Nekromanti En rolig stridsbesvärjelse.

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Låt oss anta att du har en någorlunda hyfsad kaosmagiker, som behärskar de tre effekterna Olära, Beröring och Avstånd. Om en magiker först alstrar fem filament ataxatropi och väver effekten Olära (med två filament för att sänka svårigheten på väva-slaget), därefter yttligare tre filament och väver Beröring och sedan tre filament ataxatropi och väver effekten Avstånd. Till effekten Olära används 2 extra filament för att kompensera en Area-ökning på två nivåer. Effekten Olära riktas mot färdigheten Svärd. Detta kommer att ge effekten av att alla inom 3 meter från magins centrum kommer att tillfälligt tampa förmågan att slåss med svärd. Borde detta inte vara en mycket användbar besvärjelse i fältslag? Eller varför inte rikta besvärjelsen mot Pilbåge; ett effektivt sätt att slå ut fiendens pilbågsskyttar? Eller kanske ännu bättre; rikta den mot fiendens kavalleristers färdighetsvärde i Rida...

Låter inte det här som ett bra sätt att använda effekten Olära på?
:)

Drakvrede
 

inte

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
135
Location
Boden
Problemet är att avståndet inte blir så långt så bågskyttarna dödar dig nog innan du kommer dit.
Svärdsmänen drar sina dolkar och dödar dig
och riddarna faller över dig så att du krossas.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Eller så bara man lägger besvärjelsen davals eldhav och ler mot liken... Som för övrigt är mycket bättre.

Håller med inte...

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Man får väl smyga fram till pilbågsskyttarna...

Och soldaterna kommer nog att chockas en stund, innan dom fattar att dom kan dra sina dolkar. Och under tiden kan dina yxbeväpnade soldater göra köttfärs av motståndarsoldaterna...

Hästarna kommer ju att springa åt alla håll och rida ner varandra...

Nja, alltså, den improviserade magin jag beskrev tidigare vart ett försök till krigsmagi; magi tänkt att användas i fältslag. Och som sådan borde den ju fungera ganska väl, tror jag. =)

Drakvrede
 

Bogmoll

Veteran
Joined
11 Dec 2000
Messages
18
Framförallt ....

... så skrattar alla soldater med div stridskonster (dvs de flesta riktiga soldaterna) hånfullt och gör ner den stackars magikern.

Magiker ska inte blanda sig i fältslag - då dör de bara.


MvH
Kullendorff i Bogmolls skepnad

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by bogmoll on 2001-05-15 00:40.</EM></FONT></P>
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Jo men hur lång tid tar det att lägga denna besvärjelse? en stund. Sen så är risken att misslyckas mycket överhängande(risken att fummla är ännu mer överhängande).
Om han nu lyckas så komemr fienden snabbt att komma på vad han håller på med och nedgöra honom. Ger han sig på pilbågsskyttarna kommer svärdsmännen och tvärtom.

Det bästa sättet att använda eon-magi offensivt är att ha en en-filaments-variant på besvärjelsen som får saker att hettas upp så nabbt att de exploderar(minns inte vad den heter). Det gör klena 1t6 i krosskada men vad gör det när man spränger folks rustningar och vapen och sedan har en person med ett svärd framför sig. Utmärkt för att låsa upp dörrar oxå. Fast inte så tyst.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
Och hur lång tid tar det att lägga en besvärjelse som spränger ett stort antal personers rustningar???
Det tar minst lika lång tid som att lägga en Olära som drabbar många.

Drakvrede
 

Moghadein

Veteran
Joined
13 Dec 2000
Messages
42
Location
Arvika
Re: Areaeffekt + explosion [NT]

1 runda om man halverar varje tidsåtgången för varje handling med 2. +2ob svårighet per handling.

obs! Vår grupp har ändrat explosion till att endast sänka brytvärde med den slagna skadan.
Vore löjligt att kunna spränga alla lås, järndörrar ..osv.

Att tänka på!!!
Om du misslyckas att kasta olära(5mg) blir det ett slag mot PSY för att inte förlora Qadosh med 7(SJU) ob6.
Stor fummelrisk och -5 Qadosh.

Magus Moghadein föreslår istället Mörkereffekten. Fundera på den ni.

Bibeln = M&M.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Varför göra det mot flera? Jag tänkte emr i en mot en strider. Då är det läskigt effektivt. Om vi pratar fältslag så har en magiker inget där att göra alls! Han är knappast bättre än en vanlig soldat och när det börjar bli like kaotiskt är han inte ens värd det.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Mot riddare (på häst)

Men då har man fortfarande den extrema risken för fummel. Tänk även på att det är ataxotropi. Du kan inte disipera(Heter det så?) dem kontrollerat utan misslycks man med besvärjelseslagen har man problem.
Fast jag kan hålla med om att FÅR man iväg den så är det väldigt illa(för motståndarna).

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Areaeffekt + explosion [NT]

Isch! Har ni pajat den absoult coolaste och mest effektiva effekten? Jag hade vägrat spela magiker om min spelledare hade gjort så.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Kloka ord

Många kobolter verkar inte fatta att om DU kan så kan DINA fiender..
Som SL kan man om spelarna blir lite väl styva i korken låta en av deras fiender hyra några riktiga fula fiskar för att döda dom..

De kan då ha fått reda på mer fakta om spelarna genom att besöka ställen där spelarna slagits sen så anfaller de utan förvarning eller någon form av hot....
Lönnmord men explosiv metod...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Framförallt ....

Det finns det inget som säger. Utan stridsvana så blir du sämre i Vinit, Insikt och något mer panisk i närkamp där du greppats. Men flyr gör man inte, om inte SL säger så. Vilket han sannolikt inte gör om han kan meja ner hela äventyrargruppen.

/Virocon
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Så klart

Så kan magiker vara väldigt farliga. Jag försöker akta mig för magiker när jag spelar eftersom jag vet från när jag själv spelat magiker att de kan vara riktigt jävliga. När jag sa att effekten var cool och bra så menade jag att den var cool och bra. Inte att den var bra i händerna på rollpersoner. Umgås du för mycket med kobolder eftersom dina tankar går direkt i sådana banor?

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 
Top