Nekromanti En otroligt dum fråga

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Detta är nog den mest korkade frågan jag någonsin kommer ställa på detta forum, men vill man ha ett svar måste man fråga.

Vilket rike i Mundana är minst "fantasy" likt, alltså de som har minst kontakt med monster/magi/alver/dvärgar.

Och för att fortsätta på min fråga, vilket sätt är bäst om man ska göra en kliché kampanj start à la WoT, alltså spelarna är ungdomar som knappt vet mer än sagor om världen utanför, vart är bäst att starta för att karaktärerna absolut inte borde veta något "sant"(alltså sånt man inte har fått från sagor) om andra raser eller magi.

Vill starta en längre kampanj med just dessa grunder där spelarna får upptäcka världen och knappt ha några förkunskaper om Mundana. Det kommer ju förmodligen börjas i en liten avlägsen by, men med tanke på länderna så hade jag svårt att hitta något ställe där man inte skulle ha stött på några monster eller liknande någon gång.

//Fain, som hoppas att denna korkade fråga får ett svar
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Drunok är ju ett schysst alternativ eftersom det inte är så hårt specificerat. Jag spelade ett kort äventyr med samma grundförutsättningar och började i en by i nordvästra Consaber, en bit inåt landet. Det funkade rätt bra.

Hela Asharina-halvön går ganska bra att dra ner på maginivån rätt mycket i utan att rubba det politiska eller religiösa läget speciellt mycket. Där finns också gott om avlägsna byar.

(Inte alls en dum fråga, förresten. Tycker att den var mycket bra.)
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Annars kunde väl jargien kunna fungera?
Magi: banned
Alver: banned
Dvärgar: meh, not so much
Monster: nåja, ett och annat, men inte så mycket.

Jargien är väl inte så värst väl understött när detta skrivs, men inom ett år kommer du ju att ha 250 sidor jargien att leka med.
Att man snacka pseudo-italienska och är "romare" är det ju bara att du spelar ner. Om det ens är så tydligt längre när jargien väl släpps.

En mindre by avöägset från de största städerna, säg, 200 pers inklusive pälsjägare och omkringliggande torp.
Närmsta stad är iallafall en veckas resväg bort (närmsta stad, närmsta by bör ligga närmare, det är ju jargien).
Någon utbildning har man inte fått, utan man jobbar på fälten, i smedjan eller hos byns sadelmakare/snickare/vävare/whatever.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag tänker hävda att länderna i Rhung-Alari är långt mer jordnära än de i Asharina. En WoT-början likt den du önskar dig är förmodligen omöjlig om rollpersonerna kommer från någon som helst storstad, men är de bönder eller från en småstad borde en sådan lösning vara fullt möjlig på många håll i Mundana - särskilt Thalamur, Melorion, Jargien och Danbréann i Consaber torde ha extremt låg alv/dvärg/monster-ratio.

Menon-Aun har extremt låg alv/dvärg-ratio också, men där är det nog inte en kotte som kan leva utan att wyrderna är en faktor i hans liv.

Also Mio-Enara, Terne, Lalasta.
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag håller med Laowai, en by eller småstad på Jargiska landsbyggden stämmer bäst in på beskrivningen du söker. I princip alla monster är utrotade, magiker är förbjudna, alver, misslor och dvärgar finns, fast bara i små mängder och isolerade till speciella getton eller egna landområden eller byar. Tiraker är extremt ovanliga. Daakkyrkan dominerar totalt och andra religioner är förbjudna. Omvärlden och utlänningar ses som hedniska och barbariska.

Men i princip vilken liten bondby i vilken människonation som helst kan egentligen användas. Vanligt folk är inte särskilt intresserade av vad som händer bortom grannsoknen, man har sitt hårda, dagliga arbete för brödfödan att oroa sig för. Man känner till världen bortom genom sagor och rykten och om en alv eller trollkarl stannade till i byn för 50 år sedan talar folk förmodligen ännu om det.

En intressant miljö i Soldarn som du skulle kunna använda dig av är baroniet Trollbane (från Fenix 4/2007). Det är ett litet baroni ute i ingenstans konstruerat för grisodlingskampanjer. Där finns visserligen gott om skogstroll i skogarna brevid, men du kan lätt ändra på det om det inte funkar.

PS. Vill bara påpeka att detta absolut inte är någon dum fråga.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Som sagt: Jargien stämmer bäst in, följt av en tillräckligt avlägsen bondby nästan var som helst.

Jargien har väl mig veterligen lägst icke-människor/människor-ratio (4/96, och de finns som sagt mest i getton och vissa områden) av alla civiliserade länder, och kan utan problem skryta om minst antar monster och annat oknytt inom sina gränser. Det skryter ju också lätt med minst magi/capita (om vi inte räknar "helig magi") och den genomsnittlige bonden har nog ännu mindre kunskap om Mundana än bönder i andra länder.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jargien har väl mig veterligen lägst icke-människor/människor-ratio (4/96, och de finns som sagt mest i getton och vissa områden) av alla civiliserade länder
Nja, Eumo, 0/100 (though arguably inte 'civiliserat'), Terne, högst 1/99, Lalasta, högt 2/98, Tarhai, högst 1/99, Menon-Aun, högst 2/98.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Vill man inte köra bonde grejen, kanske man kan låta rollpersonerna komma från ett högre samhällsskikt. De är uppfostrade med fördomar kring böbelns vidskepelse.
Som spelare kan det också vara lättare att associera till ett mer vetenskapligt-tänk snarare än ett där man skall veta ingenting!
 

Fain

Warrior
Joined
4 Jul 2009
Messages
362
Tack för alla svar. Jag kommer förmodligen kommentera lite mer utförligt på söndag då jag har idé bollat med de som ska vara med, så det kommer nog även fler frågor från min sida då :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Nja, Eumo, 0/100 (though arguably inte 'civiliserat'), Terne, högst 1/99, Lalasta, högt 2/98, Tarhai, högst 1/99, Menon-Aun, högst 2/98.
Men de platserna finns ju knappt :gremwink:
 
Top