Nekromanti En spelledares bekymmer

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Hallå,

Spoiler varning - Det förlovade landet.

Har nyss börjat spelleda Symbaroum för några polare och har väll tänkt lägga det som förslag på spelklubben när jag är klar med Eclipse phase. Men vi har kört igenom första introduktionsäventyret nu, Det förlovade landet. Men jag har reagerat lite på fighterna..

Vi har skapat karaktärer från scratch, ingen min-maxing. Vi har en häxjägare-ish, mystiker och en krigare. hittills i alla encounters vi har haft har mystikern dominerat i princip alla utmaningar med Bänd vilja. Det är sällan något hinner slå på spelarna. Bänd vilja köper minst en runda allt som oftast, Belun-styggelsen blev kontrollerad direkt och skjuten/slagen i bitar på två rundor. Hunger ulven blev kontrollerad och tagen på två rundor. Första fighten utanför Argastos tält dominerades av bänd vilja också.

Har jag missat något? Eller är jag oerfaren som spelledare. Tips vore varmt välkommet!

Även häxjägaren med sin armborst har delat ut sjukt mycket skada, jag funderar på att ta bort extraskadan på nära håll och bara ha kvar träffbonusen. Men det känns som lite lättare att möta, jag får börja slänga in en fiende med pilbåge.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Symbaroum är inte riktigt ett combat-as-sport spel på det viset (även om reglerna lurar en att tro det när man bara läser dem) - runda två eller tre brukar det stå klart vilken sida som kommer att vinna en strid, då gäller det för den andra sidan att göra nått klyftigt - eller fly.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag förstår vad Jocke skriver, men jag insåg just att Laha bara har två inlägg på forumet och kanske inte känner till Combat as War vs. Combat as Sport.

Länken är original-texten som förklarar fenomenet för första gången. Det är en lång text, men det finns en TL;DR: längst ner samt två youtube-videos som säger mer än tusen ord. :)
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Jag har inte läst om uttrycken (sitter på jobbet) men jag kan nog gissa mig till vad det innebär.

Att striderna är dödliga och snabba är något jag välkomnar då strider i DnD kan vara hela spelkvällar ibland. Men hittils har det kännts ensidiga utan fara för RP. Mystikern är självlärd, jag funderar på att låta dem ha en t6 i korruption istället för t4 som erratan säger. Det skulle i alla fall begränsa användat något.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Hade själv helt missat det så antagandet att ens alla långtida på forumet skulle känna tille det var nog fel.
Jag har läst det nu iallafall och det verkar inte ha så mycket med dödlighet eller tid att göra där combat as war verkade placera tidsförbrukningen på planering för striden i stället för i striden.

/Luna Lovegood
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Just Bända vilja har jag också funderat på att begränsa. Högre korruption känns som en bra väg att gå, alternativt att vissa "bossar" är immuna eller i vart fall extra motståndskraftiga mot den typen av manipulation.
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Det var intressant läsning ang. Combat as war/sport. Våran spelgrupp står någonstans mitt i mellan, vi räknar pilar men inte trail rations, gillar att planera anfall och bakhåll men vill ha utmanade strid.

Andra sätt jag funderat på just gällande bända vilja är att om målet tar skada bryts förtrollningen eller om man försöker gå ut över ett stup m.m. Jag har även funderat på om man skulle sätta så att temporär korruption försvinner efter en dag istället för scen men behålla 1T4.

Att göra saker immun eller resistent låter också bra. Kanske göra så att man slår två tärningar och tar den högsta på vissa fiender. Kanske beroende på vad dem har i villjestark.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Alltså striderna i symbaroum är, när jag har spelat, helt och hållet så att ena sidan vinner utan att den andra kan göra nått åt det, om förlorarna väljer att fortsätta slåss såklart.

Min rollperson dödar tex en finede i närstrid varje stridsrunada, mer eller mindre -vissa monster har ju lite extra hp med sina talanger och blir antagligen avslutade av en annan spelare eller av mig i runda två.
Motmedlet är såklart inte att göra min attacker sämre - då faller ju det jag vill göra i spelert. Men i massor av strider har man ingen nytta av att döda en slp per runda i närstrid - det kanske inte finns nån att närstrida med, fienden kanske är så nummerärt överlägsen att det inte räcker eller så har de med en mystiker som bänder min vilja, varpå jag nergör en av de andra spelarna per runda i ställelt.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
I allmänhet ska man väl vara försiktig med att ändra regler mitt i en kampanj? Det går förstås att diskutera med spelarna; de kanske också känner av obalansen. För att få mer intressanta strider är nog det bästa att göra motståndarna fler och tuffare, i det här fallet.
 

