Nekromanti En smak av Mundana

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Hej!

Jag har precis införskaffat Geografica Mundana och är lite besviken på bildmaterialet i boken. Allt ser så lika ut i alla länder! Är hela Mundana verkligen generisk medeltid? Det ser inte så ut på omslagen. Men i böckerna är t.ex. alla borgar (oavsett om det är i Thalamur eller i Soldarn) byggda i europeisk medeltidsstil och alla länder ser ut att ha liknande klädstil!

Jag undrar lite över hur den Jargiska arkitekturen ser ut och om det verkligen helt ser ut som romarriket (vilket Cirefaliska samväldet också verkar göra enligt Geo. Mund.) och om det sabriska modet på kläder liknar de från spelarnas bok med långa rockar med knappar eller de från Geo.Mund. där det mer ser ut som europeisk sen medeltid/tidig renässans med runda hattar och ballongbyxor med tillhörande tights?

Finns det någonslags flavor-databas för Mundana? Eller förslag om i vilka kulturer man ska hitta inspiration till de Mundanska länderna?
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Geografica mundana är lite out-of-date. Thalaskisk arkitektur påminner till exempel mest om Inka/Maya -folkens största arkitektoniska underverk.

Vad har du för spelares bok?

Såvitt jag vet stämmer den beskrivning du säger finns i geografica Mundana överrens med boken Consabers beskrivning.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Dom ända länderna som följer standard europisk fantasy medeltid är ju egentligen bara;
consaber och soldarn/asharien.
Drunok som är tidig typ 600talets medeltid med lite fantasyinslag plus lite 1100tal.
De andra länderna är väldigt särpräglande, om än javisst de påminner om våran värld. Men de flesta andra är inte pseudoeuropa
...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Bildmaterialet i Geografica Mundana är undermåligt, till större delen generiska medeltidsbilder beställda från någon bildbyrå, och photoshoppade lite hit och dit.

Så stirra dig inte blind på det.

Bilderna på kläder i Spelarens Bok är förvisso också bildbyrå-material, men det är mer väl valt (och redigerat) och bör få företräde. Det är dock ingen slump att det cirefaliska modet har extremt stora likheter med dräktkulturen i Byzans, tex.

Jag tycker dock många fantasyskapare och fantasyrollspelare begår ett stort misstag när de fixerar sig för mycket vid ytliga attribut hos en kultur. Det är mycket därför jag hatar nästan alla 'asiatiska' fantasyrollspel som gjorts; de är alldeles för fokuserade på klichéer och kläder, arkitektur, vapen, etc, men fångar alldeles för lite av det som verkligen hade gjort känslan asiatisk - idéer, föreställningar, traditioner, etc.

Mûhad som jag beskriver det i Västlandenmodulen har påtagliga kulturella likheter med Kina. Min gissning är att mycket få läsare kommer märka av det, eftersom Mûhads kulturella fernissa är arabisk/persisk/turkmongolisk. Att cirefalierna på några bilder har arkitektur, kläder, klimat etc som ser romerskt/grekiskt/byzantinskt/feniciskt ut betyder föga, jag skulle fortfarande hävda att cirefalierna som kultur har långt större likheter med Venedig och Genua än med romarriket.

Sedan är variationen inte alltid så stor. I Europa har det alltid funnits en påtaglig skillnad i klädedräkter mellan öst och väst, men jämför du tex Frankrike, Aragonien och England anno 1230 kommer modet se relativt identiskt ut. (Å andra sidan var franskt mode väldigt inne i Flandern på 1400-talet, så jag antar att olikheterna hade växt sig större då). Man kan lugnt motivera både likheter och olikheter i Mundana, men att folk i Soldarn springer runt i kläder från 1100-talet när hela resten av Mundana verkar vara på 13-1400-talsnivå känns lite väl långsökt.

