Nekromanti En rollperson som följer spelaren

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Såg i nått annat av forumen att det var en kille som sökte en ny spelgrupp, och han hade färdiga karaktärer som han ville använda. "KOBOLD!" skrek en röst inom mig, för detta måste ju vara otänkbart. Men sedan började jag tänka efter, det kanske bara är så att det är jag och de jag har spelat med som gör nya karaktärer med SL för varje spel/kampanj/äventyr vi skall köra. Är det vanligt att man har en karaktär som är ens egen och som man sedan tar med sig mellan olika spelledare osv? Hur gör ni andra?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
jag brukar spela med olika roll personer för olika spelgrupper, det blir lixom roligast så, men däremot så brukar vår spelledare alltid ha en rollperson även när han spelledar, eftersom vi byter spelledare varje äventyr....
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Jag har använt mig av båda metoderna, men att skapa en ny RP tillsammans med spelarna är det som ger mest tillfredställelse både spelare och SL. Dock har vi även vid några tillfällen använt oss av Rp som SL har skapat, eller RP som funnits färdiga för en kampanj, och sedan har fått välja mellan. Fördelen med den senare metoden är att rollpersonerna oftast är mer anpassade efter kampanjen på det sätt att deras bakgrund är "skräddarsydd" inför kampanjen man spelar.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Det låter helt vannsinigt att spelare ska ta med sig sina rollpersoner från en sl till en annan om det inte är någon sorts kampanj där man byter sl.
Är du säker på att han inte menade att han var spelledare och hade färdiga rollpersoner till sina spelare?

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Vi i min spelgrupp gör nästan alltid så att spelarna gör sin rollperson i samråd med spelledaren, då kan spelledaren styra rollpersonen så att den passar hans kampanj men ändå ge spelaren stora valmöjligheter
Vi gör nya karaktärer om vi byter spelledare men oftast så spelleder samma person alltid ett visst rollspel.

Ex nihilo nihil fit
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Det närmaste jag kommer är att kampanjer har bytt spelledare utan att byta karaktärer, oftast för att den tidigare spelledaren börjar bli utbränd...

I princip har jag inget emot att folk gör sina egna karaktärer eller tar med sig en de vill spela, förutsatt att det är en karaktär som passar in i kampanjen och kan godkännas av mig som SL. Däremot lär det vara rätt stor risk för att en medhavd karaktär inte passar så bra in så det är kanske fel att lyfta folks förhoppningar... Det är litet synd om man ställer in sig på att spela en viss karaktär bara för att få den totalsågad :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle tro att klass/level-system är rätt mycket lättare att "ta med sig" sin gubbe i, om inte annat så för att det är lättare för SL att avgöra om RPn är lagom töff för att passa in. I t ex D&D kan man få en uppfattning om hur tuff en gubbe är i en enda mening ("En fjärde nivåns fighter med utrustning värd 3000 gp", eventuellt med tillägg för hur mycket hans stats är värda enligt poängsystemet i DMG).

Sedan kan det ju bli problem på grund av att RPn inte passar in i kampanjen av andra orsaker ("Nej, i min värld finns det inte alver."), eller om man har en väldigt plot-inriktad kampanj - det är nog lättare att flytta från en dungeonröjarkampanj till en annan än att flytta från en kampanj där man utforskar Mazticas jungler till en frihetskämpekampanj i Thay.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det är ju klart roligare om en karaktär får följa med äventyren igenom. Då får man ju helt klart en roligare och bättre karaktär på RP:n.
Jag för min del tycker att det är aptråkigt att göra en ny gubbe för varie gång man ska dra igång nån större kampanj.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
I vår grupp har vi som regel en RP för varje SL. Om man vill följer RPn med i alla kampanjer som den SL:n spelleder, förutsatt att det går ihop med kampanjens natur. Vi vissa fall har det hänt att en RP "fladdrar" mellan olika SL men det är mer undantaget som bekräftar regeln.

C
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Spelbalans

Kan tänka mig att det är lättare att se till att det blir "rättvisa"-karaktärer på det viset när man kan värdera olika egenskaper. Något som ju blir automatiskt om alla gör karaktärer tillsammans med spelledaren. Fast spelbalansen kanske är viktigare för de som spelar det som av en del rollspelare kallar för koboldspel, där tävlingsmomentet spelare emellan är något större. För egen del så tycker jag inte att det måste vara perfekt balans mellan de olika rollpersonerna så länge alla fyller en funktion i gruppen (därför kanske det kan vara trist att ha en "sämre" karaktär om målet med de flesta äventyren uppfylls genom att man sticker svärdet i nått monster).
 

Dart

Warrior
Joined
16 Aug 2000
Messages
227
Location
Sandviken
Det är ju roligt att spela med en karaktär även en längre tid flera kampanjer kanske men det är ju en fördel om spelledaren var med från början med den karaktären.

Har en karl i min spelgrupp som tjatar om att få spela med sin Lord Tal al´Karin en stavmagiker/animist/elementarmagiker som räddat Ereb två gånger har byggt sig ett stort slott och har lite najs utrsutning från inferno. Passar inte riktigt in i en ny kampanj kanske:)


"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Galler galler

Brykar "gallra bort" rollpersoner som bli för gävla mäktiga på något olykligt sätt.

Det är nog bäst om inte spelaren gör det frivilligt. Jag lyckades bygga upp en alvmagiker i DoD till en riktig über-magiker. Det sista äventyret jag spelade med honom blev tråkigt pga hans skicklighet även fast äventyret i sig var bra. Hur kul är det egentligen när monstren i monsterböckerna inte räcker till längre...?

C
 
Top