Nekromanti En smärtfri död eller "it's only a flesh wound"

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
Hejsan tänkte bara berätta om lite roliga omständigheter som inträffade under våran senaste n2 episod.

Rollpersonerna som var två stycken kriminella JAVAnesiska flyktingar i Sidney fick ett litet uppdrag att stjäla tillbaka fem stycken datband från ett gautgäng vid namn "skulls".

Efter att ha rekat området bestämmer sig de javanesiska flytkingarna för att ramma ett gammalt postkontor som "skulls" hade flyttat in i. De skulle alltså köra igenom fönstret. Manövern misslyckas totalt och de förtvivlade flyktingarna finner sig öga mot öga med fyra skjutglada busar med pistoler och basebollträn. Det hela börjar ganska bra för flyktingarna när hagelskotten och UZI salvorna röjer halva gänget. När två stycken är döda inträffar de första riktigt mystiska sakerna. En av busarna får ett hagelskott i skallen som turligt nog träffar hjärnan. Skönt tänker flyktingen tills dödslaget är gjort....

Den kvinnliga busen överlever sina 46 i trauma och upptäcker till sin förvåning med en hjärna mindre att hon inte har ett dugg ont (6 i smärta) och bestämmer sig för att skjuta tillbaka. Skottet träffar perfekt i den olycklige flyktingen (LeBong) i bröstkorgen där han har en rustning. Skottet gör ett snyggt litet köttsår som orsokar 10 Trauma men bara fyra smärta. Han ligger på sin dödsbädd utan att egentligen ha ont som sagt "it's only a flesh wound" och bestämmer sig även han för att skjuta tillbaka på den stackars kvinnan som nu dör. Under tiden har den andra flyktingen fått ett skott i "armområdet", närmare bestämt i skuldran. En vild debatt utbryter om en väst skyddar skuldran eller inte och alla är ytterst överens om att skuldran sitter på ryggen. Efter en kort titt i ett uppslagsverk så upptäcker vi att skuldran består av:
1) skuldergördeln (!!??) som i sin tur utgörs av nyckelbenet.
2) skulderbladet
3) Överarmsbenet
4) Axelleden
5) Korpnäbbsutskottet

Om man undersöker den vackra illustrationen i vårat uppslagsverk kommer man snart fram till att det är halva bålen/armen/ryggen som är skuldran. Alltså är det ganska svårt att missa detta område vid träff i bröstet/ryggen/armen. Hursomhelst så slutar det hela med att skulderträffen ger mer smärta än skottet i hjärnan som den stackars kvinnliga busen råkade utför, och ungefär hälften av den mängd trauma som köttsåret gav.

Sedan så blöder en rollperson sakta men säkert ihjäl medans han tar bussen till sjukhuset, han har dock inte ett dugg ont, det var ju bara "a flesh wound".

Vi tänkte bara ta oss tid att berätta lite om dessa lite underliga resultat det går att få med n2:s "realistiska" skadesystem. /images/icons/laugh.gif

//MrChina + Spelgrupp
 

WHaLe

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
914
Location
Göteborg
Bara för att en skada är farlig behöver det inte betyda att den gör
speciellt ont, precis som en skada som gör extremt ont kan vara "helt"
ofarlig.
Jag är överlåter däremot bedömmningen av hur realistiska Neogames tabeller
är åt någon som är kunnig på området...
Vad du däremot ska tänka på är att en skada i hjärnan som gör 46 i trauma
med största sannolikhet kommer ge personen bestående men, med tanke på att
det finns en del viktiga funktioner där =)

WHaLe
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
OBS: seriösitetsnivå

Det bör kanske tilläggas att vi inte var på vårat mest seriösa humör när vi spelade detta äventyr. En hel del skummeheter hade nog kunnat undvikas i sådana fall. Exempelvis hade jag aldrig låtit någon överleva ett hagelgevärsskott i hjärnan som spelledare. Så de flesta underligheterna kanske hade kunnat undvikas om vi ansträngt oss lite.

MrChina
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Yxa i hjärnan... [OT]

Det här hände egentligen i Eon, men eftersom att skadesystemen är så lika varandra så tänkte jag att det gör kanske inte så extremt mycket om jag tar upp det här.
En tirak (spelare) blev slagen av en arg liten dvärg (SLP) i huvudet - rättare sagt i hjärnan. Han fick något på 40 i trauma (då bestämde sig hans vän att skjuta ner dvärgen med ett armborst... men det är en annan historia). Jag funderade på hur mycket (och vad) jag skulle sänka för honom... jag kom fram till att jag skulle fråga er om det - men glömde bort det - så jag sänkte ingenting alls. Vad bör jag däremot sänka i framtiden hos personer som händelsevis överlever en direktträff i hjärnan? Psyke, bildning kanske, vilja, kanske till och med (i Eon) attribut som heder och lojalitet? Med hur mycket ungefär bör jag sänka allt? En poäng per 20 i trauma tycker jag låter lite lite kanske... men en poäng per 10 i trauma låter samtidigt ganska mycket... vad tycker ni?

En sak till också; om man blir skjuten i skallen av ett hagelgevär får man nog eventuellt möjligtvis kanske en aning sänkt utseende (personlighet - i Eon också amor kanske)? Hur mycket bör man sänka med?

*ursäktar om det blev för mycket Eon-relaterade frågor*


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - Figgcimp...
 

looser

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
56
Location
Nyköping
Re: Yxa i hjärnan... [OT]

en poäng per tio trauma låter ok (man måste ju få feta problem efter en yxa i skallen)
hade inte tänkt på att sänka saker pågrund av hjärn träff
det var ju rätt bra idè...
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Yxa i hjärnan... [OT]

De sekundära attributen som lojalietet och amor i eon borde inte sänkas alls pga en hjärnskada. Däremot kanske personen i fråga får byta ut sin identitet (sekundära attribut) helt om hon/han blir utsatt för något så brutalt som att få hjärnan klyvd av en yxa..

Detta påminner mig om krocktester som man gjorde på 40-50 talet.. Man slog chimpanser ashårt i huvudet för att se vad som gjorde mest skada. Man kom fram till att om man slet isär hjärnhalvorna (slog åt sidan) så tog hjärnan mest skada. Man kan nog dra paraleller mellan att klyva hjärnan och att dra isär delarna. Det hemska med chimpanserna var att de inte dog med en gång, utan först efter att synapserna svullnat upp och sedan slutat fungera.

Smaffy är jag. blä.
 
Top