Nekromanti En riktigt dekadent jargisk fest? NSFW

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Min spelgrupp ska snart bege sig till staden Lagath och där ska de bli inbjudna till en dekadent fest av... ja dekadentaste slag. Det ska vara en fest som till och med en härdad glutharian skulle rodna över hade jag tänkt. Min tanke är att äventyret ska utspela sig under hela festkvällen. Börja med att rollpersonerna anländer tillsammans med en mängd andra gäster och sedan ska kvällen vara fylld av olika segment som middag, gladiatorspel, andra middag, historieberättande, orgie och så vidare. Under festen kommer det presenteras spelledarpersoner och rollpersonerna ska nysta i en intrig. Nu är det ju så att jag vill göra festen minnesvärd och verkligen trycka på slöseriet och dekadensen och snusket och förfallet som finns hos de rika i Jargien. Det ska nästan finnas ett förakt mot de fattiga och vanliga människors liv ska inte ses som värda något och deltagarna ska nästan mer kännas som monster än människor (alla rollpersoner är från en lägre samhällsklass så vill trycka extra mycket på det). Så har ni förslag på hur man kan få fram en svettig och eldig stämning och vad som kan ske under festen. Vill skapa spännande men också obehagliga scener. Lite som scenen på Herrgården i Eyes Wide Shut eller som nått hämtat från Caligulas orgier eller lite Spartacus Blood and Sand. Festen kommer utspela sig i ett stort gods men mycket kommer ta plats i trädgården en sommarnatt. Det kommer finnas flera hundra inbjudna och dignande bord och allt sådant. Scener som jag redan tänkt ut är att dyrbara porslin ska krossas efter man ätit på dem - att använda dem igen är ett tecken på fattigdom. Slavar som tjänar där ska utsättas för övergrepp framför rollpersonernas ansikten. Både sexuella och andra typer. (En av rollpersonerna är en före detta kamoriansk slav). Det ska vara ett lotteri om vem som får avrätta en brottsling som saboterat för ädlingen och vinnaren får välja redskap och sådant. Denna brottsling är en kontakt som rollpersonerna haft att göra med (fast inte en som de är dirket vän med). Det ska erbjudas droger, viner och andra nöjen. En rollsperson ska riskera att få detta i sitt vin och kunna vakna upp i en obehaglig situation måhända fast fylld av rus. Men behöver förslag på fler scener och händelser och sånt som utspelar sig där? Tankar?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,987
Location
Ludvika
För att du skrev den på telefon eller läsplatta. Ingen formatering medföljer.
 

jensofsweden

Stjärnmagiker
Joined
24 Mar 2014
Messages
383
Location
Birmingham, UK
50 shades of Jargien :cool:


Kanske att människor används som möbler och verktyg och tryck verkligen på att gästerna verkligen inte alls ser på dessa som personer med ett mänskligt värde alls. (människor på alla fyra som bord och fotstöd, kanske någon bryter ryggen efter en gravt överviktig ädling använder en mager slav som stol?)

Låt dem straffa tjänarna/slavarna helt oproportioneligt. Ex: en tjänare tappar ett glas och som straff krossar de hens händer med en slägga eller kastar hen från taket (detta blir extra hemskt eftersom gästerna själva krossar porslin, glas etc efter de använt det).

De kanske har fångat in några av stadens tiggare och använder dem som "underhållning" där de ser hur långt de är villiga att gå för att få lite småslantar. Detta kan vara allt från sjuka/pinsamma sexuella handlingar (bli påsatta av djur, föräldrar med sina barn... saker som är tabu eller bara riktigt jävla äckliga) till saker som tagna från en Saw film (hur mycket pengar krävs för att få dem att hugga av kroppsdelar från sig själv).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,209
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eyes Wide Shut-grejen är perfekt; Grandiosa lokaler, nakna tjejer i bisarra sidenmasker, obehaglig musik, och obehaglig musik spelad baklänges. Ta även inspiration av Heaven and Hell-festen i Hitman Blood Money, och rumänska slakthus-orgie-festen i Hitman Contracts. Hitman-spelen är grymt bra på NSFW-fester.


