Nekromanti En omöjlig ekvation

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Salemalverna har varit förskjutna i 155 år, Malachdrimalverna i 152. En drönare lever i c:a 20 år, en krigare i c:a 60. Sålunda kan inte en enda drönare eller krigare vara i livet hos något av dessa två släkten, vilket implicerar en rad problem. Drönarna sköter ju allt grovarbete och borde lämpligen vara den största gruppen i Järnalvernas samhälle, och krigarna kan antas vara den näst största. De alver vars saeculum överstiger 7 bör sålunda vara den minsta gruppen och tjänstgör antagligen som lärde, tjänstemän, administratörer, officerare etc. Hos Salem- och Malachdrimalverna finns sålunda endast "överklassen" kvar, och av dessa är majoriteten antingen gamla eller uråldriga och de yngsta i övre medelåldern.

Hur kan dessa släktens samhällen fungera överhuvudtaget, när hela arbetsstyrkan i princip är död sedan hundra år tillbaka? Hur kan någondera släktet anses utgöra ett hot mot någon? Vare sig Salem- eller Malachdrimalvernas antal torde överstiga kring tiotusen individer, och av dessa kan inte mer än kanske 10-20% ha varit krigare från början. Även om fler alver har tränats i vapenbruk så är det föga troligt att någondera släktet kan mönstra en armé på mer än kanske fem- sextusen man, så varför anses deras militära resurser som potentiella hot? Salemalverna i Ascum avhåller ju som bekant Kyrkan från att anflla, och Malachdrimalverna verkar ha mer eller mindre oinskränkt makt över stora delar av norra Galatien. Har Salem- och Malachdrimalvernas fiender orimligt små militära styrkor, har de överskattat alvernas antal eller fick de båda förskjuta alvsläktena måhända med sig ett gäng av de där mystiska jättekokongerna när de lämnade alvriket...

/Odd
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Malachdrimalverna får livskraft från mörkret, det står i boken. Salemalverna har väl bara de "höga" kvar, men de var väl det största släktet, har jag för mig.

/Horus - RIP Blümchen
 

Erik B

Veteran
Joined
22 Dec 2000
Messages
12
Du har rätt i att drönarna är döda. Men kvar är de allra äldsta, och därav de mest fruktade.

Har för mig att det står i regelboken att det dör alver nästan varje dag.

Det är ju tack vare att det inte finns så många av dessa alver som det är väldigt svårt att göra en rollperson som tillhör någon utav dom. Tror detta också står i regelboken.

Hoppas jag hjälpte dig att lösa ekvationen.

/Erik - Cell Entertainment Group
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Som Horus skrev så får Malachdrimalverna kraft från mörkret. På sida 118 i grundboken står det att den främsta anledning till att Malachdrim går över till mörkret är att han vill hindra hans folk från undergång (ungefär). Det var i slutet av andra järalvskriget (1137-1195). Kriget varade altså i 58 år. Malachdrim tvingas lämna alvriket 1140, de yngsta drönarna bör ha dött omkring 1160, i mitten av kriget. De yngsta krigarna borde leva till omkring 1180. 1180 kan väl räknas som i slutet av kriget. Det är 15 år från slutet men ändå. I så fall borde Malachdrim ha kvar några av krigarna. På sida 188 står det att en en krigare (saeculum 3-6) lever ca 60 år. Och på sida 24 står det att en Fri kan bli över 376 år. En krigare av saeculum 6 borde då rimligtvis kunna bli lite äldre än 60 år.
Angående Salemalverna så står det på sida 198 att de har mänskliga tjänare. Det antyds också att de salemalverna skulle vara livskraftigare än Malachdrimalverna.

/Korp
 

Odd

Veteran
Joined
9 Aug 2000
Messages
73
Ja, men en krigare kan knappast bli äldre än 150 år, eller ens hundra, även om hans Saeculum överstiger 6. Den huvudsakliga frågan kvarstår dock - hur kan det komma sig att de försljutna alvsläktena tillmäts så stor militär betydelse av människorna om de är så få? Att bara ett fåtal av dem finns kvar är väl alla överens om - Salemalverna har bara sina "fria" kvar och Malachdrim lär knappast ha förmått förlänga alla sina krigares liv, utan kan på sin höjd ha kvar några hundra, möjligtvis mellan två- och tretusen om mörkret är väldigt frikostigt mot honom, och dessa torde vara ganska åldersbrutna och skröpliga vid det här laget (ålderskategori Gamla eller Uråldriga).

/Odd
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
I min kampanj kommer nog detta att lösas med förklaringen att Salem fick ett par kokonger (alla som prins Salem befruktat) i avskedsgåva av Ketura (de är ju inte fiender precis) och Malachdrim har stulit en hel bunt. Möjligt är att de riktar in sig på att göra en räd i Ascum för att lägga vantarna på kokongerna där också...

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Jag försökte inte motbevisa dig. Jag bara undersökte problematiken lite närmare. Eftersom det inte finns några siffror på hur många järnalver det fanns vid förskjutandet och inga siffror på hur många män kyrkan har heller så är det ju en svår fråga.

/Korp
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Hur länge kan kokongerna ligga innan de kläcks? Och hur kort tid kan de ligga innan de kläcks? Det framgår ju klart i grundboken att "drönarna" har ersatts med mänskliga tjänare hos de båda exilalverna. Frågan är ju hur det ligger till med krigarna.

/Korp
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Det enda jag vet är att respons från Cell är nödvändigt. Det börjar bli rätt tröttsamt att klura på alla tvetydigheter. Fantasi och kreativitet i all ära men lite vill jag ha gratis! :)

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 
Top