Nekromanti En Snabb CoC fråga

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
I CoC så har man ju en viss procent förtryckt på formuläret i alla färdigheter och det gäller även vapenfärdigheter , Jag tror närmare bestämt att handguns har 20% eller nått i startvärde men sen har även alla individuella vapen en baschans som varierar mellan säg 5 -25 % nått ...

Nu till min fråga skall man då slå ihop dom 20% man har i handgun med tex 25 % från 38 cal revolver och då få ett ganska hyfsat värde på 45 eller ersätter dom 25 % man får i 38 cal revolver dom 20% man har i handgun när man använder en cal 38 revolver eller är det kanske så att man har 20% i alla handguns men 25% i 38 cal revolver eller 45% i cal 38 revolver och 20 % i alla andra handguns ?

var ett tag sedan jag spelade CoC och minns inte riktigt hur det där gick till
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Ersätter.

Inte slå ihop.

För att få ett "ganska hyfsat värde" måste man spendera skill points på sin nyframslagna gubbe.

Om du inte väljer att göra det börjar du med enbart baschansen för färdigheten ifråga; vilket är 20% om ni väljer den enklare varianten med generiska "hand guns" eller runt 15%-25% om ni kör med individuella vapenstats för olika vapenkalibrar.



PS. Min version av CoC (v5.5) listar baschansen för en .38 cal or 9mm revolver som 20%. Det är givetvis inte viktigt.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
ok låt mig se om jag är med på det du säger , du säger alltså att dom 20 % som står förtryckta på färdigheten handgun ersätts av tex 15-25% beroende på vilken kaliber det är ...

det jag hade för mig var att man skulle slå ihop baschansen från handguns och baschansen från det individuella vapnet , men nu när du säger det så låter det kanske lite mycket att börja med en baschans på 35 -55 %

såg nu att 38 cal eller 9 mm var listat som 20% även i min version (6:e) :gremgrin:

danke schön för hjälpen
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Doctor_Hell said:
ok låt mig se om jag är med på det du säger , du säger alltså att dom 20 % som står förtryckta på färdigheten handgun ersätts av tex 15-25% beroende på vilken kaliber det är ...
Det står ju aldrig uttryckligen "byt ut värdet" så din undran är befogad.

CoC är ett ärevördigt gammalt spel. Som många gamla ärevördiga är det en smula senilt. Man spelar inte CoC för de kristallklara och pedagogiskt upplagda reglerna om jag säger så...
 
Top