Nekromanti En regel fråga i WoD

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
Jag vet genom att skapa detta inlägg riskerar jag att få mycket kritik från WoD hatare. Men jag chansar ändå.

När jag satt och filosoferade (läs i badkaret) hemma tänkte jag på en grej, i vampire (dark ages och the masquerade) så kan man ju som i alla rollspel höja sina atribut. Som det står i reglerna kan man höja sina physical attributes (current rating *4). Men som alla(?) vet så återställes en vampyr efter att ha sovit en dag, hår växer ut, tatueringar försvinner, percing trycks ut mm...

Men hur fan skall en vampyr kunna höja sina attribut, han kan ju inte bli starkare eftersom man inte kan skaffa nya muskler. Det hela är att du återställs ju till så som du var när du skapades... Hur kan man även höja sin apperance. Eftersom detta attribut är hur vacker du är. Vad sker igentligen när du höjer din apperance från 1 till 3 blir det bara ett *poff* och vips nu är jag vackarare. För detta är ju precis som physical attributen...

Jag uppskattar gärna svar på hur detta kan gå till.

MVH: Joacim som har insett att WoD inte är världens bästa spel värld längre... och har funnit den rätta vägen (läs CoC) /images/icons/smile.gif

If you find you are falling into madness - dive
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Instämmer..

...men kan det inte vara så att de lär sig hantera kroppen (och blodets kraft) bättre med tiden. De är fortfarande sig själva, men utnyttjar bara lite mer av sin potential. Detta då för "physical".

"Apperence", hum... lite knepigare kanske. Men det kanske är som i DoD (tänker KAR). Du utstrålar mer självförtroende och karisma, men är fortfarande ful.

Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.
 

Nightfang

Warrior
Joined
22 Jan 2001
Messages
230
Location
Home is where ever I sit down...
men ändå...

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>...men kan det inte vara så att de lär sig hantera kroppen (och blodets kraft) bättre med tiden. De är fortfarande sig själva, men utnyttjar bara lite mer av sin potential. Detta då för "physical". <p><hr></blockquote><p>Men säg att du är liten och spinkig hur f*n kan du bli starkare... för det är ju din fysiska styrka och inget övernaturligt som t.ex. potence.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>"Apperence", hum... lite knepigare kanske. Men det kanske är som i DoD (tänker KAR). Du utstrålar mer självförtroende och karisma, men är fortfarande ful.
<p><hr></blockquote><p>Men då är det charisma och eller manipulation du höjer... Även om du blir trevligare och har större utstrålining ser du ju lika ful ut...

Nightfang fortfarande lika ovetande...

If you find you are falling into madness - dive
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Re: men ändå...

Jag gissar bara. Jag har ingen aning. Jag gillar inte ens WoD speciellt mycket.


Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtan
Calle har en koja i R'lyeh. Den är fuktskadad.
 
Joined
5 Feb 2001
Messages
273
Location
Göteborg (om det inte ändrats igen).
Men har han så fel ändå?

...men kan det inte vara så att de lär sig hantera kroppen (och blodets kraft) bättre med tiden. De är fortfarande sig
själva, men utnyttjar bara lite mer av sin potential. Detta då för "physical".



Men säg att du är liten och spinkig hur f*n kan du bli starkare... för det är ju din fysiska styrka och inget övernaturligt som t.ex.
potence.


Han skrev ju inte att det var något övernaturligt. (Möjligen det där med bättre kontroll över blodet.) Vad sägs om bättre lyft- och slagteknik, bättre förståelse för vampyrkroppen, kanske lite "mini-potence" som alla vampyrer utvecklar med tiden och som inte är tillräckligt "häftigt" för att räknas som disciplin (används alltid och instinktivt och kräver mikroskopiskt med blod), större tro på sin egen styrka (som blir självuppfyllande). Det går säkert att hitta fler saker som påverkar. Med tanke på hur dyrt det är att höja attribut borde dessa kunna räcka för att förklara den ökning av styrka en vampyr kan klara av (åtminstone upp till en viss gräns).

Vad gäller Appearance (jag struntar i att citera den här gången). Man behöver inte tolka egenskapen som ett rent betyg på figur och ansiktsform. Jag ser den snarare som ett mått på hur snygg man klarar att se ut utan alltför konstlade medel. Utstrålning som gör att en person upplevs som vacker, sexig, eller för den delen fruktansvärt anstötlig tycker jag definitivt beskrivs av Appearance snarare än Charisma eller Manipulation. En demagogiskt skicklig Nosferatu med infernaliskt intensiv blick kan mycket väl ha 5 i både Char och Man utan att särskilt många för den skull skulle kalla honom/henne bildskön. Men om monstret ifråga plötsligt får något ädelt i blicken, månskenet faller i precis rätt vinkel mot de blänkande blåsvarta huggtänderna, den fruktansvärda varbölden på ena kinden är bortvänd och dessutom skickligt översminkad, så kanske, kanske... Frågan är vad som skall menas med "alltför konstlade medel". Jag skulle tycka att det avgörande är graden av medvetenhet. Jag kan till och med tycka att en skicklighet i att sminka sig, när sminkningen har blivit något självklart och automatiskt, nästan instinktivt, kan inkorporeras i Appearance-värdet och höja detta. Gångstil är en annan, kanske mindre "kontroversiell" sak som kan spela in och som definitivt kan övas upp.

MVH

Oswald - Soldarinnevånare (=Soldat) - Pacifist
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Vicissitude

Här kommer ytterligare en intressant fråga på ämnet. Om man ändrar utseende med Vicissitude borde det inte åkså gå tillbaka efter att man har sovit.

Eller det kanske är magiskt och därför stannar kvar. Kan då inte dom (Vampyrerna) höja sin Styrka och liknande på magisk väg?

Gandalf for president.
 
Top