Men men, för att besvara din fråga; Mundanas kulturers närmaste jordiska motsvarigheter torde väl vara ungefär:

Ebhron - Ingen riktig motsvarighet. En del drag av Indien och Kina.
Consaber - England/Wales/Skottland/Frankrike, 1300- och tidigt 1400-tal
Thalamur - Ingen riktig motsvarighet. Det finns en del drag av medeltida Östeuropa såväl som Byzans, Assyrierna, och annat.
Colonan - Jag har alltid tänkt mig landet lite som Schweiz.
Cirefalierna - Ingen riktig mosvarighet. Drag av Brittiska imperiet, Fenikien, Genua, Venedig, antika Grekland.
Drunok - Medeltida Böhmen, Tjeckien, Polen
Damarien - Medeltida Rumänien, Bulgarien, Novgorod
Västmark - Ingen riktig motsvarighet. Hade kaaanske kunnat liknas vid medeltida Litauen, givet träsken och de skumma religiösa sekterna.
Soldarn - Sverige/Flandern/Frankrike, 1200-tal
Asharien - Ingen riktig motsvarighet. Drag av medeltida Iberien, Vilda västern, Hansan och Heliga romerska riket.
Jargien - Byzans
Kamor - typ antika germaner och nordamerikanska skogsindianer
Raunerna - Mongoler, hunner, jurchener, khitaner, etc
Veddo - Inuiter, samer, evenker, etc
Mûhad - medeltida Persien, Morerna, Timuriderna, Kina
Momolan - medeltida Arabien, Axum, antika Egypten
Eumo - Tibet, Axum, medeltida Mali
Forion - Afrikanska högkulturer, typ Mali, Songhai, Benin, Ashanti
Menon-Aun - Ingen riktig motsvarighet, även om somliga verkar vilja likna det vid Kina. Jag har gett det en lite sydostasiatisk flavour i mitt Mundana.
Övärlden - Ingen riktig motsvarighet. Indonesien ligger nära till hands imo, men jag tror författarna hade andra visioner.

- Ymir, föreslår
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Colonan - Jag har alltid tänkt mig landet lite som Schweiz."

Varför Schweiz? Förutom det politiska styret och legosoldaterna så ser jag inte så mycket likheter mellan just Schweiz och Colonan, det verkar vara malplacerat givet att du anger Östeuropa/Byzans/forntida Assyrien och England/Wales/Skottland/Frankrike som dess grannländer.

Förklara dig! :gremmad:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Well, det var mycket styret jag tänkte på. Men också geografin, Colonan är ett bördigt land nästan helt omgivet av höga, snötäckta berg. Jag får direkt Schweiz-vibbar av det, och ser en sån här bollywoodsk alpidyll framför mig, fast inramad av borgar och ruiner från ett fallet imperium. That being said, Schweiz-liknelsen är nog ändå lite långsökt, men min allra första Eonkampanj utspelade sig till stor del i Colonan, och associationerna har för alltid fläckats av hur jag tänkte mig det den gången.

Sedan när är Schweiz malplacé med Frankrike som grannland?

Att Thalamur är malplacé har jag hävdat sedan Eon 1 eller så...

- Ymir, förklarar
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Va? ANT

Drunok - Medeltida Böhmen, Tjeckien, Polen

Här får du gärna förklara dig lite, för jag har lite problem att hålla isär dem båda. :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Va? ANT

öh...lite hjärnfel från min sida kanske. Fast Tjeckien består ju av Böhmen, och Mähren, och Schlesien, så jag kan ju ha syftat på de senare...

eller öh...nåt

- Ymir, sådetså
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Alrarinn (tillsammans med Tokon) är ju helt klart inspirerade av skottland.
Pereine däremot har jag ingen aning om.
 
G

Guest

Guest
I en väldigt förenklad form kan man ganska snabbt sätta en viss motsvarighet till Mundanas länder bland riktiga länder, kulturer och områden i vår egen världs historia.

Min uppfattning är att Mundanas länder motsvarar ungefär (väst till öst):

Forion: Olika afrikanska kulturer, med messiah-kännsla.
Menon Aun: Kina/Indien.
Eumo: Tibet-kultur i varmare klimat, vissa indiska influenser.
Momolan: Diverse afrikanska högstående kulturer, gammla Egypten.
Mûhad: Arabien, Palestina, Persien.
Gordrion: Ryssland, Sibirien, "medeltids Kanada".
Kamor: Sibirien, Nordliga amerikanska urinvånare.
Jargien: Rommariket, Byzans, Tysk-romerska riket.
Drunok: Polen/Ungern.
Maazen-träsket: Amazonas urinvånare, Mississippi deltat.
Melorion: Byzans, Venedig, Britiska imperiet. Medelhavsklimat.
Damarien: Rumänien (Transylvanien)
Västmark: Som Ymir sagt, ingen riktig motsvarighet. Ett land jag aldrig gillat.
Soldarn: Sverige
Asharien: medeltida vilda western, Tysk-romerska riket, USA i medeltidsform. Indianer och allt.
Caserion: Som Melorion men i nordligare tappning. Atlanten istället för Medelhavet.
Thalamur: Ett land jag aldrig blivit klok på.
Perenne: Vet inte riktigt.
Colonan: Österrike/Schweiz/Bayern
Consaber: England/Frankrike/Britiska imperiet.
Tokon/Alarin: Skottland (Alarin har även en slags cinema-Japan underton.
Ebhron: Vet inte.
Kragg: Vikingar utan skepp, Conan-barbaren stuk.
Eyren: Amazon-kvinnor
Rauner: Mongoler
Veddo: Innuiter, Samer
Tosher: Afrikanska stammar/amazonas urinvånare

