Nekromanti En splittrad grupp

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Jag har ett sällskap till ett rollspel baserat på Robert Jordans bokserie "Sagan om drakens återkomst"("The Wheel of Time") och där har gruppen splittrats, det är ingen i gruppen som tycker illa om någon annan och den som har stuckit har inget emot de andra medlemmarna, men jag måste få in honom i gruppen igen, ni kan använda det mesta som finns i Robert Jordans värld, inklusive Ta´veren och Tvångskraften

Tack på Förhand
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Send additional input or suffer TERMINATION!

..Trots den hotfulla titeln vill jag bara hjälpa.. /images/icons/smile.gif

Mmmnja det är ju lite svårt att få ihop dom om vi inte vet något om rollpersonerna.. T. ex:

Rollpersonen går och köper ett vapen av en annan rollperson, som är en smed.
Funkar bara om en rollperson ÄR smed. Så kan du beskriva dom lite snabbt, och deras klurigheter som man kan utnyttja.. (Som t. ex: Har en kusin som är stadens bästa råttfångare, osv.. Sånt är bra för att dra in rollpersonerna i.. Tja, för att dra in dom i allt möjligt egentligen!)
 

Gurrgel

Veteran
Joined
14 Dec 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Re: Send additional input or suffer TERMINATION!

Det är en grupp bestående av en Ogier(Hantverkare), en mänsklig hantverkare, en Aes Sedai(Gröna Ajah) och en Gränslandskrigare. Han som ska in gjorde karaktären precis innan vi började spela, och därför frågade jag om det jick bra att jag inte hade någon jättebra anledning till varför han var med grupen, utan en lite lättare variant, att han kände en i gruppen lite vagt. Jag frågade om han kunde nöja sig med det och han sa att det gick bra, men sedan lämnade han gruppen för att ta anställning hos ett av adelshusen i Cairhien(Han är Bard). Det är en fest snart, så Aes Sedaien skule tex. kunna bli inbjuden till huset som han arbetar för, men jag måste få ihop dem.

Om du inte har läst Robert Jordan så kan jag säga att Ogier är en storväxt ras, men ytterst kultiverade och fredliga, som är ytterst duktiga på hantverk. Aes Sedaier är magiker
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Mmmja..

Ifall man ska spinna vidare på det här med hantverkare så kanske barden tipsar sin arbetsgivare om dom två hantverkarna i gruppen när han vill ha några som snickrar ihop en scen eller nåt sånt till festen..
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Lösningen är lika simpel som självklar: Låt en enorm hord blodtörstiga genmanipulerade slaktdjur, trollockisar alltså, jaga den förlupne hela vägen tillbaka till det övriga gänget. Och om/när det inte hjälper längre, så skicka in elitstyrkan - en bunt råläckra jäntor som alla avgudar den stackars saten och förföljer honom till världens ände om så krävs för att fnissa fram utsvävade kärleksförklaringar inbördes. Så brukar det ju gå till i Jordans värld; inga vidare förklaringar behövs. Varför krångla till det?
 

Eliara

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
35
Location
Luphion, världens största slum
Vi har samma problem som Gurrgel, men Ågrens förklaring tycker jag (personligen) inte är särskilt bra. Att bara tvinga tillbaka en spelare med våld utan anledning får spelarna att känna att spelledaren har full kontroll över deras aktioner, och att de alltid måste följa ett visst skelett som SL´n eller äventyrets skapare har byggt upp.
Med anledning blir det lite bättre, men ändå...
Det kan ta tid att få fram en bra förklaring, och eftersom gruppen när som helst kan splittras så behövs en snabb förklaring till dessa slaktarmonster SNABBT. Därför är jag kritisk till Ågrens lösning (som kanske var lite oseriös med mening, men jag är så trög att jag inte fattar sånt /images/icons/wink.gif )
Jag är för att spelledarna ska behålla sin totala makt, storyn måste kunna fullföljas. Men spelarna ska inte känna av detta. Ifall de gör det blir det inte lika kul att spela, man känner att spelledaren lika gärna kunde spela äventyret själv. Vad förlorar förresten vi spelare på att spelledaren har makt?
Som sagt; "Vissa tror att rollspel BARA går ut på att få en så bra karaktär som möjligt." /images/icons/smile.gif
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
Satir

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Därför är jag kritisk till Ågrens lösning (som kanske var lite oseriös med mening, men jag är så trög att jag inte fattar sånt /images/icons/wink.gif )

<hr></blockquote>



Huvudet på spiken. Mitt svar var noll procent seriöst och 100% satiriskt menat, vilket jag antydde med den sista meningen: "Så brukar det ju gå till i Jordans värld." Fast den riktiga innebörden framträdde nog inte så tydligt som jag hade tänkt mig. Vore jag en bra satiriker hade jag håvat in feta statsanslag som halvgalen regissör och kulturprojektledare på Riksteatern, istället för att sitta här och skriva löjliga inlägg... :gremwink:
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Hmm

Just nu håller jag på att läsa serien för tredje gången, men din grupp låter nästan som Moiraine, Lan, Loial, Perrin och Thom Merrillin... /images/icons/wink.gif
trots att Moiraine tillhör blå ajah...

Om du vill kan du ju alltid använda den amyrlintronande. Om hon skickar meddelande till Aes Sedaien att barden är viktig för deras planer, eller nåt liknande, kommer denne inte att släppa barden ur sikte igen.
Annars så kan ju också barden vara ta'veren och dra till sej dom andra genom underliga konstigheter.
Att en Aes Sedai skulle få inbjudan till Caihrien måste du nästan ha ett skäl till, men tanke på Daes'damar. Och detta kan du förstås göra ett helt äventyr av.

Jaja, hoppas det var till nån hjälp.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,597
Location
Helsingborg
Har några torftiga förslag

Ett krig utbryter mellan adelshusen och barden och sällskapet föses ihop.

Adelsmannen behöver Aes Sedaien till nåt och skickar ut barden för att söka reda på denna.. Kanske ska de allesammans söka upp något..

Adelsmannen dör (kanske på festen?).. Barden har ingen arbetsgivare.. Ser Aes Sedaien och slår sig samman med henne?

Barden lägger märke till något som gör att han måste fly huset för att rädda sitt eget skinn..

Barden blir kär i Aes Sedaien(!), kanske genom en kärleksdryck som är ämnad för något annat par.

Sällskapet blir anställda av adelshuset.

Barden upptäcker att han är bror med krigare.. /images/icons/crazy.gif

Barden blir kär i en adelsdam som redan uppvaktas av någon. Denna någon upptäcker att barden försöker stöta på hans trolovade och förgiftar barden och dumpar honom i skogen.. Lagom för att de övriga ska hitta honom.

Barden behöver ett nytt instrument och behöver Ogiern för att tillverka ett.. *Äh! Nu ger jag upp!*

/[color:448800]Han</font color=448800> som iaf hoppas att dessa idéer kan så ett frö
 
Top