DoD En samlingsterm för extrareglerna i varelsernas statblocks?

MattiasS

Warrior
Jag har en terminologifråga om monsterstatblocken i Drakar och Demoner/Dragonbane.

På vissa varelser finns det namngivna regelrader i statblocket, till exempel Immunitet och Övertalningsbar hos spöket, vid sidan av värden som FV, Storlek, Förflyttning, Rustning och KP.
1783069323138.png

Jag hittar ingen samlingsterm för dem i regelboken eller bestiariet.
Finns det en officiell term för den här typen av regler i monsterstatblocken? Behöver en på svenska och en på engelska.
Det gäller ju allt ifrån förmågor, svagheter m.m.
Det är svårt att referera till detta extra om man vill kommunicera med många andra i 3PP eller tävlingar utan en gemensam term.

Viktighetsnivå 2/10, Ordning och Reda 7/10
@Magnus Seter kanske vet, har hört han gjort en del monster? :)

Jag har en terminologifråga om monsterstatblocken i Drakar och Demoner/Dragonbane.

@Magnus Seter kanske vet, har hört han gjort en del monster? :)
Ja, vad katten kallas de? Letar i mina dokument för Monsterboken, men hittar inte att vi använt någon "rubrik" för dem.

Det "knepiga" med att hitta en term är att det egentligen kan vara lite "vad som helst", som är "extra regler" för just det monstret.

Det kan handla om immunitet, svagheter, speciella krafter som att väcka odöda eller kalla på hjälp, ja egetnligen vad helst man kan tänka sig.

Hmmmm ... ska fundera.

Discorden föreslår:
Traits / Särdrag
Traits / Egenskaper
Special abilities
Innate traits
"little bitty bits down there at the bottom"

Med prefix Monster eller Släkte då

Någon borde sätta sig med t.ex. monsterboken o bläddra, och se om de här orden sitter bra på alla monster. Alltså någon ovän av oordning som har tid och energi över.

Eftersom det finns "grundegenskaper" borde någonting kunna heta "egenskaper".

I gamla Monsterboken hette det "förmågor" men det rimmar illa med nackdelar.

Man hade helt sonika kunna kalla det för "regler". Det är ju vad det är.

Back