Nekromanti En samlingstråd för BRA rollspelstrådar.

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jo det här med rollspelsregler, rollspelskapande osv.

Jag påstår att det mesta vad som gör rollspel roligt i praktiken är sådant som tyvärr inte brukar finnas med i rollspelsböcker.
Det är mer sådant som man lärt sig på annan väg.

Saker som jag tycker är bra, som borde funnits mer av i spelböcker är texter som t.ex. den här angående miljöskapande i rollspel:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...rue#Post1022299

Det jag efterlyser är praktiska trådar i den stilen. Man skulle kanske skulla samla sådana tråder i en sticky/klistrad tråd. eller skapa ett slags kompendie för SL med tips om äventyrrskapande och spelledande.

Prylar man skulle kunna ta upp, förutom "miljöskrivande":

"Att snabbt sätta ihop ett kort äventyr."
Skulle kunna innehålla en kompakt version av den klassiska dramaturgimodellen. anpassad till standardrollspel.( Har lite idéer, kanske ska börja skriva en kort version själv..)
Hur man startar äventyret och kickar igång spelarna, hur man kopplar ihop spelare, slps, och spelvälden i äventyret...

PASSAGER/ÖVERGÅNGSSCENER
Scener som används som inte 'rollspelas', men som beskriver saker i spelvärlden; resor, miljöbeskrivningar, micromanagement(t.ex. icke rollspelade när spelarna köper/säljer utrustning, tiden som passerar mellan äventyr för träning etc.)

DRAMATISKA SCENER:

Utforskingscener:
Den typen av mijöscener som jag länkde till.

Dialogscener:
"Rollspelscener" med slps. hur man hittar på häftiga dialoger och spelar slps. med text och undertext, m.m... Hur man får karaktärer och äventyret att hänga ihop...

Action/Spelscener:
Spelighets, brädspels, tabletopscener. Ett exempel är när det blir en strid i t.ex. D&D eller whfrpg då man ställer upp figurer på en spelplan och börjar köra ett slags brädspel. Eller någon annan typ av scen som kräver lite taktik.

Problemlösningsscener:
Här kan man slänga in en klassisk D&D dungeon, men det kan lika gärna vara att man ska gå runt och söka ledtrådar i ett hus i ett detektivspel, eller att man ska snoka runt i en stad och leta efter ledtrådar.

..Nu orkar jag inte skriva mer för tillfället. Meningen var ju att alla andra ljushuven på forumet ska göra jobbet... :gremwink:

Övrigt:
Ett till exempel, som man skulle kunna stoppa in i "Action/Spelscener" är smarta lösningar på saker som:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=&fpart=1
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Jag vill mest säga att jag inte direkt har så mycket att bidra med (förutom trådar om scenarion samt en tråd som väger fisktank mot rälsning) utom att jag verkligen gillar tråden och håller den uppdaterad med trådar. Själv har jag gjort liknande saker, men de känns något ouppdaterade nu och inte alls något som jag tycker är vettigt.

/Han som dessutom tror att länkarna i hans första länkdax-tråd är trasiga hela bunten, på grund av ett forumsversionsbyte, så se till att alltid använda [inlägg]-taggen när du gör länkar
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nu är jag dryg och självgod, men det finns en tråd som jag startat, som jag tycker är riktigt bra; den handlar om berättarmedel. Den börjar ganska diffust och med mycket onödigt pladder, men det finns också mycket som jag tycker är skitintressant och som jag saknar i dagens rollspelsklimat. Med dagens starka Forge-vindar så pratar vi väldigt mycket om hur man ska hantera saker med system, men väldigt litet om vad man kan göra med berättarteknik.

Det finns två saker i tråden som jag gärna skulle vilja spinna vidare på idag; dels hur orden man använder kan kompletteras/kontrasteras med ens röstläge, gester och liknande (vilket det står en del om i slutet på trådstarten) och dels inlägget som heter "Besättningar" där jag spinner vidare på en sak jag läst i ett nummer av NisseNytt; med ett berättartrick som jag tycker är genuint häftigt och nyskapande, trots att det skrevs för så väldigt länge sedan.
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Den där tråden verkar asbra, orkar inte läsa hela idag för jag måste gå och lägga mig. Saker som jag är intresserad av att bygga vidare på, lite luddigt än så länge.

Är en beskrivningsstil inspirerad av kameraarbete i film när vi spelade DoD.
Vi använde in och utzoomningar, slow motion, närbilder på förvridna ansikten, ett äventyr som fadeades ut till eftertexter mitt under ett gräl medans kameran zoomade ut till rymden e.tc. lite svårt att förklara just nu för jag känner mig lite stressad för jag måste i säng...

