Nekromanti En plats för drömmar

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
I de mörka skogarna under en blodröd måne dansar älvorna i ring. Dimmor höjer sig, döljer, omvandlar. Mitt i ringen av dansare, dansande älvor, sitter den äldste. Han väver långsamma besvärjelser, alstrar magi från en svunnen tid. Ut från ringen ringlar nya legender ut mot världen. Legenderna viskas från träd till träd, blomma till blomma, buske till buske. Växterna berättar legenderna till djuren, djuren till människor. Människor drömmer sig bort, drömmer sig bort till en svunnen plats, där älvorna dansar i ring. Men, som en vis man en gång sa: "Jaga inte drömmar, du kommer fastna i dem, aldrig komma ut, sakta tyna bort, där du kollar på älvorna som dansar i ring."

Jag planerar på att skriva ett äventyr som utspelar sig i Skugglandet. Äventyret kommer att cirkulera mycket runt drömmar (bland annat kommer gruppen att vara inne i skugglandet ett bra tag, runt en vecka, och måste ju då sova.(Tiden utanför kommer bara vara runt en dag)) och jag kommer att använda referenser om drömmar från musik. (Exempel är att det kommer stå skrivet någonstans: "Now I lay me down to sleep, pray the lord my soul to keep. If I die before I wake, pray the lord my soul to take"(Metallica, Enter Sandman)).

Jag planerar inte på att använda mer än en handfull av de "raser" som finns beskrivna i "Legender & Hemligheter", mest då jag inte vill att hela gruppen ska dö ut. (Lite ylande i fjärran kommer självklart att förekomma).

Jag tänker även andvända lite saker från "Zelda: TP" samt "Zelda: OOT". Dockgrejen eller vad det är från TP som man ska jaga tills den öppnar dörren till ett ställe. Samt från OOT när man ska in i Sacred Forrest, går man fel får man börja om(Kommer inte riktigt låta dem börja om, men mer om det kommer sen).

Jag tänkte mig att spelarna ska komma till en liten by vid en djup skog, men upptäcka att de inte har några pengar att handla med.(Invårnarna kommer av vidskeplighet inte tar emot vissa pengarsorter). Istället får de betala för rummet på värdshuset genom att utföra en tjänst till den otrevliga äldre kvinnan som betalar för deras rum. Ett bandit gäng har "stulit" en "relik" och gömmer sig nu i skogen. Detta är för att gruppen ska ta sig ut i skogen. I en glänta i skogen kommer en liten varelse från skugglandet upp och helt plötsligt har skogen förvandlats till en labyrint. Går man ut ur en utgång kommer skugglandet bete sig som om man har gått ut ur en helt annan del. (Exempel: Gruppen befinner sig i rum 1. Rum ett har tre olika väggar ut, de väljer vägg B. De kommer nu hamna i "korridor" B, men med ryggen mot rum 2.) Jag kommer knappt har med någon strid, mer miljöer och långsamt växande osäkerhet / skräck.

Det jag undrar är: Låter detta som genomförbart? Har någon gjort något liknande? Och framförallt, finns det några bra tips om utdrag om drömmar? Generella tips om Skugglandet (mer än det som står i "Legender och Hemligheter") skulle även det vara mycket välkommet.

Edit:
Jag kan inte använda sökfunktionen särskilt bra, så jag är ledsen om det finns något likande någonstans.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Om du klickar på pilen vid "sök" så kan du få fram den avancerade sökningen. Mycket effektivare. I synnerhet om man använder * i slutet av ett halvfärdigt ord. Om man söker på "skugglandet" får man bara fram saker som innehåller "skugglandet", inte "skuggvärlden", "skuggländerna", "skugg landet". Söker man på "skugg*" kommer alla dessa fram. Aja. Det gör nog inget att det kommer en till skugglandstråd. Jag känner att det inte varit någon riktigt bra än.

Här är ett par gamla trådar, en om skugglandet och en om oneirotropi (drömmagi):
Skugglandet
Oneirotropi

Har även funnits en del trådar om diverse gåtor och klurigheter om du är intresserad.



Själv tycker jag att man ska köra skugglandet precis som du planerar. Nämligen psykadeliskt, förvirrande och skrämmande. Att slåss mot monster kan man göra på andra ställen. Låta mystiska händelser stå i centrum och låt fienderna leka med rollpersonerna snarare än anfalla. Många varelser i skugglandet är långt mycket mäktigare än normala (och de flesta onormala) rollpersoner. Låt skogens invånare stjäla saker på nätterna eller t.o.m. flytta hela lägret. Himlen byter färg molnen rör sig fortare och fortare. Det börjar blåsa och träden viker sig.
Såna saker.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Ett annat tips om du vill ha ett lite annorlunda skuggland är att google på surrealistiska bilder. Många av resultaten är en fantastisk inspirationskälla för händelser och fenomen som rollpersonerna kan stöta på. Försök gärna väva in småuppdrag och problem som rollpersonerna måste lösa genom att själva bidra till drömmandet eller förändra den dröm som de själva är i genom att ändra förutsättningarna. Det fantastiska med en värld som ligger så nära drömplanet är att man verkligen kan ge spelarna en chans att vara med och skapa världen.
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tack för tipsen båda två, ska googla upp bilderna. Länkarna gav mig en hel del insperation, samt tipset med böjda träd :gremlaugh:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag är jättesugen på att skriva någonting jättebra om skugglandet, det är jag. Det utgör en väsentlig del utav min kampanj just nu och det blir ständigt awesome i gruppen när det kommer med, antigen som stämningstexter, slp´s därifrån eller när rollpersonerna vandrar in i det.
Tyvärr har jag dålig inspiration just nu och inte tid.

Men ska försöka länka några gamla bra skugglands-trådar.
eller denna
eller den här
Den här fungerar också


Sen så finns ju Mina samlade länkar med mycket matnyttigt till storslagna eongrejer överlag.


/Poseur självreklam
 
Top