CoC Sverige [En Seans i Stockholm] Hur förhålla sig till alla SLP? (För Väktare: spoilers)

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Jag spelledde ESiS ikväll och det fungerade ganska hyggligt.

Jag gillar upplägget och tycker det är ett ganska intressant scenario på det hela taget. Bra jobbat, Gabrielle och ni andra involverade!

Det började fint med ett fummelslag på första seansen (chansen att frammana efter MP spenderats) och jag bestämde mig för att låta "Modern" komma och besätta mediet redan första gången de provade. Innan dess hade vi försökt mingla lite för att introducera alla SLP, och då bestämde jag mig att bara låta 7 stycken av dem dyka upp.

Det visade sig att den feedback jag fick efteråt var att det var lite lågt tempo med allt middagande och pratande med 7 stycken nya personer, förutom rollspelandet inom gruppen. Jag börjar funder på om jag ska kapa de flesta andra. Det går ju inte att kapa Ingrid och Axel, men det känns nästan som de jag inte tog med bara skulle innebära ännu en session med introducerande av folk som ingen kommer ihåg.

Jag antar att en lösning skulle vara att göra dem alla lite mer bjärta och distinkta, men jag tycker nästan det blir parodi om man tar i för mycket.

Hur har ni andra som spelat äventyret använt alla de SLP som förekommer? Eftersom de kommer att stryka med ganska snart vill man ju etablera dem och göra dem relaterbara, men det kanske blir lite löjligt segt, och inte värt besväret om de ändå ska dö...

Det vore intressant att höra vad ni andra som spellett det hela har att säga.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nu har jag inte läst scenariot, så jag vet inte om detta är möjligt, men min vanligaste teknik för detta är att bryta upp konversationerna, "split the party" liksom, så RP A pratar med SLP 1, RP B med SLP 2 o.s.v. Man får hålla samtalen korta och kärnfulla och gå runt bordet relativt fort för att inte spelare skall somna när de inte får prata.

Detta är mycket lättare när man har längre tid och en uppbruten miljö till förfogande, säg t.ex. en tågresa. Om det istället är en kväll och alla är runt samma middagsbord krävs mer fingertoppskänsla. Man får tänka att varje viktigt samtal sker i sin egen lilla bubbla.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
Kul att du gillar äventyret, det glädjer mig att höra!

Sättet jag gjorde när spelledde och speltestade äventyret var helt enkelt att låta alla SLP förekomma, men inte alls stå i rampljuset, utan att de som fick fokus var de som RP valde att interagera med. Jag lät alla finnas på plats inför att RP introducerades till sällskapet första gången, men lät de som fick vara mer delaktiga vara de som RP interagerade mer med, så de andra fanns mer i bakgrunden för att göra det tydligt att sällskapet ändå hade rätt många medlemmar. När de väl stryker med var det så kaotiskt att effekten ändå kändes – bara Johannas öde gick hem hårt! Det är också därför hon har en så aktiv roll, för att ha någon som var klart mer fördjupad innan hon möter sitt öde.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
555
Location
Uppsala
Tack för er feedback bägge två! Jag kände att mina spelare nog zoonade ut en aning och hade svårt att hålla koll på vem som var vem. Om jag lyckas göra någon eller några av dem distinkta nog att bli saknade så kanske jag får vara nöjd med det. Kanske ska jag prova att ha "konversationsbubblor" vid nästa session, då jag kanske introducerar hela gänget.

Tack igen!
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,233
Tack för er feedback bägge två! Jag kände att mina spelare nog zoonade ut en aning och hade svårt att hålla koll på vem som var vem. Om jag lyckas göra någon eller några av dem distinkta nog att bli saknade så kanske jag får vara nöjd med det. Kanske ska jag prova att ha "konversationsbubblor" vid nästa session, då jag kanske introducerar hela gänget.

Tack igen!
Det låter som en väldigt bra idé!
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Kanske printa ut bilder på varje SLP med den korta texten under och lägga ut, så kan spelarna välja vilka de vill prata med under minglet innan? Annars blir det svårt att hålla isär alla, tror jag.
 
Top