Jo, så är det en annan grej som jag funderar på när det handlar om att sätta ihop rollpersonsgrupper. att man låter några av spelarna ta över SLPäs som traditionellt brukar skötas av SL. att man har några 'huvudpersoner' som alltid är med, och en massa inhoppsrollpersoner. Det fukar bra i scenaros där rollpersonerna har hemligheter för varandra och bygger på konflikter inom spelargruppen.

Jo, så var det en typ av informationsplantering gjort för att skapa samma funkion som "fördjupningen" har för karaktärerna i klassisk dramaturgi. Det handlade om de effekter som uppstår när alla spelarna individuellt börjar med information okända för de andra spelarna. Det kan kanske även skapas nån slags speligt element som handlar om att handera och skicka information. Det skulle kunna höra ihop med 'berättarmedel'. den externa kontexten kanske det heter?. Likaså handouts..

Det känns som att det här inlägget blev skit och helt osammanhängande,. som att jag förstör början till min fina tråd. hoppas det går att radera meddelandet sen. den kanske får en funktion av komihåglapp. Jag vill bara avsluta så fort som möjligt..puh!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Vi använde in och utzoomningar, slow motion, närbilder på förvridna ansikten, ett äventyr som fadeades ut till eftertexter mitt under ett gräl medans kameran zoomade ut till rymden e.tc.
Vidareutveckla gärna, för det här lät jätteintressant. Vad ville du få fram med en viss berättarteknik, vad fick det för effekt och hur lade du fram de effekterna med berättarmässiga medel?

Jo, så är det en annan grej som jag funderar på när det handlar om att sätta ihop rollpersonsgrupper. att man låter några av spelarna ta över SLPäs som traditionellt brukar skötas av SL. att man har några 'huvudpersoner' som alltid är med, och en massa inhoppsrollpersoner...
/Han har testat det där en del och det funkar väl tillfredsställande och har funderat (i några år) på att låta en spelare vara (ovetandes) samspelledare genom att ensam inte få ha någon rollperson utan endast får ta viktiga roller (spelledarpersoner) i scenariot
 

Thermight

Warrior
Joined
3 Jan 2006
Messages
277
Location
STHLM
Jag har egentligen inte tänkt igenom film-metoderna särskilt noga, det var en spontan idé när vi spelade.

Men tanken kommer från idéen att se på händelserna i spelet som hade kunnat visualiseras om man varit filmregissör och hade velat göra en film som berättade vad som hände på häftigast sätt. Var kameran ska placeras under olika händelser.

Även att man snor element från nån film eller serie. Kommer du t.ex ihåg tecknade 80-tals serier typ He-man och Mask m.m.? Det var alltid någon slags råttrådig, moralisk anekdot, eller ett krystat skämt som kopplades ihop till vad som hänt i avsnittet.

Ett annant exempel är att ta med sådana scener som i början av filmer. (som inte huvudpersonerna/rp egentligen inte vet någonting om T.ex. att man ser att ett mord begås, offrets skräck, o.s.v. beskrivet som filmscener.

Den där idén med att byta rollperson kom nog när jag ledde ett äventyr inspirerat från en historia i Lone Wolf and Cub/Samuraj. De historierna brukar ofta sluta med att alla slaktas av ensamvargen.

Ett nyare fall var att jag blev inspirerad av pulp sword&sorcery, korta berättelser där många eller alla av de bifigurerna blir slakatade och endast huvudpersonen, (eller de två huvudpersonerna) överlever. Känns som att detta S&S format inte riktigt passar när man använder traditionella "äventyrargrupper".

Jag tänkte på upplägget i Conan novellen "the god in the bowl" som ett ävenyr. Där har alla personer sitter på dold information och har personliga motiv, hamnar i konfrontation med varandra. Upplagt för extremt våld. Och om "huvudpersonen" skulle råka dö kan någon av de överlevande bikaraktärerna bli huvudperson i nästa äventyr.

