Nekromanti "En" och "man"

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Fler och fler skriver "en" istället för "man". Jag har ett helvete att läsa satser där "en" ska vara subjektsform, och måste utan undantag läsa om minst en gång för att fatta vad som står. Att använda "man"-konstruktioner är kanske ett jävla oskick alldeles oavsett identitetspolitiska hänsyn, kan ni inte sluta med det helt istället för att ge mig huvudvärk? Eller kommer jag vänja mig?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Det är rätt dialektalt. Jag hör det mycket i värmländska och västgötska, typ "en må var' som en ä'".
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jo, jag är medveten om att "en" används dialektalt som subjektsform. Jag har dock extremt svårt att fixa det i skriven ("standardsvensk") form.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
jag tycker att en kan låta bra om någon vill prata om sig själv, men för mer allmängiltiga saker föredrar jag det mer distanserade mannet.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Jag tycker nog att "jag" är ett lämpligt pronomen när man talar om sig själv.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Vimes;n160326 said:
Fler och fler skriver "en" istället för "man". Jag har ett helvete att läsa satser där "en" ska vara subjektsform, och måste utan undantag läsa om minst en gång för att fatta vad som står. Att använda "man"-konstruktioner är kanske ett jävla oskick alldeles oavsett identitetspolitiska hänsyn, kan ni inte sluta med det helt istället för att ge mig huvudvärk? Eller kommer jag vänja mig?
Du kommer nog att vänja dig.

"En" är ju dåligt av andra anledningar, nämligen att det betyder en som i siffran. Vanligen när man säger att "man" gör si eller så menar man ju all folk i allmänhet gör det, alltså fler än en.

På engelska finns inte riktigt någon motsvarighet till vårt "man". Man kan säga "one", men det låter stolpigt och formellt. Vanligen när man vill kommunicera samma sak så använder man konstruktioner med "you", vilket ju måste vara upphovet till oändlig förvirring för den man pratar med. Fransmännen använder "on", vilket också betyder vi -- alltså motsatsen till engelsmännen, vilket också vittnar om gallernas mer självreflexiva natur. Tyskarna använder "man", vilket i sin substantiverade form, som "das Man", betecknar massans inautentiska vardagstillvaro. Med en sådan föraktfull inställning till det rutinmässiga och opersonligt typiska är det kanske inte undra på att tyskarna gav upphov till Hitler.

För att återgå till svenskan: alla vet att svenskar är konformister, så får jag komma med ett anspråkslöst förslag som kommer att tillfredsställa både feminister och människor som har det helt legitima önskemålet att slippa höra "en" i subjektsställning; nämligen att ersätta "man" med det könsneutrala "mall" -- för att markera att det typiska alltid bör ses som ett mönster att rätta sig efter.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
823
Location
Stockholm
Man Mountainman;n160695 said:
vilket i sin substantiverade form, som "das Man", betecknar massans inautentiska vardagstillvaro.
Var har du fått det ifrån? Googleundervisningen lär mig att det är Heidegger. Men bara för att en, inte ens lättillgänglig, filosof hittar på ett uttryck för sitt egna väldigt specifika koncept betyder det inte att det används av nån vanlig person i vardagen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
gizmo;n160912 said:
Var har du fått det ifrån? Googleundervisningen lär mig att det är Heidegger. Men bara för att en, inte ens lättillgänglig, filosof hittar på ett uttryck för sitt egna väldigt specifika koncept betyder det inte att det används av nån vanlig person i vardagen.
Nä det var ett slags skämt, alltså.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,923
Location
Ludvika
Även stockholmskan har ju slängt sig med "en" sen gammalt i form av "en annan":

"En annan gick ju på bio i går förstår du, och käka en slang med halka."

