Nekromanti En ny stridskonst.

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Jag satt och knåpade lite på stridskonster i Vapenmästaren och till sist kom jag på en som jag gillade skarpt som jag kunde dela med mig här.

Stridskonst: Aunurisk vapenträning. (Vanlig)
Moment: Stridssvärd eller Slagsvärd, Sköld (välj typ av sköld).
Tekniker: Avancerat anfall:Hugg, Precisionsanfall:Närstrid, Två vapen.
________[Dödande anfall, Mästaranfall:Hugg.]

Tekniken Momentspecialisering ingår för de moment man väljer.
Stridskonsten är poängmässigt som Faulks vapenträning (Vanlig).
Man bör vara Aunurier för att få lära sig den. Men vilken SL som helst kan ju byta namn på den och göra den global eller nåt.

Vad är det då som är så bra med denna stridskonst?
Eftersom den är klassad som vanlig så är den tillgänglig för många yrken när man skapar sin rollperson.
De flesta lär sig stridssvärd och sköld men är man tillräckligt stark så kan man svinga ett slagsvärd tillsammans med en sköld. Bra defensiv och offensiv kapacitet. Mer om det nedan.

För rollpersoner så har den en enorm potential eftersom de brukar efter en del äventyrande ha stora pengapungar och höga färdighetsvärden. Man kan då få en äckligt bra slagkraft även utan magi.


Teori

Snabbt anfall -1obT6
Precisionsanfall -2
Mästaranfall:Hugg +1obT6+2
(Dessa tar ut varandra)

Skadebonus:Hugg +1obT6+2
Färdighetsvärde 26+ +2obT6
Slagsvärd +3obT6
Fauchonklinga +2
Höghärdad klinga +2
Kvalitetsstål +1

Skade summa 7obT6+3

Trots att du hela tiden gör snabba anfall och siktar så gör du alltid en extraskada om du träffar ett oskyddat område.
Med Dödande anfall så ökar amputationsrisken - vilket för övrigt är jävligt häftigt om du frågar mig - en del.
Samt sköld och Två vapen.


Allt detta från en vanlig stridskonst.



Har du också knåpat ihop en stridskonst så dela med dig.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Angående teknikerna, kostar inte dessa:
Avancerat Hugg 2
Precisionsanfall:Närstrid 1
Två vapen 2
det innebär 5 poäng och en vanlig stridskonst har 4 teknik poäng och 1 moment poäng
Så med Svärd och sköld så har du 2 moment poäng och 5 teknik poäng, dvs 1 teknik poäng och 1 moment poäng för mycket för en vanlig stridskonst.
Har dock inte någon bok tillgänglig så jag kan inte kolla upp det, tar det från minnet.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Du har rätt i det du säger MEN på sidan 99 i Vapenmästaren kan läsa:

"Observera att detta antal poäng endast är en mall och med spelledarens tillåtelse kan man modifiera detta så att det passar den stridskonst som man har tänkt sig. Man bör dock försöka hålla poängsumman rätt lika den som övriga stridskonster har i denna bok så att inte balansen rubbas."

Stridskonsten Faulks vapenträning (Vanlig stridskonst, sidan 84 i Vapenmästaren) består av EXAKT lika många moment- och teknikpoäng som min stridskonst.
Därför anser jag att jag inte på något sätt har fuskat eller tänjt på regelverket.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
I know, jag reflekterade bara över att du omnämde det som en vanlig stridskonst (i mina ögon så utgår jag då automatiskt från mallen för en vanlig stridskonst i boken). Dock har jag eller min spelgrupp aldrig varit särskillt hårda på regler och föredrar en intressant historia än att binda oss i regler, så jag känner igen ditt tänk, man måste vara lite flexibel. Själv ser jag det bara som mallar som man kan använda sig av när man skapar nytt, men med tillåtelse från sl så kan man få något extra poäng om man har en bra anledning.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
(Hade mitt Internet varit en människa, hade jag strypt honom långsamt. Det här är tredje gången jag försöker skriva ett svar...)

Jag ser snarare att de aunuriska infanteristernas huvudvapen är antingen drakspjut eller pikar, och att svärd mer är är för officerare och/eller kavallerister.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Tja. Du kan ju alltid byta namn på stridkonsten så att den passar bättre in ditt mundana.

