Nekromanti En stad

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Jag håller på att rita en stad, en kust stad. är det någon som kan komma med några ideér ??? Det är rätt stor, vad bör finnas mm. :gremconfused:

Tack..........
 

Medicineman

Veteran
Joined
30 Jan 2004
Messages
14
Location
Landskrona
Tja... det borde ju finnas rådhus, "härskarens" palats, magikerakademi, Några intressanta lämningar från en äldre stad, statyer av olika slag(typ Henrik sjöfararen i portugal) osv. Försvarsverk kan ju också vara av intresse med tanke på världens instabilitet... lite historia om staden... vad den är ökänd för osv.

Sen kan det ju vara av intresse för spelarna om det finns ett så kallat "red light district"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
The Domesday Book: bläddra ner till Towns and Cities. Välj lagom storlek eller stoppa in en egen siffra, och vips så får du en lista med hur många hantverkare och köpmän av varje sort det borde finnas i staden. Dessutom får du ungefärlig yta på staden.
 

samiis

Warrior
Joined
20 Sep 2002
Messages
355
Location
Kristianstad
en teater kan säkert vara bra. Tänk bara på att teatrar i de flesta kulturer i mundana (förmodligen alla) är ett nöje för fisrikt och adligt folk, och att en bonde med en smutsig overall inte skulle ha en chans att komma in (skulle han komma in, så skulle han snabbt bli ensam i teatern, p g a en viss stank...)

vad som finns beror delvis på var staden ligger, men i stora drag är nog de flesta hamnstäder ganska lika (husen kanske ser lite olika ut bara).

Egentligen går ju rollspel ut på att man ska improvisera, och att det inte på något sätt är ett brott mot regler att bestämma helt själv hur en stad ser ut mm.. frågan är ju dock om du kommer att köpa fler moduler. I Geografica Mundana (GM) finns ett stort antal städer ganska detaljerat beskrivna, så om du köper den senare kan det bli problem, utifall att du beskrivit staden som en fiskehåla, vars största center är hamnen där stadens 300 fiskebåtar ligger till, och det sedan står i GM att staden är ett borgerligt fäste, som bara är öppen för adliga, och, trots att det är en hamnstad, att det inte drivs något fiske överhuvudtaget.. Fast oftast brukar det inte vara några problem. bara du inte låter "fiskestaden" (även om kanske inte fiske kommer vara det dominerande i din stad) spela allt för stor roll i framtidens kampanjer, om det visar sig att det egentligen är en "antifiskestad".

hoppas du fattar...
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Det ska vara en alvstad eller det ska vara mest alver som bor där...... Det är nog rätt mycket fiske i en kust stad, så jag kanske ska ha två teatrar en får bönder och fiskare och en för mig och de adliga. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan en stor teater vara något att ha??
Visst, varför inte...
Känns ju som om man ska ha en såpass stor stad så är ju en teater, ett rejält bibliotek & sådana skaer åxå ganska bra att ha med i bilden..
 

Leguwai

Veteran
Joined
23 Jan 2004
Messages
35
kolla på krilloanmodulen till DoD... finns nog att ladda ner om du inte kan få tag på den... där finns en massa bra grejjer.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,042
Location
Göteborg
finns nog att ladda ner om du inte kan få tag på den

Vilket för övrigt strider mot all upphovsrätt...men men..
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vad jag vet är det väldigt sällan som Alver har en egen stad, iaf en hamnstad, och då är det nog ovanligt att man alls bjuder in andra där. Kommer invånarna att vara "alver" eller pyar, Thism, Sanari... osv... ??? Hur får du de olika stammarna att gå ihop? Du får nog ha en sjujäkla massa teatrar tror jag.

Inte för att jag tror att det skulle finnas mer än en teater i en stad om staden inte var en storstad i ett tätbefolkat rike...
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Det ska vara alver jag kommer inte på hur namnet stavas....lieram eller nåt....... :gremblush: :gremgrin:

Det blir nog rätt mycket bråk med olika raser jag ska nog hålla mig till en ras. :gremlaugh: Det är bara ett problem.....Att dom alver som jag ska ha är så primitiva......... :gremfrown: någon som har läst alvboken.


// Då räcker det med en teater :gremwink:
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
Är det någon som vet bnågon sidan som har information om att bygga städer????
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Menar du som i att invånarna bygger staden, bry dig inte. Städer bygger sig själva.

Menar du som i att spelledaren konstruerar en stad, återigen, titta längst ner på den här sidan:

The Domesday Book
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Man "bygger" inte medvetet en stad. Den växer fram organiskt allt eftersom invånarna behöver bygga ut sin stad. Får de inte plats så bygger de mer hus. Till och med om man börjar med en stadsplanering så kommer den att modifieras hejvilt med tiden och behoven.

Informationen på sidan som jag länkade till är till för spelkonstruktörer. Längst ner finns ett avsnitt som heter "Towns and Cities". Stoppa in hur många personer som din stad har, och du får automagiskt reda på hur många hantverkare och av vilken sort som finns där, samt hur stor yta staden täcker.
 

AnVili

Warrior
Joined
1 Dec 2003
Messages
246
jaa....... :gremblush: Nu fattar jag vad du menar :gremooo:






///En engelsk sida inget för mig :gremwink:
 
Top