CoC Sverige [En seans i Stockholm] Hur fungerar vattnet/luft arrangemanget i slutscenen??

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
561
Location
Uppsala
Jag ska spelleda slutet av ESIS nästa vecka, och jag har lite problem med slutscenen vid det underjordiska templet.

Så, om jag fattat det rätt så finns det en pentagonformad byggnad, under vattnet och det är luft där, inte vatten. Men, ingången är under en stor sten, under vattnet. Jag begriper inte geometrin för det här! Hur fungerar gången in till det luftfyllda rummet? Borde det inte bara rusa in vatten överallt??
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Det enda jag kan tänka mig är att det är en sorts böj från sidan som gör att gången kommer upp i en stor kammare som då funkar som en sorts
dykarklocka (kräver ju då att komplexet är lufttätt och att lufttrycket är tillräckligt stort därinne för att hålla vattnet på en viss nivå).

Dvs tänk en gång som ett stående L, med ingången från sidan, och att templet är ovanför ingången.

Skall man vara petig, så är det definitivt orimligt att rollpersonerna skall ta av sig dykardräkterna i den situationen, men gör de det inte så kan de ju inte utforska templet.. 🛸🐙😱
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
561
Location
Uppsala
Hmm. Mjo, det skulle kunna fungera kanske, med L formen. Men, det beskrivs inte så i boken. I alla fall fattade jag det inte så.

Jag börjar tro att författaren,och redaktörerna, inte är vidare duktiga på fysik.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,181
Location
Borås, Sverige
Vi kan väl säga som så att jag påpekade en del andra saker när jag korrade den. ;) Kommer inte ihåg exakt vad jag fick för svar dock. Men det var medvetna val. Så lite "skit i fysiken, för att få en bättre story".
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,276
Det enda jag kan tänka mig är att det är en sorts böj från sidan som gör att gången kommer upp i en stor kammare som då funkar som en sorts
dykarklocka (kräver ju då att komplexet är lufttätt och att lufttrycket är tillräckligt stort därinne för att hålla vattnet på en viss nivå).

Dvs tänk en gång som ett stående L, med ingången från sidan, och att templet är ovanför ingången.
Det är exakt så det är beskrivet och fungerar.

Valet var ett medvetet sådant och jag är fullt medveten om att fysiken är totalt bonkers, men jag ville inte begränsa klimaxet till ett helt under vatten.

Framförallt finns det också en förklaring till hur det går ihop (som står i texten): platsen är skapad av urvarelserna (Elder Things). I Lovecrafts berättelser är det återkommande att mythos-varelserna bryter fysikens lagar i sina skapelser (se till exempel miljöbeskrivningen av R'lyeh), så det är den främsta motiveringen till hur det fungerar.
 
Last edited:

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
561
Location
Uppsala
Tack för er feedback bägge två. Jag är inte jättebra på att visualisera hur saker ser ut från text, så om det var meningen hela tiden att det skulle se som Ulfgeir beskriver så missade jag tydligen det.

Det kanske kan vara ett tips för framtida projekt att om det är nåt som är totalt bonkers och bryter mot fysikens lagar, så säger man det väldigt tydligt. Dom flesta av oss läser ju inte en text för förståelsen att det är magi som förklarar hur nåt fungerar, förän det sägs att så är fallet.

Personligen hade jag nog blivit hjälpt av något litet diagram också. Det hade gjort mer nytta än en karta över en källare med arkeologiska samlingar, vilket man någorlunda enkelt själv kan improvisera. Men, det är väl antagligen inte beslut som ligger på en författare utan snarare produktionsteamet.

I alla fall, stort tack för era kommentarer. Nu går vi in på slutrakan på äventyret. Det ska bli roligt att se de två nästa sessionerna!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,276
Det kanske kan vara ett tips för framtida projekt att om det är nåt som är totalt bonkers och bryter mot fysikens lagar, så säger man det väldigt tydligt. Dom flesta av oss läser ju inte en text för förståelsen att det är magi som förklarar hur nåt fungerar, förän det sägs att så är fallet.

Personligen hade jag nog blivit hjälpt av något litet diagram också. Det hade gjort mer nytta än en karta över en källare med arkeologiska samlingar, vilket man någorlunda enkelt själv kan improvisera. Men, det är väl antagligen inte beslut som ligger på en författare utan snarare produktionsteamet.

I alla fall, stort tack för era kommentarer. Nu går vi in på slutrakan på äventyret. Det ska bli roligt att se de två nästa sessionerna!
Ja, det hade behövt förtydligas. Hade blivit ett bra utrymme för en sinnesprövning också!

Och det stämmer, sådant faller på produktionsteamet.

Spännande! Hoppas på ett spännande avslut!
 
Top