Tar inte upp dvärgar, Tiraker, Alver eller Misslor då de utgör andra folkslag än människor.

Detta är min uppfattning i alla fall. Det är möjligt att inte alla håller med.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Håller med om att bildmaterialet i Mundana lämnar mycket mer att önska. Förhoppningsvis kan detta ordnas till mer i framtiden med mer specifika originalskisser på klädsel och arkitektur.

Själv föredrar jag när kulturerna är så pass främmande att man inte kan peka på vilken mänsklig kultur som är "härmad" men ju mer fristående kulturerna är desto svårare är det att förklara dem och få spelarna att förstå dem.

Man ska inte behöva plugga in ett helt kapitel bara för att förstå sin rollpersons uppväxt. I dessa fall så finns det uppenbara fördelar med att man kopplar det till en kultur som redan finns ("tänk senmedeltid med krås fast utan flintlåsvapen" eller "tänk vikingatid").

Jag tycker att en spelare max skall behöva läsa en A4 sida och ha nog med information för att kunna spela sin karaktär. Men där ingår även synsätt på världen såsom skrock, fördomar, rädslor och liknande.

Nåväl - tycker att du fått mycket bra svar i tråden nedan där man kan koppla det till våra egna kulturer. Att få en specifik känsla för dem. Men visst kan jag hålla med om att Mundana saknar en dos originalitet då det gäller det visuella.
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Tack gänget för fina svar!
Medger att man inte ska låta fernissan styra, men jag vill liksom få till andemeningen i hur de som skapat de olika länderna har tänkt. Man vill inte ha en exakt redogörelse, men bara en eller två bilder som visar en vardagsscen så är jag nöjd! Är antagligen skadad av Mutant:UA och DoD:T där man får allting uppdukat på en tallrik när det kommer till flavor!

Har börjat fundera på Asharien, lite som medeltida Polen, adelsmän med pälsdetaljer på kläderna och stridshammare i bältet (kanske minus stridshammaren då...) blandat med vilda västern. Är inte så tokigt faktiskt... inte tokigt alls...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Har börjat fundera på Asharien, lite som medeltida Polen, adelsmän med pälsdetaljer på kläderna och stridshammare i bältet (kanske minus stridshammaren då...) blandat med vilda västern."

Jag ser ytterst få likheter mellan Polen och Asharien. Asharien saknar aristokrati och bortsett från i det yttersta norr så är klimatet torrt och då är inte pälsdräkter det optimala att ha på sig.
Som tidigare sagts ligger USA/vilda västern och de gamla italienska statsstaterna betydligt närmare åtminstone min bild av Asharien om man ser till landets kultur (individualism, respekt för status och "self made men").

Det land som liknar Polen mest i Mundana är väl annars Drunok eller möjligen (efter en del moddande) norra Thalamur.
 

vhicta

Veteran
Joined
13 Oct 2008
Messages
45
Jag menar inte en likhet mellan Asharien och Polen i mån av adelsmän och klimat utan snarare i stadsplanering och mode...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Varför skulle inte pälsdräkter vara optimala i torrt klimat? 'Torrt' är ofta lika med 'kallt', trots allt - de torraste platserna på jorden är köldöknar. Takla Makan har minusgrader på vintern, och nätter i öknar är i regel skitkalla. Öken- och stäppfolk som mongoler, uighurer, khitaner, etc har burit pälskläder i alla tider.

Att sedan Asharien kanske generellt är för -varmt- för pälskläder, det är en helt annan sak.

Förlåt om jag nitpickar, men jag är så trött på att folk bara kan koppla öknar till värme. Den här bilden av öknar med palmer och böljande sanddyner är en kliché jag försöker jobba bort i Västlanden; Mûhad ligger alldeles för långt norrut.

- Ymir, nitpickar
 
Top