Nekromanti En sista kampanj

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Mekanurg;n330957 said:
Jag har länge planerat en hemmabyggd Coprates-kampanj till Space 1889, i vilken äventyrarna ska bekämpa Belgiens ondskefulle kung Leopolds "Gulag"-välde på Mars: "la liberté ou la mort!" Den vill jag hinna spelleda till det bittra slutet,
Jag bor ju i belgien för mina synder, och har nöjet att njuta av alla charmanta statyer av denne upplyste kung* som finns utspridda genom Bryssel. Det roligaste var när jag var på Afrikamuseum** i Tervuren med ett gäng brittiska kollegor, och det fullkomligt vältrade sig i helt okritisk kolonialnostalgi. Stanleys dagbok. En enorm elfenbensbyst av Leopold II. Britterna var, trots sin egen tråkiga historia vad gäller kolonialism, mist lika chockade som vi andra.

*OBS ursinnig ironi
** De har helomtolkat och omrenoverat museet nu, och det är mycket bättre

Hmmm, förlägga detta till Mars... "Mörkrets planetkärna"? ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,638
Location
Uppsala
luddwig;n330945 said:
Jag skulle vilja spela eller kanske ännu hellre spelleda Kafer-kampanjen till 2300AD, fast med ett uppdaterat regelsystem, och om det finns rälsade delar i kampanjen skulle de behöva arbetas bort så att det blir en spännande, spelardriven historia med märkliga rymdvarelser och 80-talsmysig hård science fiction.
Kafer Dawn? Låter förträffligt cool!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,899
Location
Port Kad, The Rim
Leon;n330961 said:
Jag bor ju i belgien för mina synder, och har nöjet att njuta av alla charmanta statyer av denne upplyste kung* som finns utspridda genom Bryssel. Det roligaste var när jag var på Afrikamuseum** i Tervuren med ett gäng brittiska kollegor, och det fullkomligt vältrade sig i helt okritisk kolonialnostalgi. Stanleys dagbok. En enorm elfenbensbyst av Leopold II. Britterna var, trots sin egen tråkiga historia vad gäller kolonialism, mist lika chockade som vi andra.

*OBS ursinnig ironi
** De har helomtolkat och omrenoverat museet nu, och det är mycket bättre

Hmmm, förlägga detta till Mars... "Mörkrets planetkärna"? ;)
När GDW skapade Space 1889 för trettio år sedan var konstruktörerna tämligen väl pålästa när det gällde det sena 1800-talets kolonialism. Varpå de överförde erans kännetecken till stormakternas skrupelfria agerande på Mars och Venus.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
Mekanurg;n330964 said:
När GDW skapade Space 1889 för trettio år sedan var konstruktörerna tämligen väl pålästa när det gällde det sena 1800-talets kolonialism. Varpå de överförde erans kännetecken till stormakternas skrupelfria agerande på Mars och Venus.
Ser man på. 1889 är en klassiker jag inte spelat. Trodde det vara mer allmän rymd-victoriana - uppmuntrande att de problematiserar (rymd)kolonialism.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Om jag bara fick en enda kampanj skulle det nog vara en riktigt episkt, level 1 till level 20 DnD sandlådekampanj.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,309
Horror on the Orient Express skulle det bli för mig. Delvis för att jag alltid velat uppleva den och för att skulle det vara en "du kommer bli klar innan du dör"-situation skulle jag nog ha potential till en del livslängd…
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Jag hade också svarat Horror on the Orient Express, om det inte var så att jag speledde mig igenom hela denna mastodont för bara nått år sen. Så, jag väljer att spelleda Beyond the Mountains of Madness istället!
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Den nya reviderade The Enemy Within kampanjen som Cubicle7 släpper till WFRP. Blir en mastodonthistoria på 10 böcker omfattande totalt 1400 sidor. För mig är det Call of Cthulhu i en tysk-inspirerad renässans fantasyvärld. Vem vill inte ha intriger, konspirationer, hemliga kulter, efterforskningar, politik, religiös trångsynthet, råttfångare, häxjägare, krutrök, korsvirkeshus, sjukdomar, galenskap, öl, paj, stora plymförsedda hattar och vaxade mustascher innan man dör. Naturligtvis inga Skaven i kampanjen för de existerar ju inte i verkligheten...
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,729
Kanske något riktigt dockskåpigt, med truppspel á la Ars Magica, i Sagas värld Arcaria.

Kanske med generationsspel. Kanske med flashbacks till forna tider med ekon i nutiden á la Skymningens färdkamrater.

Fokus på drama och snygg story i nån mix. Ganska friformigt. Kanske Drama System och/eller med kort och fraser anpassade från Archipelago.

Kanske roterande spelledare, eller spelledarlöst/fördelade ansvarsområden á la Archipelago.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Kalil;n330973 said:
Jag hade också svarat Horror on the Orient Express, om det inte var så att jag speledde mig igenom hela denna mastodont för bara nått år sen. Så, jag väljer att spelleda Beyond the Mountains of Madness istället!
Jag har hört att den är mer stor än bra, men ni gillade den?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Jag hade spelat eller spelledigt någon av de stora generationskampanjerna
?????Great pendragon campaign eller the darkneing of mirkwood
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,281
Location
Örebro
Jag är sjukt tråkig och säger Hadesarken - vilket då är den avslutande kampanjen för Bortom, Leviathan, Dharya, Utopia och Atlantis. Lyckligtvis, om premissen håller, så lever jag för evigt för att nå dit känns ju som ett mäktiga arbete i nuvarande läge. XD
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,172
Per;n330974 said:
Den nya reviderade The Enemy Within kampanjen som Cubicle7 släpper till WFRP. Blir en mastodonthistoria på 10 böcker omfattande totalt 1400 sidor.
Den eller Törnetronen lutar det åt för min del.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Enemy Within lockar ju, likaså Coriolis kampanjen. Antar dock att jag får spelleda båda. Men hade även velat spela färdigt the darkening of Mirkwood. Vi är väl 10år in typ
 

Kalil

Swordsman
Joined
13 Oct 2000
Messages
442
Location
Malmö
Nässe;n330981 said:
Jag har hört att den är mer stor än bra, men ni gillade den?
Vi hade svinkul. Men det var stundtals trots kampanjen snarare än pga kampanjen :) Jag fick modda, fixa och dona en hel del. Vissa avsnitt (Milano....) är nästan ospelbara as written.

Men om spelledaren orkar se till att allt funkar så är det awesome. Många spelminnen från just den kampanjen kommer hänga med oss resten av livet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag ville vara motvalls och välja en bra enkvällare. Men det är nog Enemy Within jag är mest sugen på att få till och skulle sakna om jag idag fick en sten i huvudet.
 
Top