PjåtrimKaj

Veteran
Joined
14 Jan 2015
Messages
142
Psi-mutationen Dominera, från Mutant:UA, påminner om Bända Vilja. Dominera var och är ett stort "Nej, tack" för mig som spelledare, och jag förstår att Bända Vilja kan skapa liknande bekymmer. Jag föreslog alltid Inflytande istället för Dominera, till mina spelare. Inflytande lät dig förskjuta känslor och åsikter till en annan person, och på så sätt kunna påverka hur personen ska agera, istället för att rakt av säga åt den vad den ska göra. Kanske skulle man kunna modda Bända Viljande åt liknande håll?

Ett "Hen känner sig rädd. Livrädd." tillsammans med ett bra hot kan få motståndet att sätta sig i fosterställning, utan att RP totalt tar kontroll över motståndet. Kanske? Spontan tanke, ta den som du vill.
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
I allmänhet ska man väl vara försiktig med att ändra regler mitt i en kampanj? Det går förstås att diskutera med spelarna; de kanske också känner av obalansen. För att få mer intressanta strider är nog det bästa att göra motståndarna fler och tuffare, i det här fallet.
Ja jag kommer nog gå den vägen den här gången. Men jag kommer att spelleda Symbaroum på spelföreningen för mer erfarna RPG spelare framöver och vill lära mig lite av den här spelgruppen. :)

PjåtrimKaj - Intressant. Kanske något man skulle kunna utveckla med novis/gesäll/mästare. Tål att funderas över.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Bända Vilja är rätt op. Egentligen alla krafter som hindrar folk att göra saker är rätt farliga. Har dock inte orkat göra nått åt det. Har mest ändrat motståndet därefter.

Precis som folk säger så kasta in fler fiender, då funkar det inte på tillräckligt många för att göra en skillnad. Samt att det kan bli roligare för spelarna om de är bra på att slå ihjäl saker. Då upplever de att de får mer saker gjorda och känner sig nödvändiga.

Annars försöker jag bygga mina egna fiender väldigt situationellt starka. Tex har jag en grupp Diskreta rebeller. De har typ Fint, Lönnstöt och Prickskytt. Kanonmat och gör inte så mycket skada. Men:
De har också Två ledare. En med Ledare Gesäll, så skadan ökar med 3 på ett mål. Sedan har de även en Monsterlärd Gesäll, som ökar skadan med 2. Och helt plötsligt är Rebellerna rätt farliga. Så spelarna får uppmärksamma det och försöka att hantera dem utan att alla är där. Särskilt iom att det är en stor grupp av rebeller.

Eller bara som jag gjorde några helt vanliga Hundar som slogs i grupper. Ge dem Lönnstöt Gesäll. Det räcker. Sedan utnumrerar de spelar 3 till 1. Det blir massa skada som blöder så det gäller att få ner dem innan de kan omringa nån.

Typ på såna sätt använder jag motståndarna. Men vill du få en Boss motståndskraftig mot just Bända Vilja så finns ju faktiskt Förmågan Ståndaktig. Särskilt på Mästarnivå ;)
 

ProjectRomero

Veteran
Joined
3 Jan 2016
Messages
11
Jag la snabbt in som extra regel att man kan välja att avsluta en pågående besvärjelse ifall man gör smärttröskel i skada på den som håller uppe besvärjelsen. Inget slag sker för att hålla besvärjelsen uppe. Sen la jag till på bända vilja att om man får den som blivit övertagen att göra något komplett livsfarligt eller mot dess inre natur så får den ett gratis slag att försöka bryta sig ur besvärjelsen.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Bända vilja har vi skippat helt och hållet. Kanske kan den vara spelbar med någon klyftig begränsning (typ dåliga konsekvenser vid misslyckande) men att förbjuda den för bossar känns väldigt arbiträrt (även om man skulle kunna argumentera för att den bara funkar på levande icke styggelsefierade humanoider, det känns som en rimligare begränsning än allmän mäktighet och plot-betydelse). Skall man jämföra med Dominera i MUA så är begränsningen där att det är den PSI-mutation som är mest hatad av mänskligheten, användningen av den i är kraftigt stigmatiserande för att inte säga farlig, den begränsningen finns inte i Symbaroum (även om man skulle kunna modda världen dit, ssk om det faktiskt är så att sinneskontrollerande magi har en större korrumperande potential). Överlag är det ju inte det enda i Symbaroum som behöver modifieras utan hela systemet (som på många sätt är trevligt) behöver en omfattande översyn.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Hubarth;n197991 said:
Skall man jämföra med Dominera i MUA så är begränsningen där att det är den PSI-mutation som är mest hatad av mänskligheten, användningen av den i är kraftigt stigmatiserande för att inte säga farlig, den begränsningen finns inte i Symbaroum (även om man skulle kunna modda världen dit, ssk om det faktiskt är så att sinneskontrollerande magi har en större korrumperande potential).
Mitt förslag skulle vara att Bända Vilja endast är tillgänglig för Svartkonstnärer, som definitivt är hatade, och som rent regelmässigt har mycket mindre skydd från korruption.
 