Annars skiftar ju "man" i det här avsendet mellan att betyda specifikt jag själv och att betyda folk i största allmänhet, till att implikera en annan specifik person men utan att ange några namn, och i dessa fall ser jag ju inget större fel på att använda "en" istället, förutom ren vana.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
Alltså jag vet inte, "man" fyller ju en funktion enbart när det används som indefinit pronomen och alltså inte syftar på någon särskild. Så fort vi ska hänvisa till någon särskild person har vi ju helt vanliga personliga pronomen att hantera det med. Alltså: när man vill uttrycka sig generellt är "man" bra att ha. Det är ju i den här indefinita formen som folk har börjat byta ut "man" mot "en", men "en" är ju objektsformen (och "ens" genitiv).
Jmf:

Orcher dödar man lätt.
Orcher dödar en lätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Jag försökte vänja mig vid "en" ett tag, men jag insåg att den dialektala associationen blev mig övermäktig - för mig går det inte att skriva något annat än väldigt informella texter med "en". Säkert kommer jag att vänja mig; jag stör mig inte speciellt mycket när andra använder "en", men till skillnad från med "hen" så ser jag inte att fördelarna för mig att träna in det nya överväger nackdelarna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,373
krank;n161369 said:
Jag försökte vänja mig vid "en" ett tag, men jag insåg att den dialektala associationen blev mig övermäktig - för mig går det inte att skriva något annat än väldigt informella texter med "en". Säkert kommer jag att vänja mig; jag stör mig inte speciellt mycket när andra använder "en", men till skillnad från med "hen" så ser jag inte att fördelarna för mig att träna in det nya överväger nackdelarna.

Ja, alltså. "Hen" fyller uppenbart en funktion. Men att byta ut "man" mot "en" tar istället bort funktionalitet. Jag tycker inte att det är så jättelyckat.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Håller med Vimes här. "En" funkar sämre. Inte lyckat. Att byta till ett sämre alternativ av enbart ideologiska skäl är lite ...dumt. Tycker jag.

Och dessutom låter det sjukt bonnigt, som "bonus". ;)

Om jag kommer vänja mig.. ja om man säger så i ALLA radiokanaler, tv-kanaler, filmer etc under ett decennium eller mer så... kanske. Fast det vette fan. För mycket Åsa-Nisse i en pilsnerfilm.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag använder "en" som subjektsform, fast jag egentligen inte heller gillar det.

Anledningen till att jag gör det - i skrift, ska tilläggas - är att jag vill träna mig själv till att undvika de slentrianmässiga "man"-användningarna. Framför allt när det handlar om "jag" eller om fula generaliseringar.

Och det fungerar ganska bra. Ibland måste jag använda "en", för att jag inte orkar skriva om eller för att jag just då inte kommer på något bättre. Då känns det lite som ett straff.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Kan rapportera även från östgötskan att vi inte drar oss för att säga en.

"Jag menar en annan börja' ju jobba på sågen när en var tolv!"

----------

Angående "en" Istället för "man" i mer formella sammanhang... när jag var yngre var jag motståndare till "hen", men det har jag ju slutat vara nu när jag är mer vuxen och har tänkt ett varv till, så jag vet inte om jag kan stå för det här om några år. Men i så fall får du, framtidens roboman som läser detta, observera denna brasklapp som ditt 27-åriga jag härmed har slängt ur sig!

Hen var ganska lätt att ta till sig eftersom det mest bara underlättade. Jag är glad att kunna skriva det istället för det ganska gräsliga "han/hon". Förstår förstås även genusaspekten. En har jag däremot inte funnit funktionellt ännu. Jag tror att jag missade tåget, om det nu någonsin avgick något tåg då det propsades för att en ska användas istället för man. Har liksom inte sett dess funktionalitet demonstreras på samma sätt som hen utan BARA träffat på det i olika tweets där jag måste tänka en gång extra innan jag kopplar att en = man i det fallet.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Inser att mitt användarnamn är roboMAN! Det kommer sig av att vi i min kompiskrets på högstadiet alltid kallade varandra någonting på två stavelser + -man, alternativt en stavelse + -oman. alternativt -grab/-ograb. Alternativt -manograb/-omanograb. Mitt efternamn börjar på Ren. Jag blev Renoman/Renograb/Renomanograb.

En anekdot som har oerhört lite med ämnet att göra, men ändå kändes liiiiiiiite relevant då vi valde just "man" samt "grabb" att utgå från.
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,149
Gnällde im det här oskicket för två år sedan så du har mitt stöd. Pallade inte med att behöva läsa om artiklar för att begripa vad fan de står, så jag hoppar över dem numera.
 
Top