
Top