Laha

Veteran
Joined
30 Aug 2016
Messages
17
Många handfasta förslag, uppskattas! Jag kommer nog göra en blandning av mycket ovanstående.

Dels kommer fienderna bli fler i vissa fall eller utrustade med andra saker, andra kommer få ha Ståndaktig. Tillfällig korruption kommer att finnas kvar en dag i stället för en scen. Och just Bända vilja kommer att begränsas på så sätt att man inte kan få personerna att göra exakt vad som helst utan att den bryts. T.ex. hoppa över ett stup, springa in i eld eller slå sina fränder, beroende på hur bra kompisar de är egentligen förstås
.
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Så här ser vår bända vilja ut:

Bända vilja kan bara användas utanför strid.

Novis: Handling: Aktiv. Mystikern kan med ett lyckat Viljestark < Viljestark ta kontrollen över en varelse.
Den kontrollerade varelsen kan göra 1 handling sedan krävs ytterligare ett Viljestark < Viljestark för att inte förlora kontrollen.

Gesäll: Handling. Aktiv. Den kontrollerade varelsen kan göra 2 handlingar per lyckat Viljestark.

Mästare: Handling. Aktiv. Den kontrollerade varelsen kan skada en annan varelse eller sig själv. För att skada sig själv får framgångslaget på Viljestark en andra chans att misslyckas.


Har även pratat om att den man kontrollerar ska kunna bygga upp en resistens och varje slag får ytterligare -1 på att lyckas, ännu mer om kontrollen brutits någon gång.
 

Hubarth

Veteran
Joined
10 Apr 2012
Messages
131
Location
Gbg
Noodle!;n206829 said:
Så här ser vår bända vilja ut:

Bända vilja kan bara användas utanför strid.

Novis: Handling: Aktiv. Mystikern kan med ett lyckat Viljestark < Viljestark ta kontrollen över en varelse.
Den kontrollerade varelsen kan göra 1 handling sedan krävs ytterligare ett Viljestark < Viljestark för att inte förlora kontrollen.

Gesäll: Handling. Aktiv. Den kontrollerade varelsen kan göra 2 handlingar per lyckat Viljestark.

Mästare: Handling. Aktiv. Den kontrollerade varelsen kan skada en annan varelse eller sig själv. För att skada sig själv får framgångslaget på Viljestark en andra chans att misslyckas.


Har även pratat om att den man kontrollerar ska kunna bygga upp en resistens och varje slag får ytterligare -1 på att lyckas, ännu mer om kontrollen brutits någon gång.
Jag håller med om att Bända vilja är en av de mer brutna förmågorna och den behöver regleras. Däremot känns villkoret "funkar endast utanför strid" lite väl arbiträrt. Varför är det så? Vad händer om en kontrollerad person hamnar i en stridssituation? Kan inte andra regleringar vara bättre? Spontant sett känns det mer rimligt att det borde finnas mer begränsningar, som exempelvis till att kontrollera styggelser (vill man gärna gräva runt där?) och andra monster, eller kanske vad man kan göra med kontrollerandet - kräver det fullständig koncentration (=nedsatt försvar)? Kanske fördöms det av Prioskyrkan?
 

Noodle!

Veteran
Joined
12 Jan 2016
Messages
22
Anledningen vi har det är att det kräver oerhört mycket koncentration för att utföra den, för att kontrollera en annan varelses handlingar. Om rollpersonen är någonstans där den blir stressad eller okoncentrerad skulle det inte heller fungera.
 
Top