Nekromanti En sak om strider/handlingar.

aldur

Veteran
Joined
14 Jul 2001
Messages
17
Location
Falköping
Jag är inne på min andra vända i boken. Och jag undrar en sak. Om man har tex 45 i vapensnabbhet med revolver, och drar fram revolvern och drar den ur hölstret, så kanske man har 41 kvar. Då får man börja på handling 4, men då har jag en fråga. Får man göra något under alla de 4 handlingarna, förutsatt att jag inte blir skadad?
Så har jag tolkat det, och jag undrar om det är rätt. Tycker det är lite småluddigt beskrivet, eller så är det jag som är otroligt trög ;)

Kan någon vara snäll och förklara det med att spara handlingar. Är det så att om man har 4 handlingar och sedan väljer att spara de 3 första till handling 1, kan jag göra 4 saker under den handlingen då? Tex hoppa bakom ett vattentråg, skjuta 2 skott och lägga mig bakom kaktusen 5 meter bort?
Om man dessutom är den som har högst efter man har dragit av dra-kostnaden, och sparar den handlingen (för den räknas väl in i de 4 orginalhandlingarna, fast man skjuter före någon annan, så man kan skadeskjuta någon som skulle skjuta på samma ahndling, så att han inte kan göra det?) så kan man skjuta före någon annan på handling 2?

Som vanligt finns väl svaren mitt framför näsan på mig utan att jag märker dem :)

Nothing but Metal is eternal
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Bra fråga.
Jag har också funderat på problemet. Det finns ett exempel för närstrid där det beskrivs hur en snabb karaktär kan spara handlingar men att översätta detta till handlingar med skjutvapen och förflyttning blir lite krystat. Det känns inte helt logiskt.
Hoppas att Anders och Tove har en bra förklaring. :)


// Jörgen

"He who runs away, lives to run another day!!"
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Nu skall vi se om jag kan ge ett vettigt svar på frågan. Om du t.ex. har 4 handlingar med revolvern så får du skjuta 4 ggr. på en runda (förutsatt att du inte skadas). När vi kommer till det där med vattentråget, kaktusen och 2 skott så benar jag upp det lite.

Hoppa bakom vattentråget och ta skydd bakom kaktusen tar inga handlingar i anspråk, men skjuter du samtidigt så räknas skottet som "samtidig handling" -10 på TC. Tabell sid. 67. Dock får du inte hoppa bakom vattentråget och ta skydd bakom kaktusen på samma handling, utan du får dela upp det på två handlingar eller "skott". Jag har en liten husregel för just det där med att kasta sig i skydd, det får man göra när handlingarna för ens Grundsnabbhet kommer upp. Så har du 4 handlingar med Revolver, men bara 2 handlingar i Grundsnabbhet så får du kasta dig i skydd först på handling 2. Men den är min egen.

Sedan hade vi det där med att spara handlingar. Jag skulle tro att det är likadant med skjutvapen som för handgemäng, men varför spara (om man inte vill stila förstås).

Personligen tycker jag att man inte får skjuta mer än ett (1) skott med handeldvapen/ hand per handling. För att få skjuta två (2) skott på en handling så tycker jag att antingen så "fannar" man, är beväpnad med ett dubbelpipigt hagelgevär eller så är man beväpnad med två revolvrar.
Se även sid 70 "FLERA ATTACKER PÅ EN HANDLINGSOMGÅNG".
Det var mina synpunkter i alla fall.

M.v.h.

Red Dust.

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Red Dust on 2001-07-30 19:43.</EM></FONT></P>
 

Erkki

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
74
Location
Malmoe, Sweden, Tellus.
Det där med handlingar kan verka omständigt. Då du som du beskriver har fyra handlingar på revolver, får du skjuta med revolvern fyra gånger under en stridsrunda. Om du skall göra något annat samtidigt (kasta dig bakom ett vattentråg, eller en kaktus) får du -10 på att träffa. Förslagsvis hamnar du då bakom skydd i slutet av stridsrundan, motståndarnas träffchans kan modifieras negativt p g a att du rör dig.

Att enbart kasta sig bakom ett vattentråg kan man göra hur komplicerat man vill (genom att nyttja grundsnabbhetsvärdet), men enligt reglerna tar det en stridsrunda oavsett hur snabb man är med revolverna. Detta är enligt mitt tycke att föredra då man kan dramatisera striderna utan att sinkas av onödigt huvudbry.

Vad det gäller sparande av handlingar är det något jag aldrig stött på i min spelgrupp. Det enda skälet jag kan tänka mig att göra detta är i närstrid då det är möjligt att parera. Ingen i min spelgrupp är direkt snabb på närstrid ( å i mitt stilla sinne tror jag inte det tillhör vanligheterna i någon spelgrupp) så det har inte varit aktuellt.

E.
 
Top