Det sjukaste jag någonsin kommit på till Eon, på nivån att jag äcklade mig själv, var en sinnesrubbad ung kefal i Västlanden, som alla av någon anledning var rädda för, trots att han politiskt sett var dominerad av sin machiavellianska mamma. Det framgick aldrig riktigt tydligt varför alla var rädda för honom, vilket blev en del av obehaget, men sen framgick det att alla hans haremsdamer var lobotomerade... och sen framgick det att de tenderade att dö av någon anledning...och sedan att hans döda favoritkonkubiner stod uppstoppade som förvridna vaxdockor överallt i hans personliga gemak.

Jag vet inte, förhoppningsvis inspirerar det -inte- någon... o_O

Men jensofsweden är inne på helt rätt linje; vill du göra festen riktigt obehaglig bör du använda den för att synliggöra olika typer av perversa/sadistiska maktstrukturer, Markis De Sade-stylee.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,177
Kolla 120 days of sodom, läs Milo Manaras Borgia serie. Borgias för övrigt är nog den nivå av dekadens du letar efter, kolla upp banquet of chestnuts.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
obak;n75034 said:
Kolla 120 days of sodom
Nej, se inte den!!!! :-D

Allvarligt, det är de värsta perversionerna man kan tänka sig. Jag skulle säga mer pervers än dekadent. Jag har fortfarande skador på näthinnan efter att ha sett den filmen.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,012
Frågan är vilken nivå du vill lägga dig på; vad syftet är med beskrivningen?

Å ena sidan låter det som att du vill mer än bara egga.

Å andra sidan är det lätt hänt spelarna stänger ner om det blir för vidrigt (där nivån beror på den enskilde spelaren). Och då har du vunnit absolut ingenting.

Så du måste känna dina spelare.

Bara det att du beskriver naket, eller förödmjukade tjänare, eller lyx i överflöd kan ju trigga vissa. Andra (som kanske sett något av vad internet kan erbjuda) blinkar inte inför godtycklig tortyr och fetischiserad död.

Men poängen är fortfarande: vad är ditt syfte?

Att egga eller att äckla. Jag skulle påstå det ena utesluter det andra. Scener med undersköna inoljade kroppar som hypnotiskt vältrar sig blir liksom bortkastade om de följs av Saw-tortyr (bara ett exempelpar; vad dina spelare fixar och inte fixar är som sagt högst individuellt)

Sedan är du ju lite inne på det kanske intressantaste: att personligen involvera karaktärerna. Oavsett om de är offer eller förövare skapas intressanta moraliska dilemmor.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
* Slavar drogas till den punkt där de stympar sig själva.
* Riktigt duktiga, (men inte av ädel klass) sångare, musiker och dansare framträder, alla applåderar, sen ber man dem om något omöjligt och de blir straffade för att de inte klarar det.
* Någon blir skitförbannade på en servitör som gör något obefintligt misstag. Ädlingen gör stort nummer av att agera hotfullt och skrämmande. Alla tittar, de andra servitörerna är förstenade och offret håller på att bryta ihop. Men sen börjar ädlingen skratta, det var bara ett skämt, kul eller hur! Servitören ler pressat och måste skratta med. Sen är de "bästa vänner" och ädlingen propsar på att bli serverad av offret och kallar honom sin vän. Offret kallsvettas och försöker hålla masken. Sen sker ännu ett obefintligt misstag. Ädlingen blir återigen skitförbannad. Den här gången sticker han ner servitören innan han avslöjar att det var ett skämt. Alla skrattar hejdlöst.
* Ädlingarna försöker pricka den skickliga danserskan med sina kristallglas.
* Någon i personalen har gjort dundermisstaget att ta med sitt barn som ska sitta i köket. Det upptäcks och barnet tvingas delta i "lekarna".
* Mat förstörs. Som vaskning, fast värre. En ädling får in en helstekt oxe bara till sig själv. Hen äter de bästa delarna, ett par tuggor. Sen kastas resterna i avträdet.
* Någon får för sig att bjuda serveringspersonalen på vin. Riktigt fint vin. Det hälls upp i glas på en bricka. Sen pissar han över alla glasen innan det bärs ut i köket.
* Levande djur tas in, de styckas och en bit rå lever eller njure flamberas för att njutas pinfärsk. Det döende djuret kastas i avträdet.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,177
Snow;n75036 said:
Nej, se inte den!!!! :-D

