Nekromanti En ny två hands teori

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Om x har 1 carwelan.
Och y har 2 niamh.

Och x anfaller y, borde inte då y kunna parera med sitt ena niamh och anfalla med det andra?
Och om han gör detta så kan ju inte x parera det slaget om han inte skulle ha en sköld.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Divine1

Veteran
Joined
28 Jun 2001
Messages
17
Location
Trollhättan
en parering måste ju inte innebära att båda svärden låses, pareraren kan ju lika gärna "slå" undan svärdet och då hamnar ju han fri att parera samtidigt som anfallerens ena svärd hamnar på ett ställe där det inte borde vara. t.ex. framför det andra svärdet
 

BaRcA

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
170
Location
Kalmar, Lindsdal
Ur Krigarens väg Stridskonster, Två Vapen Exempel 2: en högerhänt försvarare kan försvara sig som vanligt med höger hand och han får utföra en extra handling, utan svårighetsökning, med sin vänsterhand - må det vara ett motanfall en parering eller en blockering. Om det skulle röra sig om ett motanfall så kommer detta sist i rundan, efter eventuella fientliga anfall.

BaRcA - Överlever någon ett äventyr så gör jag det
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Språkets förfall!

Hur fan uttalar du "en ny två hands teori"? Jo du uttalar den "en ny tvåhandsteori"! Stava som du säger för bövelen! Särskrivningar är ett otyg!

Åter till sakfrågan:

Om man är utrustad med två vapen och skall använda dessa samma runda blir det första slaget Ob3T6 + Ob1T6 (två handlingar) och det andra slaget blir Ob3T6 + Ob1T6 (två handlingar) +Ob1T6 (fel hand). Alltså Ob4T6 respektive Ob5T6!

X har anfallit med Ob3T6 och Y har parerat med Ob4T6 och även gjort ett motanfall med Ob5T6. X kan då göra en instinktiv försvarsmanöver Ob4T6 och förlorar då initiativet i nästa runda (därmed inte sagt att den andre vinner initiativet).

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En ny tvåhandsteori

Och om han gör detta så kan ju inte x parera det slaget om han inte skulle ha en sköld.

X kan ju dra tillbaka sitt svärd och placera det i vägen för kontrings-hugget... vad är problemet?
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
SirFolians för fall!

Den som slåss med två Niamh kan slåss med dem samtidigt, se KV: stridskonster. Så du är ute och cyklar.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Min teori

Enligt reglerna kommer 'två vapen'-anfallet sist i rundan och därför kommer inte parering och motanfall samtidigt. Då kan x göra en instinktiv försvarsmanöver se sidan 113 i EON II. Då blir svårigheten för anfallet Ob3T6 och försvarsmanövern Ob4T6 (vår grupp kör med Ob5T6). Dessutom förlorar x automatiskt initiativet. Kan ha fel med svårighetsnivån, men kolla upp sidan 113 så får du själv avgöra.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Inte ens mitt namn fick du rätt!

"Den som slåss med två Niamh kan slåss med dem samtidigt, se KV: stridskonster. Så du är ute och cyklar."

Det är fullt möjligt att använda dem samtidigt (sade jag annorlunda?), fast de modifikationer jag nämnde stämmer helt. Kan personen ifråga tekniken "Två vapen" blir det naturligtvis saken en annan, men det måste anses som ett specialfall.

Jag sitter inne framför datorn...

/Foilan, King of Warriors of Odin
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jo det kan han.

Helt enkelt. Om det hade varit ett handlingsbaserat spel så borde han inte kunna det, men om man tänker realistiskt så går det alldeles utmärkt. Allt beror på hur snabbt personerna rör sig i förhållande till varandra.

Om pareringen och anfallet sker exakt samtidigt, så blir nog den anfallande parten att snabbt ändra sitt belut och parera i stället, det är svårt... Men det går.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Inget är _lätt_

Det är inte så ruskigt lätt att parera över huvud taget... oavsett om det görs med ett andra vapen eller det svärd man nyss använde för att attackera med.
En sköld underlättar kanske litet, eftersom den täcker en förhållandevis stor yta "per default". Inte så mycket som man skulle kunna tro dock. En sköld är mindre manövrerbar och flexibel än ett vapen och utgör dessutom inget större hot för motståndaren vilket gör hela "sköldsidan" något säkrare för motståndaren och ens anfall bra mycket förutsägbarare. Inte bra...
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Det var det som var meningen!

Det är inget specialfall, enligt Mundanaboken säljs Niamh i par och det är således vanligt att behärska Sunai Shel Cornorin om man slåss med Niamhsvärd. Och det var det allt handlade om från början. Tråden gick ut på att den ene kunde 'två vapen' och den andre inte.

// Slut.
 
Top