Anledningen till att jag gav den till Aunurierna var för att deras stridskonster tas inte upp någonstans. Sedan så är dom ett stort rike precis som Jargien och då verkar det logiskt med en förklaring till deras starka infanteri.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Har knåpat ihop ett par, men de är antingen karaktärsspecifika eller sådana utslag för halvgenomtänkt regeloptimerande att jag skäms för dem (i regel båda). Själv skulle jag i din stridskonst skippat skölden för två attacker och gärna använt Carwelan, Lyfali eller sågtandade svärd istället, men jag hade aldrig hittat en ursäkt för den så det är enbart i teorin... det är nackdelen med att vara för simulationistisk :gremtongue: (är det förresten någon som vet om det ens är möjligt att använda två stycken svärd samtidigt med önskad effekt? ^^)

Dessutom använder aunurierna som sagt spjut eller sina speciella tvåhandssvärd i krig, så jag är tveksam till hur "vanlig" stridskonsten lär vara... men kan man tänja regel så kan man tänja värld med :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Förklaringen till aunuriernas framgång är enligt Fenixartikeln som utökar infon om deras krigsmakt ungefär samma som jargiernas; de är helt enkelt jättemånga. Kollar du där eller i Krigsherren ser du att deras infanteri modiferas till sänkt Stridsskicklighet, men i gengäld kan de mönstra uppåt hundratusen man, vilket nog är något över nittiotusen fler än barbarfolken i regionen... (inräknat Miam)

Har ingen redovisat ett par försök till aunuriska stridskonster och annat sånt tidigare förresten? Du kan ju alltid testa att söka ifall du är intresserad av det.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Jag erkänner att jag inte är påläst om Aunurierna efersom jag inte äger Fjärran riken.
Det enda jag fått reda på i grundreglerna var att dom är ett stort rike som Jargien. Jargien har lyckats bli så stora p.g.a sin starka armé så då tänkte jag att min stridskonst kunde förklara Aunuriernas lyckade expandering. Dom besitter konsten att smida stål, dom har bland annat +1 i STY och deras land ligger en bit bort från de mer kända länderna man brukar äventyra i vilket förklarar varför Aunurierna inte har försökt ta över dessa länder än.

I mitt mundana så slåss Aunurierna främst med de moment som ingår i stridskonsten.

"Dessutom använder aunurierna som sagt spjut eller sina speciella tvåhandssvärd i krig,-"
Kan deras speciella tvåhandsslärd vara ett slagsvärd med fauchonklinga? SL:s frihet.

Angående att använda två svärd samtidigt. Tittar man lite på stridskonsten så ser man att man faktiskt kan svinga två slagsvärd samtidigt. Du har Moment: Slagsvärd och Tekniken: Två vapen.
Jag vill dock erkänna att jag inte hade upptäck detta själv om inte du påpekat det. Tack! Min stridskonst är nu ännu bättre. Hurra för mig.
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
*Suck*
Här tycker man att man har varit jätteduktig och tänkt på historia m.m. bakom sin stridskonst och sen visar det sig att eftersom jag inte har hela EONs samlade verk så skiter sig allt för i modul X så visar det sig stå Y.

Jaja. I mitt mundana så används stridskonsten av Aunuriska armén som grundträning och förklarar deras lyckade utrikespolitik.


På tal om stridskonster. Finns det verkligen ingen annan som har knåpat ihop en stridskonst samt historia om den.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det enda jag fått reda på i grundreglerna var att dom är ett stort rike som Jargien. Jargien har lyckats bli så stora p.g.a sin starka armé så då tänkte jag att min stridskonst kunde förklara Aunuriernas lyckade expandering. Dom besitter konsten att smida stål, dom har bland annat +1 i STY och deras land ligger en bit bort från de mer kända länderna man brukar äventyra i vilket förklarar varför Aunurierna inte har försökt ta över dessa länder än.
Menon-Aun är som sagt ett stort rika (ca 4 miljoner invånare) och skulle nog förklaras enklast som ett kastbaserat Kina. De ser ned på religion (eftersom man är vek om man inte klarar sig utan gudar), men det finns mindre kulter i riket och i Miam. Deras expansion är väldigt lättförklarad då det verkar som om de enda andra folkgrupperna i området innan aunuriernas ankomst varit olika barbarfolk (aunurierna är ju som sagt avancerade, och var troligen på minst bronsåldersnivå då de anlände). Aunuriernas expansion förhindras av flera skäl; de är isolationistiska (minns jag rätt finns ett förbud att segla för långt från land), de ligger långt från alla andra, saknar en havsgående flotta, har barbarer, ödlefolk, lydrike (Miam) och ogillande granne (Tarhai) runtomkring landet som binder upp armén, och vart sextonde år sliter wyrder sönder hela riket förutom de enorma och befästa städerna.

