Nekromanti En sak jag skulle vilja läsa om i Fenix

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Något jag gärna skulle vilja se i Fenix är en genomgång av de otal kampanjvärldar som finns publicerade till "världens populäraste rollspel". I en sådan artikel borde man väl till och med kunna använda PI (D&D och D20), eftersom det inte är något OGL-innehåll. Herr Seter verkar ju ha rätt bra koll på det mesta som har publicerats till D&D/D20, så kunskap finns ju uppenbarligen i redaktionen.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hmmm... det låter intressant

Ingen dum idé faktiskt. Och som du säger är detta ju en journalistisk artikel utan spelinnehåll, så den skulle inte falla under OGL eller nått sånt.

Ska fundera på hur man kan göra det bra. Kanske något format där en fan av varje setting berättar varför just den är bäst, och sen info. Och info om strategin som låg bakom och vad den innebar för rollspelsvlärden.

M.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Hmmm... det låter intressant

Om ni bestämmer er för att köra med idén kanske man kan skapa en tråd här eller på D&D-forumet för att komma fram till vilka settings som är mest intressanta. Jag tror att det, av utrymmeskäl, kan vara bäst att fokusera på nu publicerade kampanjvärldar, något som dock fans av t ex Planescape och Dark Sun säkert kan bli upprörda över.

Om man låter fans skriva om "sina" respektive kampanjvärldar är det nog en poäng att man även tar upp saker som kan upplevas som nackdelar med kampanjvärlden. Skulle själv kunna tänka mig att skriva om Wilderlands, eftersom det är den publicerade värld jag är mest inne på för tillfället. Dock är jag osäker på om mina journalistiska kvaltiteter är tillräckliga.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Listan blir lång...

Låter som ett bra artikeluppslag men hur sållar man i den djungeln? Ska bara välkända kampanjvärldar få utrymme eller vågar man skriva om de som finns i marginalen? Vad är mest intressant och nytt för läsaren?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Listan blir lång...

Det är givetvis en svår bedömning. Jag tycker dock att det hade varit lite tråkigt att bara läsa om de klassiska TSR-världarna Greyhawk, Forgotten Realms, Dragonlance etc (som de flesta inbitna spelare redan vet en hel del om). Å andra sidan skulle det också vara fel att exkludera de stora (eftersom nya/potentiella spelare behöver orientering). Det kanske är omöjligt att göra en någorlunda heltäckande artikel med de utrymmesbegränsningar som tidningen har, men det är ju inte fel att ge artikelförslag i alla fall (hoppas jag).
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Listan blir lång...

Man skulle kunna ha det som ett stående inlägg i Fenix.
I varje nummer går man igenom en d20-värld på en halv sida.
Det finns åtminstånde ett dussin världar som är intressanta nog att få utrymme i tidningen och med en utgivningstakt på 1nr/2mån så betyder det MINST 2år.
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: Listan blir lång...

Som en opponent av snuttifiering tycker jag att det är en bättre idé att köra alla Magnus känner till i en första artikel och sen ha uppföljare när det behövs. Artiklarna i Fenix är otroligt korta som det är, det behövs inte göras Codex-recensioner av det.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fan-skriverier

Jag föredrar att man skriver om "levande" kampanjvärldar, men är det inte bättre att presentera några utvalda världar lite mer utförligt - och låta ett begeistrat fan göra presentationen? Då får man oftast en text som är INTRESSANT att läsa... som troberg skrivit på forumet i något sammanhang (och han har säkert snott det någonstans, den jäveln!) så är det de saker som folk hatar eller älskar som är intressanta.

Erik
 
Top