Nekromanti En rollspelares reflektioner 10 år senare [blogg]

återvändaren

Veteran
Joined
30 Sep 2011
Messages
5
Location
Göteborg
Hej!

Jag är ny här på forumet, och med tanke på hur länge sedan det var jag spelade rollspel (eller hängde på rollspel.nu, vilket jag gjorde frekvent förr i tiden) kan man nog även säga att jag är "ny" i hobbyn som sådan.

I samband med att jag och några vänner efter många långa år bestämde oss för att återuppta vårt rollspelsintresse kände jag även att det kanske skulle kunna vara kul att blogga om det hela, och de tankar och funderingar jag fått och kommer få runt ikring hobbyn.

Notera att bloggen är långt ifrån färdig vad gäller design, länkar osv (jag är ny på detta), men jag hoppas att ni kommer finna det jag skriver intressant, tänkvärt, eller i vart fall värt att diskuttera eller reagera på.

Hursomhelst, bloggen finns med ett längre inledande inlägg på http://aterkomsten.wordpress.com/

Enjoy

mvh

Återvändaren
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,776
Location
Göteborg
Kul! Och djävligt snygg blogg!

Rollspelshobbyn har förändrats oerhört mycket de senaste tio åren. Du har mycket intressant att upptäcka.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Arfert said:
Tycker redan bloggen är snygg. Ren design.
+1

Funderar faktiskt på att sno åt mig den och modda den lite till min egen blogg... Om temat är släppt, dvs, och inte enbart finns internt på wordpress.
 

återvändaren

Veteran
Joined
30 Sep 2011
Messages
5
Location
Göteborg
tackar!

Kul med snabb feedback!

Tyvärr kan jag ju inte ta på mig speciellt mycket av credden för utseendet, då jag bara valde ett wordpresstema som inte såg allt för plottrigt ut.

Det ska minst sagt bli intressant att upptäcka vad det är som skett under min frånvaro, spontana intryck (jag har trotts allt lurkat runt på hemsidor, forum och bloggar i ett drygt år innan jag bestämde mig för att starta bloggen) är att många hemsidor gått o graven och blivit inaktiva, men att bloggscenen som rör rollspel blommat ut på allvar. Vilket är kul!

Jag har tänkt varva mindre inlägg om mitt eget rollspelande med längre artiklar om hur jag upplever hobbyn och hoppas att ni finner det läsvärt.

Jag funderade lite på vart jag skulle "marknadsföra" bloggen och valde detta forum framför Sveroks egna forum, främst för att det känns som att (fördomsfullt må hända) medelåldern och "seriositeten" på de som skriver här är betydligt högre än på sverokforumet.

Är det någon som har bra tips på andra rollspelsbloggar jag kan länka till, och är det okej att även skapa trådar i detta forum av inlägg jag publicerar på bloggen som jag gärna skulle vilja diskuttera mer direkt med personer aktiva inom hobbyn? (jag är själv moderator på ett antal andra forum, och där är det inte alltid helt välkommet att bloggare publicerar sina bloggtexter som forumtrådar om dom inte innehåller genuint bra diskussionsunderlag)

Hursomhelst, mer är på gång, nästa inlägg jag filar på kommer handla om hur jag upplever rollspelshobbyns läge i Sverige 2011 och idéer som jag tror skulle kunna hjälpa hobbyn frammåt.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,909
Location
Nordnordost
Kul blog!

Det finns (iaf än så länge) det här Promotion-forumet, där kan man pusha sin blog utan att skämmas.

Och en bra tråd är alltid en bra tråd, även om det finns lite överlapp med en blogpost (du skulle absolut inte vara först att göra sådana poster).

Vad gäller bloggar:
http://femtsex.wordpress.com/ - Med produktnyheter både från svenska och utländska spel. Det som skrivs är bra, men den uppdateras lite väl sällan. Om du lyckas dra lite trafik ditåt kanske ni båda kan tjäna på det.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Bloggfeed på Rollspel.nu?

Alltid trevligt med nya rollspelsbloggar!

Skulle det vara intressant att syndikera olika rollspelsbloggar här på Rollspel.nu?

Alltså en sida som visar kortare blurbar med länkar till bloggarna för att läsa hela inläggen? Automatiskt uppdaterat via bloggarnas RSS-feeds naturligtvis.

Känns som om det skulle kunna driva lite besökare till bloggarna och göra dom lättare att hitta.
 

återvändaren

Veteran
Joined
30 Sep 2011
Messages
5
Location
Göteborg
Re: Bloggfeed på Rollspel.nu?

Varför inte en bloggportal kopplad till Rollspel.nu med ett flöde som uppdateras på förstasidan?

Det skulle ju få hela rollspel.nu att verka mer levande, samt att det sannolikt skulle skapa mer interaktion och diskussion bloggarna emellan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Bloggfeed på Rollspel.nu?

Gardener said:
Alltid trevligt med nya rollspelsbloggar!

Skulle det vara intressant att syndikera olika rollspelsbloggar här på Rollspel.nu?

Alltså en sida som visar kortare blurbar med länkar till bloggarna för att läsa hela inläggen? Automatiskt uppdaterat via bloggarnas RSS-feeds naturligtvis.

Känns som om det skulle kunna driva lite besökare till bloggarna och göra dom lättare att hitta.
Yay! Kör i vind!
 
Top