Nekromanti En PC generator för alla

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Här kan man finna en extremt bra PC generator (om man inte redan har den). Den uppdateras ständigt, så ofta att det är svårt att hänga med.
Just nu kan man skapa D&D, deadlands och SW karaktärer i den (de flesta sourcebooks som släppts är med, samt prylar från nätet, tidningar mm.).

Länken är: http://pcgen.sourceforge.net/get.php
Tänk på att du måste ha java installerat och att data filen och generator filen måste unzippas i samma mapp.

Ha're skoj med den!
/images/icons/king.gif
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Den funkar inget vidare ...

Jag är inte så förtjust i PC-Gen. Den innehåller otroligt många buggar och upphovsmännen saknar all form av respekt för d20-licensen och OGL.

Dessutom är gränssnittet helt klart designat av en programmerare och är definitivt användarovänligt.

Den fördel jag kan se är att man själv kan gå in och ändra i datalistorna om man vill föra in sina husregler (jag har själv varit tvungen att ändra bara för att de olika klasserna ska få de armor proficiencies de har i PHB). En annan fördel är att den är gratis.

På det hela taget kan jag inte rekommendera PC-Gen, utan hoppas på MasterTools.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Håller delvis med..

Dåliga saker med PC-Gen...exempelvis kunde jag inte printa ut de karaktärer jag gjorde innan en uppdatering fixade till den buggen. Massvis med buggar finns...
Dock är det positiva med PC-gen att den är gratis (vilket knappast Master Tools kommer att vara, plus att denne ständigt försenas!), samt att den innehåller så mycket information....sedan kan man ju diskutera om man tycker det är moraliskt riktigt att sourcebooks och regelböcker används utan hänsyn till copyright.
Tyckte dock inte att gränssnittet var så illa....det går att använda. Dock kan man irritera sig på vissa områden, i alla fall utrustnings inköp var en plåga för mig...medan andra delar fungerade helt OK.
På det hela taget skulle jag dock ge den ett godkänt betyg, dock mest för den information som är instoppad i den.
/images/icons/king.gif
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: Håller delvis med..

Kalla mig bakåtsträvande, men jag föredrar papper, penna och ett par tärningar - klarar av character generation, utrustningsköp, till och med house rules...

/JPS
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Håller med..

Visst är det ett utmärkt sätt att skapa karaktärer, eller NPC's för en DM; och i många fall går det också snabbare än att starta upp ett program på datorn.

Personligen föredrar jag faktiskt att skriva ned allt i word, eller scanna in rollformulär. Så att allt finns arkiverat, plus att man där lätt kan hitta en radda av NPC's att ta fram vid behov.
 
Top