Allvarligt, det är de värsta perversionerna man kan tänka sig. Jag skulle säga mer pervers än dekadent. Jag har fortfarande skador på näthinnan efter att ha sett den filmen.
Är du kräsmagad så kommer din relation till chokladpuddig aldrig vara densamma
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,177
Efter förrätten så beger sig sällskapet ut på balkongen för att ta lite luft, den vackra adelsdamen som rollpersonen kvittrat med plockar fram en struttsfjäder som hon kittlar sig i halsen med och lutar sig över räcket för att spy så hon har platts för nästa rätt. Hon torkar sig om munnen med en spettsnäsduk som far samma väg som förrätten innan hon leende fortsätter konversera som inget hänt.
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
Användning utav grovt missbildade män och kvinnor av underhållningssyften. För er som läst femte boken ur Song of Ice and Fire finns en rikeman vars slavar alla har speciella drag. Androgyna med två könsorgan, människor med ihopväxta kroppsdelar, siamesiska tvillingar mm. Kan vara osmakligt att använda men visst är det lite dekadent med freak-shows.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,679
Location
Eslöv
Snow;n75041 said:
* Mat förstörs. Som vaskning, fast värre. En ädling får in en helstekt oxe bara till sig själv. Hen äter de bästa delarna, ett par tuggor. Sen kastas resterna i avträdet.
Varför inte hämta lite av "råttfolket" (fattiga människor som bor i kloaker, lägst av de lägsta) och slänga maten på gatan bland dem men samtidigt också släppa lös ett dussin av sina ilskna, magra vakthundar och se dem bråka om festligheterna?

En annan variant är en slags "auktion" fast tvärtom. Under ett litet event går man från prominent gäst till prominent gäst där de får hålla upp något otroligt värdefullt, en släk-tring, en stor pärla, en statyett etc. För att sen helt enkelt låta en smed eller något krossa den med en hammare. Att "vaska" mest är finast. Alternativ två är att ge det som en "gåva" till en random tjänare/slav, som kallsvettigt önskar de kunde tacka nej. Dagen efteråt favorit-sporten är nämligen att anklaga tjänaren för att ha stulit det.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,782
Location
Stockholm
Dekadens behöver i mina ögon inte vara så väldigt sadistiskt och blir för mig mer förståeligt om det är ett resultat av en avtrubbad och uttråkad publik som söker kickar. Givetvis finns det utrymme för grymheter men dekadensen ska i första hand vara rolig och gränsöverskridande för deltagarna samtidigt som den osar "överklass". Jag tänker mig galna upptåg så som springtävlingar runt slottet (över bankettborden, genom köket, via badhusen, genom gemaken, osv) för pråligt klädda adelsdamer och herrar med grandiosa priser för vinnaren, "rysk roulette" med kärleksbrygder och hallucinogener, dueller med träningsvärjor där den som blir träffad måste ta av sig ett av sina plagg och kasta i den öppna spisen (fortsätter tills en av parterna är naken), osv. Om man varvar sådana mer "oskyldiga" lekar med avancerade sexuella utsvävningar, heta temperamenten och framför allt tristess ("Orgie på efterrättsbordet och rävjakt i salongerna? Pfft, det är sååååå förra året, är värdinnan verkligen så omedveten? Bjuds något spännande här över huvud taget?") så upplever jag att man kan fånga känslan utan att behöva chocka med äckel.
 