Om man använder en sådan metod kan man även experimentera med att ge rollspersonerna olika ""karaktärsfunktioner". Om det hade varit t.ex. en detektivserie, så finns det karaktärer med olika funktioner och relationer och som har olika skäl att undanhålla information. Man skulle i det här fallet t.ex. kunna sprida ut spelarnas karaktärer, istället för att utgå från det traditionella att spelarna kommer från samma grupp, (t.ex. är polser som ska lösa brottet)

Ett annat perspekiv är att man under rollspel är att man jämför spelarnas situation med en biopublik. I en film så vet publiken i början inte allting om huvudpersoner och bipersoner(och deras bakgrundsinformation och relationer), utan det visas under filmen.
En sådant skeende kan man få till om man ser till att alla spelarna börjar med olika bakgrundsinformation som kommer att få användning under äventyret. Ett DoD exempel är att man kan få t.ex en "lärd man" att bli den som har mest insyn och förståelse för händelserna i äventyret och få honom att bli en som håller i trådarna och i styr spelargruppen i sina egna syften, utan att de andra spelarna vet om det.

Ett annat roligt trick man kan använda finns i Star Trek TNG. Där det alltid finns en huvudplot och en personlig plot som brukar fokusera på en person i varje avsnitt.
Jag tycker det är kul att köra med en huvudplot, och att spelarna har någon mindre personlig plot som förankrar dem i äventyret, som de försöker lösa under äventyret. Det kan bli ett slags köpslådende mellan rollpersonerna vem som ska hjälpa vem med vad. Samtidigt som man har en main plot som håller ihop allt, mainplotten brukar även inte vara synlig från början utan avslöjas under tiden(oxo ett filmknep).




Problemlösande och tankenötter:
http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...o=7&fpart=1
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,209
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hittade den här om kunskap i spel

Gillar den för det svar som rising kom med, även om jag inte sett resultatet av det. frågan kanske ska ställas igen. Det är kanske egentligen mer en fråga om hur man skall spela sina värden som man har i spel, än en regelmekanismfråga. (som jag såg den då)

Kunskap och nytta
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Men tanken kommer från idéen att se på händelserna i spelet som hade kunnat visualiseras om man varit filmregissör och hade velat göra en film som berättade vad som hände på häftigast sätt. Var kameran ska placeras under olika händelser.
Hur beskriver du detta? Typ "Vi sätter en kamera där uppe vid pelaren" och sedan försöker du beskriva allting ur dess synvinkel? Jag är nyfiken att på att höra hur det går till. :gremsmile:

Själv har jag funderat på (och testat, men jag minns inte resultatet) av att beskriva saker ur spelledarpersoners perspektiv. Det kan vara i form av synsätt och tankar för att få spelarna att inse hur andra ser på dem (effektivt för att få dem att tänka efter i sina handlingar eller få dem att inse hur hjläteaktiga dem är), men det kan också färga själva miiljöbeskrivandet.

Jag ska (förthoppningsvis) spela en Svavelvinterkampanj snart och då ska jag försöka beskriva utifrån att det är en bok som redan har blivit skriven (rollpersonerna är fjäderpennan). Det kommer att vara tips på vad som väntar rollpersonerna, beskrivningar från andras ögon som författaren har träffat, bakgrundhistorier med mera. Det ska bli intressant att se hur det hela löper och ska bli en utmaning att beskriva allting i "då-form". :gremsmile:

Ett annant exempel är att ta med sådana scener som i början av filmer. (som inte huvudpersonerna/rp egentligen inte vet någonting om T.ex. att man ser att ett mord begås, offrets skräck, o.s.v. beskrivet som filmscener.
På rätt sätt kan man (precis som bok-exemplet ovan) skapa förväntningar eller ge förklaringar på något som annat skulle vara svårt att komma till spelarnas vetskap. Har du haft några negativa erfarenheter av detta?

I en film så vet publiken i början inte allting om huvudpersoner och bipersoner(och deras bakgrundsinformation och relationer), utan det visas under filmen.
Hmm, jag hade i tankarna två olika system där man etablerade sin karaktär under spelets gång. Jag kände väl att det inte jag behövde sådana system, så det rann ut i sanden. Det enda krävde att spelledaren byggde scenarion där spelarna fick välja om de skulle nappa (och därigenom forma personen) medan det andra krävde att spelarna utnyttjade sina etableringar genom att involvera dem i historien när de behövde komma vidare.

Jag tycker det är kul att köra med en huvudplot, och att spelarna har någon mindre personlig plot som förankrar dem i äventyret, som de försöker lösa under äventyret.
Mmm, sådant är flott. Noir har det till och med inbyggt i sitt system.

Samtidigt som man har en main plot som håller ihop allt, mainplotten brukar även inte vara synlig från början utan avslöjas under tiden(oxo ett filmknep).
/Han som ska fundera lite på det där, men som själv har spelat scenarion med en huvudskurk som hållit ihop allting men som aldrig har synts till
 
Top