Hoppas sammanfattningen gav något mer att jobba på och lycka till med modifieringen för att göra det som du vill har det :gremwink: (steget från 20 000 man med Khirin till 20 000 man med svärdsstridskonst är ju inte så stort; spjuten rekommenderar jag att du behåller av simulationistiska skäl; man behöver alltid "kanonmat")

Kan deras speciella tvåhandsslärd vara ett slagsvärd med fauchonklinga? SL:s frihet.
Det jag syftar på är Khirin-svärdet i Vapenmästaren, och tyvärr är det snarare ett storsvärd (om än något förbättrat) utan fauchonklinga.

Och sköld är för veklingar; en riktig man bär höftskynke och jättesvärd! :gremlaugh:
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Tackar.

Jag får tacka så mycket för informationen om Menon-Aun.

Det finns ju några stridskonster man kan välja mellan som soldat.
Här har vi några från Vapenmästaren som är Vanliga.

1. Båg- och armborstträning. (Välj båge beroende på kultur. Vet ej om dom har några speciella bågar i Menon-Aun.)
2. Militär spjutdrill. (Här har du kanonmaten.)
3. Drill med närstridsvapen (Khirin.)
4. Min stridskonst. (För ett överjävligt infanteri.)

"Och sköld är för veklingar; en riktig man bär höftskynke och jättesvärd!"
- Sant :gremlaugh:
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Jargien har lyckats bli så stora p.g.a sin starka armé så då tänkte jag att min stridskonst kunde förklara Aunuriernas lyckade expandering. Dom besitter konsten att smida stål, dom har bland annat +1 i STY och deras land ligger en bit bort från de mer kända länderna man brukar äventyra i vilket förklarar varför Aunurierna inte har försökt ta över dessa länder än.

I mitt mundana så slåss Aunurierna främst med de moment som ingår i stridskonsten.
"

Svärd är ett eminent vapen under duellartade omständigheter men IMO så äger spjut, pikar och alla former av stångvapen svärdet på riktiga slagfält i och med deras längre räckvidd och brutala effektivitet i formationsstrid.

Om aunuriernas fiender å andra sidan bara är obildade barbarer och och dräggigt ödlefolk då kanske behovet av organiserad formationsstrid inte existerar och tillåter att ett mer "man mot man"-artat stridstänkande råder hos dem...

Hmm, värt att fundera över.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Sök på Mau-Feng, vårat eget lilla cheesy land. Det har hittills tre-fyra stridskonster knutnna tills ig :gremlaugh:
 

Superskurk

Veteran
Joined
16 Mar 2004
Messages
44
Location
Bor i Umeå och är ibland i Näsum (ligger på gränse
Modifiering.

Regmolar upplyste mig om att Menon-Aun hade vissa likheter med ett feodalt Kina vilket ledde till att jag nu inte kan sova på grund av mitt samurajkomplex då hjärnan går på högvarv.
Så jag tänkte modifiera om lite i det jag skrev innan.

Stridskonst: Aunurisk vapenträning. (Vanlig).
Moment: Sköld (välj typ av sköld), Stridssvärd eller Slagsvärd.
Tekniker: Momentspecialisering: Sköld (välj typ av sköld), Momentspecialisering: Stridssvärd eller Slagsvärd, Avancerat anfall: Hugg, Precisionsanfall: Närstrid, Två vapen.
_[Dödande anfall, Mästaranfall: Hugg.]

Man lär sig både att slåss med svärd och sköld och med två svärd av samma typ.

Stridskonsten innehåller exakt lika många moment- och teknikpoäng som den vanliga stridskonsten Faulks vapenträning i Vapenmästaren, sida 84. Jag anser att stridskonsten därför varken tänjer på eller bryter mot reglerna.

Efter Regmolars information så var jag ju bara tvungen att ge Aunurierna mundanas svar på katanan.

I Menon-Aun så har stridssvärden och slagsvärden böjd klinga (Vapenmästaren, sida 71.) och greppet flätas på samma sätt som alvernas svärd. Resultatet är ett eneggat och böjt svärd...eller en lång och lite tyngre katana.