Buscha

Veteran
Joined
28 Mar 2011
Messages
30
RasmusL;n80077 said:
Dekadens behöver inte vara så väldigt sadistiskt och blir för mig mer förståeligt om det är ett resultat av en avtrubbad och uttråkad publik som söker kickar. Givetvis finns det utrymme för grymheter men dekadensen ska i första hand vara rolig och gränsöverskridande för deltagarna samtidigt som den osar "överklass". Jag tänker mig galna upptåg så som springtävlingar runt slottet (över bankettborden, genom köket, via badhusen, genom gemaken, osv) för pråligt klädda adelsdamer och herrar med grandiosa priser för vinnaren, "rysk roulette" med kärleksbrygder och hallucinogener, dueller med träningsvärjor där den som blir träffad måste ta av sig ett av sina plagg och kasta i den öppna spisen (fortsätter tills en av parterna är naken), osv. Om man varvar sådana mer "oskyldiga" lekar med avancerade sexuella utsvävningar, heta temperamenten och framför allt tristess ("Orgie på efterrättsbordet och rävjakt i salongerna? Pfft, det är sååååå förra året, är värdinnan verkligen så omedveten? Bjuds något spännande här över huvud taget?") så upplever jag att man kan fånga känslan utan att behöva chocka med äckel.
Kanske inte kommer tillföra så mycket till diskussionen men det där var ett väldigt bra förslag! Ska jag verkligen ta med!
Tycker sadism passar sig bäst till Xinu och andra mörka sammanslutningar.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,805
Location
Göteborg
Jag tycker att en bra dekadensfest bör sväva på gränsen mellan "jag önskar att jag var en av dem" och "det där är inte riktigt okej". Sådär så man i hemlighet tänker "Jag skulle okså vilja bara kunna grabba tag i en tjänarinna och spänna på henne på matsalsbordet" och sedan skämmas för att man tänkte så.

EDIT: Min poäng är alltså att om det bara är "plåga oskyldiga och bete sig som ett svin" som gäller så blir det lite ensidigt och enkelt att ta avstånd från. Men om det känns lite som att de här adelsmännen och -kvinnorna gör de saker vi innerst inne önskar att vi kunde göra men inte vågar och aldrig skulle komma undan med, så blir det lite obekvämare. Speciellt om gränsen överträds litegrann, men bara ibland.
 

Vinterskog

Veteran
Joined
11 Aug 2014
Messages
67
Många bra svar! Tyckte att Rasmus och Genesis har bra poänger. Alltså att om det är för grymt och sadistiskt för första början finns det på ett sätt inte längre att gå. Det här extra förbjudna ska ju vara menat för hemliga sällskap. Men att förnedra (indirekt eller direkt) de utsatta och sedan bara "ta för sig" på ett hänsynslöst sätt tycker jag verkar en bra väg att gå. Så tack! Fått många bra tankar och uppslag.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det kan ju vara så att större delen av festen är den där "knappt över gränsen" för vad som är rätt/riktigt eller vad personer klarar... så att dom kanske dras in i det efter hand pga avtrubbning mot vad dom ser (eller för att kunna släppa lös sina hämningar). Och sedan de riktigt dåliga grejerna, som kliver långt över den där "gränsen", uspelar sig antingen senare (när de som inte står ut har lämnat eller liknande)... eller i privata rum där vissa personer bjuds in att få delta, för att dom kanske visade sig ha inga problem med vad som försiggick i den stora fest salen som alla är/var i.

En variant är kanske att efterhand som kvällen går så eskalerar det hela också, vilket då sakta men säkert kommer orsaka att en efter en skrämma bort gästerna. Och mot slutet då så är endast de som är verkligen hemska personer kvar på festen. Samtidigt skulle något sådant också betyda att chancen att någon av gästerna sladdrar, till "myndigheterna" och/eller något som Inkvisitionen mm, är låg. För att jag tror då att en persons naturliga gräns för "för mycket" är generelt lägre än vad deras gräns för "måste rapportera" är.
 
Top