Vad är det då som är så bra med denna stridskonst?
Eftersom den är klassad som vanlig så är den tillgänglig för många yrken när man skapar sin rollperson.

Aunurier bär svärdet vid höften så att det snabbt kan dras med din huvudhand precis som en samuraj. Har man två svärd så bärs oftast det andra på ryggen så att det kan dras med din andra hand. Det andra svärdet bärs på ryggen av bekvämlighetsskäl, inte för att dras snabbt.
Även sköld bärs på ryggen med sköldens bärrem precis som är brukligt i resten av mundana. Har man både svärd och sköld på ryggen så bärs svärdet underst.
Inget av detta är dock skrivet i sten. Det är helt enkelt så det oftast ser ut.

De flesta lär sig stridssvärd och sköld men är man tillräckligt stark så kan man byta ut svärdet till ett slagsvärd. Bra defensiv och offensiv kapacitet. Mer om det nedan.

För rollpersoner så har den en enorm potential eftersom de brukar efter en del äventyrande ha stora pengapungar och höga färdighetsvärden. Man kan då få en äckligt bra slagkraft även utan magi.


Teori

Snabbt anfall -1obT6
Precisionsanfall -2
Mästaranfall: Hugg +1obT6+2
(Dessa tar ut varandra)

Skadebonus: Hugg +1obT6+2
Färdighetsvärde i vapen (svärd) 26+ +2obT6
Slagsvärd +3obT6
Böjd klinga +1
Höghärdad klinga +2
Kvalitetsstål +1
Tungt svärd +1 (Du bör ta bort nackdelen "STYK ökar med två (+2)".)

Skadesumma 7obT6+3

Ett sånt här svärd kostar mängder med pengar och är +2obT6 svårare (om du tar bort nackdelen "STYK ökar med två (+2)".) att smida än vanligt. Men om smeden tar 4 gånger längre tid på sig än vanligt så blir svårigheten normal.

Trots att du hela tiden gör snabba anfall och siktar så gör du alltid en extraskada om du träffar ett oskyddat område.
Med Dödande anfall så ökar amputationsrisken - vilket för övrigt är jävligt häftigt om du frågar mig - en del.
Samt sköld och Två vapen.

Allt detta från en vanlig stridskonst.


Ifall man vill göra stridskonsten alvisk så kan man byta ut momenten mot Vicoshira, Niamh eller Carwelan.

Jag är trött nu så skrivfel och idiotiska påståenden skyller jag på sömnbrist.

Har du också knåpat ihop en stridskonst så dela med dig.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Tackar.

1. Båg- och armborstträning. (Välj båge beroende på kultur. Vet ej om dom har några speciella bågar i Menon-Aun.)
En liten del av armén är tränade att använda hornbågar, men jag skulle gissa på att det ses som småfegt och helt enkelt är ett erkännande av dess otroliga användbarhet att de alls nedlåter sig till att använda den.

4. Min stridskonst. (För ett överjävligt infanteri.)
Tja, har man en krigarkast som inte tillåts ägna sig åt annat (i stort sett) måste det ju ha några effekter ^^

Får be om ursäkt för mina första inlägg förresten; jag är inte särskilt konstruktiv när jag är trött och borde inte hänga på forumet då...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Modifiering.

Du är naturligtvis helt fri att forma ditt Mundana helt efter eget tycke, men jag personligen har mer förförts av idén om ett Sydostasiatiskt inspirerat Menon-Aun (se Ymirs inlägg i den här tråden).

"Efter Regmolars information så var jag ju bara tvungen att ge Aunurierna mundanas svar på katanan."

Tekniskt sett så är den posten redan upptagen av léaramalvernas Carwelan. Den tillverkas i princip på samma sätt som vår världs katana och har en liknande status i alvernas kultur som den hade i Japan back in the days.

Mundanas svar på standard-Kina är nog mer Ebhron med tanke på att ebhronitiska män i gemen verkar klä sig som generaler från Mingdynastin... :gremtongue:
Mûhad har också kinesiska/timurida drag, men mer om det kan läsas i den första tråden jag länkade till.
 

Lord Renisis

Warrior
Joined
26 Jul 2003
Messages
376
Location
Linköping
Är det inte bara en ganska dum íde att ha någon som strider med två vapen i formationsstrid. Jamenar, man har väl inte direkt gott om utrymme. Folk med två vapen blir ett ganska lätt byte för trupper med spjut och pikar, oavsett hur skickliga de är egentligen.
 
Top